مزایای کلیدی ربات های منعطف در تولید مواد غذایی

ربات‌های انعطاف‌پذیر انقلابی در تولید، بسته‌بندی و فرآوری مواد غذایی ایجاد می‌کنند. جدیدترین پیشرفت‌ها در فناوری رباتیک می‌توانند حتی ظریف‌ترین محصولات را مدیریت کنند. امروزه ربات‌های متعددی در دسترس است و هر شرکت تولید کننده مواد غذایی می‌تواند گیره‌ای عالی برای تکامل عملیات خودکار خود بیابد. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

مزایای کلیدی ربات های منعطف در تولید مواد غذایی

استفاده از ربات‌های انعطاف‌پذیر در تولید مواد غذایی مزایای بسیاری دارد، از افزایش بهره‌وری گرفته تا بهبود ایمنی مواد غذایی. در اینجا پنج مزیت برتر ارائه شده توسط ربات‌ها آورده شده است.

۱- پردازش سریع برای همه انواع محصولات

واضح‌ترین مزیت ربات‌های منعطف در تولید مواد غذایی، کاربرد گسترده آنها است. محصولات بی‌شماری باید با ظرافت کار شوند تا شکل خود را حفظ کنند. بسته‌بندی یا تولید خودکار این اقلام با ربات‌های سنتی و سخت دشوار است. ربات‌های انعطاف‌پذیر یا «نرم» جایگزین بسیار سودمندی هستند.

حتی می‌توان از یک نوع گیره رباتیک منعطف برای تولید مواد غذایی متعدد استفاده کرد. یک مدل گیره طراحی شده توسط Soft Robotics از هوای تحت فشار برای تنظیم دقیق میزان نیرویی استفاده می‌کند که انگشتان به اجسام وارد می‌کنند. این طرح از ماهی مرکب، اختاپوس و ستاره دریایی الهام گرفته است. انگشتان لاستیکی نرم به گونه‌ای باد می‌شوند که می‌توانند اجسام را گرفته و بلند کنند.

مهارت انسان‌مانندِ ربات‌های منعطف بدون شک بزرگترین مزیت آنها است. آنها می‌توانند انواع اجسام را بردارند و این کار را به شیوه‌ای بسیار دقیق و کنترل شده انجام می‌دهند؛ درست مانند دست انسان.

همان مدل گیره را می‌توان در خطوط تولید متعدد با تنظیم فشار هوا استفاده کرد. استفاده از یک گیره در محصولات متعدد، خرید و مدیریت رباتیک را برای شرکت‌های تولید مواد غذایی ساده می‌کند.

۲- بهبود ایمنی و پاکیزگی مواد غذایی

امروزه ایمنی مواد غذایی یکی از دغدغه‌های اصلی است. همه‌گیری کووید۱۹ موجب شد مردم بیشتر به این فکر کنند که غذایشان از کجا می‌آید و چگونه با آن رفتار می‌شود. سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند سالانه ۶۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل مواد غذایی آلوده دچار بیماری می‌شوند. گسترش باکتری به تنهایی تهدیدی قابل توجه برای ایمنی است. در نتیجه، شرکت‌ها باید هر کاری که می‌توانند انجام دهند تا مشتریان اعتماد کنند چیزی که می‌خورند بی‌خطر است.

رباتیک منعطف فرصتی عالی برای بهبود ایمنی و پاکیزگی مواد غذایی در خطوط تولید است. تماس با افراد را می‌توان با خودکار کردن هر چه بیشتر فرآیند محدود کرد. یک گیره رباتیک منعطف استریل می‌تواند وظایفی را مانند قرار دادن شیرینی‌ها در ظروف انجام دهد تا نیازی نباشد کارمندان اقلامی را در دست بگیرند.

البته همه شرکت‌های تولید مواد غذایی اطمینان حاصل می‌کنند کارکنان دست‌های خود را می‌شویند و رفتارهای پاکیزه را در محل کار انجام می‌دهند. با این حال، ممکن است کسی متوجه نشود که به بیماری مبتلا شده است یا به طور تصادفی باکتری را از یک ماده غذایی یا سطحی به ماده غذایی دیگر منتشر کند. تصادفات هر از گاهی در هر محل کار اتفاق می‌افتد. این نگرانی‌ها را می‌توان با استفاده از یک ربات تا حدودی از بین برد.

افزون بر این، خودکارسازی با ربات‌های انعطاف‌پذیر، کارمندان را از کارهای عملی در خطوط تولید حذف می‌کند، که می‌تواند ایمنی محل کار و تجربه کارمندان را بهبود بخشد.

۳- دقت و سازگاری

ربات‌های منعطف به هیچ وجه سست و دست و پا چلفتی نیستند. این گیره‌ها دقت باورنکردنی دارند. همچنین می‌توانند با موفقیت اشیاء را کنترل کنند، حتی اگر به طور تصادفی روی یک تسمه نقاله پراکنده شده باشند.

سازگاری مزیت اصلی ربات‌ها است. داشتن یک ربات منعطف که بتواند به راحتی وسایل ظریف را کنترل کند، بسیار مهم است. انجام کارهای پیچیده با دقت ثابت در تمام ساعات شبانه‌روز بسیار تاثیرگذار است. این چیزی است که ربات‌های منعطف امروزی قادر به انجام آن هستند.

این دقت ثابت، پردازش غذاهای نرم، از شیرینی‌ها گرفته تا میوه‌ها و سبزیجات را به طور کامل خودکار می‌کند. شرکت‌های تولید مواد غذایی می‌توانند کارایی و بهره‌وری کلی خود را با تولید، پردازش و بسته‌بندی اقلامی که نیاز به کار دستی داشتند، افزایش دهند.

دشواری دست زدن به این نوع غذاها موجب می‌شود گیره‌های منعطف در کاری که انجام می‌دهند عالی باشند. آنها باید بسیار دقیق باشند زیرا برخی چیزها آنقدر ظریف هستند که بدون دقت لازم خراب می‌شوند. این یک سطح از عملکرد و قابلیت اطمینان را ارائه می‌دهد که یافتن آن در انواع دیگر ربات‌ها دشوار است.

۴- کاهش زمان از کار افتادگی

ربات‌های منعطف زمان توقف تولید مواد غذایی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند. این به دلیل ترکیبی از خطای انسانی اجتناب‌ناپذیر و کارایی طبیعی اتوماسیون است.

این برای همه افراد درگیر، از جمله کارمندان، استرس‌زا است، به ویژه با توجه به این که غذاهای لطیف در حال حاضر به تمرکز قابل‌توجهی برای کنترل نیاز دارند. تولید و پردازش خودکار با رباتیک منعطف این عنصر استرس و خطای انسانی را کاهش می‌دهد.

عامل اصلی دیگری که باید در نظر گرفت این است که کارمندان چه مدت می‌توانند کار کنند. همه افراد در طول روز به استراحت نیاز دارند و تنها حدود ۴۰ ساعت در هفته را در محل کار می‌گذرانند که بهره‌وری را کاهش می‌دهد. با این حال، شرکت‌های تولید مواد غذایی می‌توانند با رباتیک منعطف به فعالیت شبانه‌روزی دست یابند. آنها می‌توانند ساعات کاری خود را تا حد بسیاری افزایش دهند، خواه عملیات خود را به طور کامل خودکار کنند یا ساعات کار کارکنان را با فرآیندهای خودکار ترکیب کنند.

برای نمونه، یک تولید کننده غذای گیاهی و لذیذ در شمال اروپا با تنها ۳۰ کارمند ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته کار می‌کند. ربات‌های انعطاف‌پذیر کلیدی برای امکان‌پذیر کردن آن هستند. کارگران حتی دریافتند که استفاده و کار با ربات‌ها آسان است. آنها می‌توانند به سرعت بین محصولات جابجا شوند و به راحتی بسته‌بندی میگو را با برنامه بسته‌بندی زیتون تعویض کنند. به لطف گیره‌های رباتیک، تولید هر غذایی را می‌توان برای دستیابی به این بهره‌وری خودکار کرد و زمان توقف را به حداقل رساند و درآمد را افزایش داد.

این به ویژه امروزه ارزشمند است، زیرا صنعت تولید با کمبود نیروی کار دست و پنجه نرم می‌کند. انجمن ملی تولیدکنندگان تخمین می‌زند بیش از ۲ میلیون شغل تولیدی ممکن است تا سال ۲۰۳۰ خالی بماند. شرکت‌های تولید مواد غذایی ممکن است به دلیل کمبود کارمند در موقعیت دشواری قرار بگیرند. ربات‌های انعطاف‌پذیر می‌توانند این شکاف‌ها را پر کنند و بهره‌وری را افزایش دهند.

۵- بسته بندی و پالت سازی کارآمد

ربات‌های انعطاف‌پذیر نه تنها در تولید مواد غذایی قابل استفاده هستند، بلکه می‌توانند در بسته‌بندی و پالت‌سازی، حتی در مقادیر بسیار، کمک کنند. مطالعات نشان می‌دهد ۴۶ درصد از ربات‌های تولید مواد غذایی برای بسته بندی اولیه و ثانویه و ۴۷ درصد دیگر برای پالت‌سازی استفاده می‌شود. ربات‌های سنتی ممکن است برای پالت‌سازی مناسب‌تر باشند، اما همیشه اینطور نیست. ربات‌های منعطف ممکن است کلید بسته‌بندی خودکار مواد غذایی ظریف باشند.

ربات‌های انعطاف‌پذیر افزون بر غذاها برای حمل بسته‌بندی‌های ظریف یا انعطاف‌پذیر نیز مفید هستند. جابجایی بسته‌بندی‌ها می‌تواند خودکار شود و کارایی را افزایش دهد. ماتریسی از گیره‌ها را می‌توان برای رسیدگی به موارد متعدد استفاده کرد. همچنین امکان سازماندهی مداوم مواد غذایی در بسته‌بندی آنها فراهم می‌شود.

نوآوری با ربات‌های منعطف در تولید مواد غذایی

ربات‌های انعطاف‌پذیر به انواع شرکت‌های تولید کننده مواد غذایی اجازه می‌دهند تا به بسیاری از مزایای اتوماسیون دسترسی داشته باشند. شرکت‌های تولید کننده مواد غذایی می‌توانند از ربات‌های نرم برای نوآوری در عملیات خود، بهبود ایمنی غذا، بهره‌وری ۲۴ ساعته، کارایی بیشتر و تجربه بهتر کارمند و مشتری استفاده کنند.


>> ۱۳ نوآوری کشاورزی عمودی که صنعت غذایی را متحول میکند (بخش دوم)

>> چگونه هوش مصنوعی می تواند امنیت غذایی را تضمین کند؟


منبع: roboticsbiz.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *