محصولات سوخت و ساز گلوکز سبب ایجاد دیابت نوع دوم می شود

گروهی از پژوهشگران دانشگاه آکسفورد نشان دادند که چه میزان قند خون سبب بروز دیابت نوع دوم می‌شود. پژوهش آنان نشان دادکه محصولات سوخت و ساز گلوکوز می‌توانند با آسیب زدن به سلول‌های بتا در پانکراس سبب پیشرفت دیابت نوع دوم شوند. با مداخله در این فرآیند می‌توان راهی برای درمان بیماری یافت. در ادامه این مقاله از مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی به توضیح بیشتری در خصوص این پژوهش می‌پردازیم.

دیابت نوع ۲

فدراسیون بین‌المللی دیابت تخمین زده است که نیم میلیارد بیمار مبتلا به دیابت در سراسر جهان وجود دارد. تعداد بسیار زیادی از این افراد به دیابت نوع دوم مبتلا هستند. این بیماری با میزان بالای گلوکز در خون خود را به نمایش می‌گذارد.

آن‌چه پژوهشگران دقیقا نمی‌دانستند میزان دقیقا قند خونی بود که سلول‌های تولید کننده انسولین را ویران می‌کرد. Elizabeth Haythorne یکی از پژوهشگران پژوهش آکسفورد پیش‌تر نشان داده بود که هیپرگلیسمی (میزان بالای قند خون) مزمن سبب آسیب به سلول‌های بتا می‌شود. اینک سوال باقی‌مانده این بود که این آسیب دقیقا چگونه رخ می‌دهد. پس از درک این فرآیند امکان مداخله در آن برای بهبود وضعیت دیابت به وجود خواهد آمد.

با پژوهش روی سلول‌های کشت شده در آزمایشگاه پژوهشگران دریافتند که آن‌چه به سلول‌های بتای تولید کننده انسولین آسیب می‌زند خود گلوکز نیست، بلکه محصولات تولید شده از طریق فرآیند سوخت و ساز گلوکز است. اینکه کدام ماده تولیدی فرآیند سوخت و ساز گلوکز به سلول‌های بتا آسیب می‌زند همچنان مشخص نیست. اما پژوهشگران از این امر اطمینان دارند که  با پیشگیری از سوخت گلوکز می‌توان تولید انسولین را تضین کرد، حتی در صورتیکه گلوکز خون میزان بالایی داشته باشد.

مقایسه پژوهش آکسفورد با سایر پژوهش ها

پیش‌تر پژوهشگران دریافته بودند که با جلوگیری از کارکرد آنزیمی به نام glucokinase تولید انسولین در حیوانات بهبود می‌یابد. در واقع یافته اخیر دقیقا مغایر با پیشگیری از کارکرد glucokinase است.

با توجه به اینکه سوخت و ساز گلوکز سبب ترشح انسولین می‌شود، پیش‌تر فرض می‌شد که با افزایش سوخت و ساز گلوکز می توان ترشح انسولین را بهبود بخشید. در این مورد glucokinase امتحان شده بود و نتایج متفاوتی بدست آمده بود. اما یافته‌های جدید نشان می‌دهد که glucokinase می‌تواند اثر مخربی داشته باشد. و حتی محدود کردن فعالیت آن انتخاب بهتری برای درمان دیابت نوع دوم است.

لازم به ذکر است که این پژوهش همچنان در مراحل ابتدایی است. پیش از استفاده از آن برای درمان پژوهش‌های بیشتری لازم است. اما این یافته مهم مسیری برای درمان دیابت نوع دوم پیش روی پژوهشگران قرار می‌دهد.


ایمپلنتی که به فرد معلول اجازه خواندن ۱۱۰۰ کلمه را داد
کشف نورون هایی که توانایی راه رفتن معلولان را بازمیگرداند


منبع: oxford news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *