لباس سازگار ​​چیست و چگونه میتواند زندگی افراد دچار معلولیت را آسانتر کند؟

آیا تا به حال سعی کرده‌اید زیپ یا دکمه پیراهن را با یک دست باز و بسته کنید؟ در حالی که نشسته‌اید شلوار جین بپوشید؟ آیا فردی مبتلا به اختلال طیف اوتیسم را می‌شناسید که نمی‌تواند حس پارچه‌های خاص روی پوست خود را تحمل کند؟ اگر سایز پاهای شما متفاوت است یا تنها یک پا دارید، چگونه کفش می‌خرید؟ هدف از پیشرفت در لباس سازگار رفع این مشکلات است. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

لباس سازگار ​​چیست و چگونه میتواند زندگی افراد دچار معلولیت را آسانتر کند؟

لباس‌های سازگار ​​به طور ویژه برای افراد دچار معلولیت طراحی می‌شوند. این به معنای ایجاد زیپ به جای بند روی کفش، جایگزینی دکمه‌های ساده با دکمه‌های مغناطیسی یا طراحی لباس و کفشی است که بتوان در حالت نشسته نیز آن را پوشید.

کلید لباس‌های تطبیقی و سازگار ​​مؤثر، پاسخگویی به مجموعه وسیعی از نیازهای مصرف‌کننده‌های مختلف است، در حالی که سبک و مد روز حفظ می‌شود. اخیراً برندهای معروف ارائه لباس‌های مد روز با سبک‌های جدید را آغاز کرده‌اند که مد و فناوری را برای افراد دچار معلولیت‌های مختلف ترکیب می‌کند.

در اینجا پنج روش مختلف برای نزدیک شدن مد به لباس‌های تطبیقی و سازگار ​​آورده شده است.

۱-  آهنربا، نه دکمه

Under Armour یکی از نخستین کسانی بود که از زیپ مغناطیسی در لباس استفاده کرد. زیپ ژاکت بازطراحی شده آنها به نام MagZip از آهنربا برای اتصال انتهای زیپ استفاده می‌کند تا زیپ‌ها با یک دست راحت‌تر بسته شوند.

آهنربا به جای دکمه در پیراهن، شلوار و سایر لباس‌ها نیز استفاده شده است. این‌ امر به افرادی که مهارت یا توانایی استفاده از دکمه‌ها را ندارند، کمک می‌کند راحت‌تر لباس بپوشند.

 آهنربا، نه دکمه

۲- کفش بدون بند

هدف از طراحی کفش‌های مختلف، آسان‌تر کردن فرآیند گره زدن بندها یا درآوردن راحت کفش است. زیپ‌ها می‌توانند جایگزین بندهای کفش شوند تا کفش‌ها با کمک یک دست پوشیده شوند.

طرح دیگر، Go FlyEase نایک است، یک کفش کتانی با طراحی لولا شکل. در این طراحی هنگامی که پا وارد کفش می‌شود، لولا باز و کفش را در جای خود نگه می‌دارد.

نخستین کفش‌های FlyEase در بین مخاطبان وسیعی محبوبیت پیدا کرد و بازار فروش بزرگی را ایجاد کرد؛ همچنین مشکلات عرضه مجدد بوجود آمد. این کفش نمونه‌ای از طراحی جهانی است؛ یک اصل که پیشنهاد می‌کند محصولات به گونه‌ای طراحی شوند که همه بتوانند از آنها استفاده کنند.

۳- لباس مناسب و سازگار با فرد

بسیاری از افراد مبتلا به اوتیسم به پارچه‌های خاص یا برچسب‌های لباس حساس هستند.

مارک‌های تطبیقی ​​مانند JAM the Label، برچسب‌های چاپی، اجتناب از برچسب‌های فیزیکی و ارائه طیف وسیعی از پارچه‌های بامبو و کتان با حساسیت کم را پیشنهاد می‌دهند.

برخی افراد مجبورند از لوله‌های تغذیه یا از کیسه‌های استومی استفاده ‌کنند. طراحی لباس‌ها نباید به گونه‌ای باشد که برای این افراد مشکل بوجود آورد. یک تولیدکننده ​​استرالیایی لباس‌های تطبیقی، Wonsi، لباس‌هایی با دسترسی معده هم برای کودکان و هم برای بزرگسالانی که نیاز به دسترسی مکرر به معده دارند، می‌فروشد. درواقع وسایل پزشکی نباید مانعی برای مد باشند.

۴- چاپ سه بعدی و طرح‌های سفارشی

در گذشته، محصولات تطبیقی ​​اغلب به گونه‌ای طراحی می‌شدند که ساده و مورد پسند عموم باشد، مانند صندلی چرخدار سیاه رنگ یا پروتزها و سمعک‌هایی به رنگ پوست. اما این نیز در حال تغییر است. فناوری چاپ سه بعدی و ساخت پیشرفته، انعطاف‌پذیری بسیاری به طراحی سفارشی دستگاه‌ها و اقلام مختلف مد بخشیده است.

شرکت Open Bionics از چاپ سه بعدی برای ساخت  Hero Arm استفاده کرد، بازوی بیونیک که توسط حرکات ماهیچه‌ای کنترل می‎شود. با استفاده از چاپ سه بعدی می‌توان طراحی این دست مصنوعی را برای کاربران سفارشی کرد. همچنین این شرکت می‌تواند گزینه‌هایی را در مورد طرح‌ها و رنگ‌های مختلف در اختیار کاربران قرار دهد: ترکیبی از عملکرد و مد.

۵- پلت فرم‌های منحصر به فرد فروش

فناوری پشت مد تطبیقی ​​تنها به طراحی محصول محدود نمی‌شود: از آن در فروش و بازاریابی نیز استفاده می‌شود.

سامانه Unpaired متعلق به Every Human به مصرف‌کنندگان اجازه می‌دهد کفش‌های تکی بخرند، در حالی که امکان جست‌وجو بر اساس اندازه، عرض و طیف وسیعی از ویژگی‌های تطبیقی ​​مانند پوشیدن آسان برای افرادی که از ارتز پا استفاده می‌کنند، ایجاد شده است. این می تواند برای افرادی که سایز یا شکل پاهای متفاوتی دارند یا پروتزهایی که با کفش‌های سنتی سازگار نیستند، مفید باشد.

در حالی که به نظر این یک ایده ساده باشد اما این امر مستلزم آن است که برندها سامانه‌های سفارشی پیچیده‌تری داشته باشند. محصولات باید به‌جای جفت‌های سنتی، به‌صورت جداگانه دسته‌بندی شوند و با ویژگی‌های اضافی مانند کفش چپ یا راست و ویژگی‌های تطبیقی ​​هر طرف برچسب‌گذاری شوند تا مصرف‌کنندگان بتوانند بر اساس نیازهای خود جستجو کنند.

انطباق فراتر از فناوری

مانند بسیاری از مصرف‌کنندگان، افراد دارای معلولیت می‌خواهند به سادگی از فروشگاه‌های فیزیکی یا آنلاین خرید کنند و لباس‌هایی را پیدا کنند که دوست دارند و مناسب هستند. بنابراین در حالی که فناوری به خرده‌فروشان کمک می‌کند تا طیف فزاینده‌ای از لباس‌های تطبیقی ​​را ارائه دهند، این تنها راهکار نیست.

گام بعدی این است که نه تنها به خود لباس فکر کنید، بلکه به پوشنده و نحوه خرید آنها نیز فکر کنید. همه برندهای مد باید اقلام خود را با طیف وسیعی از نیازهای مصرف کننده تطبیق دهند.


>> لباس های هوشمند قابل شستشو وضعیت سلامتی شما را کنترل میکنند

>> نوآوری های پوشیدنی طراحی شده توسط افراد خارج از شرکت های بزرگ


منبع:  techxplore.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *