ورود ربات‌های جراحی به نقشه چشم‌انداز رباتیک آمریکا

نقشه چشم‌انداز رباتیک آمریکا توسط کارشناسان خبره حوزه رباتیک تدوین شده است. این چشم‌انداز به طور پیوسته در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ به روز شده و آخرین نسخه این چشم‌انداز در سال ۲۰۱۶ شامل به روزرسانی‌هایی در زمینه ربات‌های جراحی است.

ورود ربات‌های جراحی به نقشه چشم‌انداز رباتیک آمریکا

سناریو A : آزمایش تشخیصی قبل از عمل جراحی نشان می‌دهد بیمار ممکن است مبتلا به سرطان باشد و بافت‌های سرطانی در یکی از اعضای داخلی بدن بیمار قرار دارد. با انجام آزمایش MRI مشخص می‌شود که بافت‌های سرطانی در کدام ناحیه قرار دارند. بیمار به جراح مراجعه می‌کند و پزشک جراح تصاویر دیجیتالی گرفته شده را بررسی می‌کند. یک سیستم خودکار با استفاده از تصاویر و با کمک اطلاعات محلی و ملی موجود جراحی، به پزشک جراح در مورد بهترین رویکرد عمل جراحی راهنمایی می‌کند. روز قبل از عمل جراحی، پزشک جراح چند مرتبه با استفاده از شبیه‌سازی عمل جراحی را تمرین می‌کند و با شبیه‌سازی، گستردگی بافت‌های سرطانی را تجسم و مقدمات یک عمل جراحی بهینه را فراهم می‌کند. روز جراحی، یک ربات بسیار کوچک به داخل بدن بیمار فرستاده می‌شود. این ربات با تصویربرداری از داخل بدن بیمار، دید سه‌بعدی به جراح می‌دهد و تومورهای سرطانی در بدن را کاملا برجسته و مشخص می‌کند. ربات جراحی به پزشک چنین حسی می‌دهد که او در داخل بدن بیمار است. پزشک قادر است همه بافت‌های سرطانی را ببیند و آن‌ها را با ظرافت از بین ببرد. سیستم تصویربرداری در طول جراحی، دید بهینه‌ای برای پزشک ایجاد می‌کند که همانند دستیار پزشک عمل خواهد کرد.

نتیجه نهایی:

تمام بافت‌های سرطانی به طور کامل از بدن بیمار برداشته می‌شود بدون این‌که به بافت‌های سالم پیرامون آن آسیب برسد. بیمار می‌تواند در همان روز جراحی، بیمارستان را با کمترین درد و اثر زخم ترک کند و مرخص شود و فکر سرطان که برای بیمار بسیار نگران‌کننده است از ذهن بیمار برداشته می‌شود.

پیشرفت‌های ربات‌های جراحی با انگیزه‌های زیر توسعه می‌یابند:

• بهبود اثربخشی درمان با ادغام اطلاعات پزشکان و ربات‌های جراحی که به داخل بدن فرستاده می‌شوند.
• فراتر رفتن از محدودیت‌های انسان در عمل‌های جراحی و دیگر روش‌های مداخله‌ای در حالی که انسان بر روش و عمل جراحی کنترل و نظارت داشته باشد.

دو دهه پس از نخستین عمل جراحی رباتیک گزارش شده، از ربات‌های جراحی برای برخی عمل‌های جراحی استفاده می‌شود. بررسی پتانسیل ربات‌های جراحی در افزایش دقت و دید بیشتر در عمل‌های جراحی آغاز شده است.

این لینک منبع اصلی چشم‌انداز ربات‌های جراحی آمریکا است.


در زمینه آینده علم رباتیک جراحی بیشتر بخوانید:
>>ربات Virtual Incision و امید به کاهش هزینۀ جراحی رباتیک
>>ربات جراح Flex و نگاهی به آینده جراحی با ربات‌ها
>>نخستین ربات جراح خودکار دنیا با عملکردی بهتر از انسان


منبع : Surgrob

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *