لباس های هوشمند قابل شستشو وضعیت سلامتی شما را کنترل میکنند

مهندسان دانشگاه پوردو روشی برای تبدیل لباس‌های پارچه‌ای موجود به یک پوشیدنی هوشمند بدون باتری و مقاوم در برابر شست‌وشو ابداع کردند. این لباس‌های هوشمند با سیم‌پیچ منعطف و بر پایه ابریشم که روی منسوجات دوخته شده است، به صورت بی‌سیم انرژی خود را تأمین می‌کنند. این لباس‌های هوشمند نه تنها باعث بهره‌وری بیشتر می‌شود بلکه وضعیت سلامتی شما را نیز بررسی و در صورت تصادف حتی درخواست کمک می‌کند. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

لباس های هوشمند قابل شستشو وضعیت سلامتی شما را کنترل میکنند
یک دستکش تشخیص ولتاژ بی‌سیم

آینده لباس‌های هوشمند از همیشه روشن‌تر است و با پیشرفت حسگرها و منسوجات هوشمند تسریع یافته است. لباس‌های هوشمند با مدارهای الکترونیکی و حسگرهای کوچک به شما امکان می‌دهد با تلفن، رایانه، خودرو و سایر دستگاه‌های خود ارتباط برقرار کنید. با این حال، ساخت این لباس هوشمند کاملاً چالش برانگیز است، زیرا لباس‌ها باید به طور دوره‌ای شسته شوند و وسایل الکترونیکی از آب متنفر هستند.

گروهی از مهندسان دانشگاه پوردو روش جدیدی برای تبدیل هر نوع پارچه معمولی به یک پوشیدنی هوشمند بدون باتری که در ماشین لباسشویی شسته می‌شود، ایجاد کردند. این لباس‌های هوشمند از طریق سیم‌پیچ انعطاف‌پذیر و بر پایه ابریشم که روی منسوجات دوخته شده است، به صورت بی‌سیم انرژی خود را تأمین می‌کنند.

لباس های هوشمند قابل شستشو وضعیت سلامتی شما را کنترل میکنند

Ramses Martinez، استادیار دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه پوردو گفت: «این لباس‌های هوشمند با مولکول‌های بسیار آبگریز پوشانده می‌شوند تا برابر آب و روغن دافع شوند. این لباس‌های هوشمند رنگ پس نمی‌دهند و بدون آسیب رساندن به قطعات الکترونیکی دوخته شده روی سطح آنها، می‌توانند در ماشین لباسشویی معمولی شسته شوند».

برخلاف لباس‌های ضد آب معمولی، لباس‌های هوشمند دانشگاه پوردو به لطف پوشش فوق‌العاده نازک، مانند تی‌شرت‌های نخی معمولی انعطاف‌پذیر، کشسان و قابل تنفس باقی می‌مانند. از همه مهم‌تر، این لباس‌های هوشمند برای تغذیه نیاز به باتری ندارند. با برداشت ساده انرژی از وای‌فای یا امواج رادیویی محیط، لباس‌ها می‌توانند انرژی مدارهای دوخته شده بر روی منسوجات را تأمین کنند.

لباس های هوشمند قابل شستشو وضعیت سلامتی شما را کنترل میکنند

این گروه از این فناوری در نوک انگشت یک دستکش تشخیص ولتاژ بی‌سیم استفاده کرده است که با نزدیک شدن دست کاربر به کابل حاوی جریان، LED موجود در نوک انگشت روشن می‌شود. نمونه دیگر یک سامانه کوچک نظارت بر قلب است که روی لباس قابل شستشو دوخته شده و قادر به کنترل وضعیت سلامت فرد است.

Martinez می‌گوید: «دستگاه‌های پوشیدنی، که از سیگنال‌های وای‌فای انرژی می‌گیرند، موجب می‌شوند که ما از لباس‌ها نه تنها برای پوشاندن و گرم نگه داشتن خود استفاده کنیم بلکه آنها را به عنوان ابزاری پوشیدنی برای کمک به زندگی روزمره، نظارت بر سلامتی و محافظت در نظر بگیریم».

این فناوری جدید را می‌توان در مقیاس بزرگ به کار گرفت و زمینه را برای توسعه سریع و تجاری‌سازی لباس‌های هوشمند قابل شستشو در ماشین لباسشویی و بدون باتری و حسگرهای الکتروفیزیولوژیک قابل استفاده مجدد فراهم کرد.


بیشتر بخوانیم:

>> لباس هوشمند: آینده صنعت پوشیدنی

>> شش لباس هوشمند برتر در سال ۲۰۱۹


منبع: purdue.edu

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *