مروری بر اخبار فناوری های مهندسی منتشر شده در تابستان ۱۳۹۷ (بخش دوم)

در صورتیکه علاقمند به مرور اخبار در مدتی کوتاه و مطالعه بیشتر هستید، دسته مقالات مروری مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی را جالب خواهید یافت. در این مقاله به مرور اخبار مهندسی در ابتدای تابستان ۱۳۹۷ خواهیم پرداخت.

سامانه نظارتی مبتنی بر پهپادها برای شناسایی افراد و فعالیت‌های خشونت آمیز

پژوهشگران دانشگاه کمبریج، مؤسسه ملی فناوری و مؤسسه علوم هند مقاله جدیدی منتشر کرده‌اند که یک سامانه نظارتی مبتنی بر هواپیماهای بدون سرنشین را توصیف می‌کند. این سامانه از هواپیماهای بدون سرنشین به عنوان دوربین‌های امنیتی استفاده می‌کند تا یک (یا چندین) چشم را روی تجمع مردم نگه دارد. افزون بر این، هواپیماهای بدون سرنشین به الگوریتم هوش مصنوعی مجهز هستند که به آنها اجازه می‌دهد مشکلات را در جمعیت پیدا کرده و اقدامات لازم را انجام دهند. این سامانه قادر به شناسایی فوری افراد خشونت آمیز است و سعی شده تا پیش از وقوع درگیری، افراد شناسایی و به مأموران گزارش داده شود.

چرخی که با وضعیت جاده سازگار می‌شود

پژوهشگران در حال توسعه چرخی است که می تواند در عرض ۲ ثانیه تغییر شکل دهد. پژوهشگران دانشگاه کارنگی‌ملون در حال کار بر روی یک مکانیسم چرخ هستند که وسایل نقلیه را قادر می‌سازد روی هرگونه زمین به راحتی حرکت کنند. هنگامی که وسیله نقلیه در حال حرکت است، چرخ به سرعت تغییر شکل می‌دهد. این پژوهش بخشی از برنامه GXV-T دارپا برای افزایش تحرک و ایمنی وسایل نقلیه نظامی است.

عینک های شرکت سیتروئن برای بیماری سفر

شرکت خودروسازی سیتروئن عینک‌های ویژه‌ای برای جلوگیری از بیماری حرکت یا بیماری سفرتولید کرده است. گرچه بیماری حرکت برای برخی همیشه یک مشکل بود، از زمان معرفی گوشی‌های هوشمند، افراد بیشتری تحت تأثیر این بیماری قرار می‌گیرند. عینک‌های SEETROËN دارای مایع آبی رنگی است که در جلو و اطراف چشم جریان میابد. این مایع به صورت افقی با زمین و بدون در نظر گرفتن چگونگی حرکت وسیله نقلیه جاری است و به چشم و مغز پایداری می‌بخشد.

مطالعه بیشتر: www.boardingglasses.com

اسکوتر هوشمند CanguRo

اسکوتر هوشمند CanguRo می تواند شما را دنبال کرده و یا به شما سواری دهد. درواقع CanguRo هم یک اسکوتر هوشمند و هم یک دستیار شخصی است. CanguRo چیزی بیش از یک سواری راحت را ارائه می‌دهد. ربات RidRoid قادر به دنبال کردن کاربر است و یا اینکه خود را به تنهایی به یک نقطه مشخص شده می‌رساند. CanguRo توسط Shunji Yamanaka در مرکز فناوری Chiba در ژاپن طراحی شده است. این ربات مجهز به حسگرهای مختلف، دوربین و لیدار است و می‌تواند موقعیت خود را تخمین بزند. همچنین می‌تواند کاربر را دنبال کرده و یا میتوان آن را به صورت بیسیم از طریق گوشی هوشمند کنترل کرد و یا آن را به یک نقطه خاص فرستاد.

DTV Shredder وسیله ی نقلیه ای برای همه مسیرها

DTV Shredder یک وسیله نقلیه و ترکیبی از تانک، اسکیت برد و موتورکراس است. این وسیله را می توان در تمام مسیرها و فصول مختلف بکار برد.  DTV Shredder می تواند تا سرعت ۲۵ مایل بر ساعت حرکت کند.

هاوربرد Flyboard

اگر از طرفداران جت‌پک، هاوربرد و یا دیگر سامانه‌های پیشران تک نفره هستید، احتمالا نام Franky Zapata را شنیده‌اید. در آخرین ویدئوی منتشر شده توسط این مهندس سرعت ۱۰۰ مایل در ساعت با هاوربرد وی ثبت شده است. سامانه Flyboard عملاً شامل سه بخش است: تخته اصلی، مخزن سوخت و یک دسته که برای کنترل استفاده میشود. چهار موتور توربو نیز در تخته قرار گرفته است.

کیت آموزشی ساخت وسایل نقلیه

شرکت Nintendo از جدیدترین کیت Nintendo Labo به نام Vehicle Kit رونمایی کرد. بازیکنان به کمک این بسته می‌توانند به ایجاد، بازی و کشف ماجراهای جدید بپردازند. Vehicle Kit شامل قطعات و دستورالعمل‌هایی برای ساخت یک خودرو، یک زیردریایی و یک هواپیما است. این ابزار از ۱۴ سپتامبر سال ۲۰۱۸ با قیمت ۶۹٫۹۹ وارد بازار شده است.

ابزار آموزشی اصول مهندسی الکترونیک

‫‫با استفاده از بسته Smart Circuits Gadget Lab کودکان می‌توانند مهندسانی کوچک باشند. این بسته پروژه‌های کوچک قابل انجام در منزل را در خود گنجانیده است که به کودکان اصول مهندسی الکترونیک را برای ساخت وسایل جذابی مانند عصای سحر آمیز می‌آموزد.

این اسب تک شاخ برای آموزش رباتیک طراحی شده است

شرکت UBTECH یک ربات قابل برنامه‌ریزی توسعه داده است که می‌تواند کد نویسی و STEM را به بچه‌ها آموزش دهد. ربات UnicornBot یک اسب تک شاخ است که می‌تواند حرکت کند، سرش را بچرخاند و از شاخش نور ساطع کند. UnicornBot برای بچه‌های علاقمند به STEM (علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات) طراحی شده است و با قیمت ۱۲۰ دلار به فروش میرسد.

برنامه ای برای افزایش ظرفیت مغز با نام CogniFit

ابزارهای این بازی با سایر برنامه ها متفاوت است. این ابزارها به لحاظ عملی تائید شده اند. روش های این برنامه نه تنها مهارت های ذهنی را افزایش می دهند بلکه به بهبود کارایی مغز با توجه به پیش زمینه ذهنی فرد کمک می کند.

شناوری برای جمع آوری زباله از سطح آب

شرکت RanMarine یک شرکت هلندی فعال در زمینه فناوری‌های زیست محیطی است. این شرکت یک شناور بدون سرنشین برای دفع زباله از آب و حمایت از اقیانوس‌ها ساخته است. این شناور کاملاً مستقل روی آب حرکت و زباله یا سایر مواد غیر زیستی را جمع‌آوری می‌کند. همچنین این شناور قادر است داده‌های مربوط به محیط زیست را جمع‌آوری کند. شناورهای RanMarine به طور مداوم با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و اطلاعات را به پایگاه مرکزی در خشکی ارسال می‌کنند.

این توربین دستگاه ها را با انرژی باد و یا آب شارژ میکند

این توربین قابل حمل، دستگاه‌های الکترونیکی را با استفاده از انرژی باد، آب یا نیروی انسان شارژ میکند. WaterLily یک توربین شخصی ویژه شارژ است. این توربین را در مسیر آب یا باد قرار دهید و دستگاه‌های الکترونیکی همراه خود را شارژ کنید. همچنین شما می توانید با دست خود این توربین را حرکت داده و انرژی مورد نیاز دستگاه‌ها را تأمین کنید.

روشی کارآمد برای استفاده از انرژی خورشیدی

SmartFlower یک آفتابگردان هوشمند است که برای تولید انرژی پاک خورشیدی باز می‌شود. این فناوری با ردیابی خورشید از شرق به غرب، قصد دارد کارآمدتر از پنل‌های خورشیدی متداول باشد.

استفاده از شن و ماسه به عنوان یک دفترچه غول پیکر

رباتی که از شن و ماسه به عنوان یک دفترچه یادداشت غول پیکر استفاده می‌کند. این ربات که شبیه یک چاپگر عمل می‌کند توسط Ivan Miranda ساخته شده است.

حل مکعب روبیک

یکی از انواع ربات ها که برای تفریح و یا آموزش یا آزمایش الگوریتم های پیشرفته ساخته می‌شوند رباتهایی هستند که مکعب روبیک را حل می‌کنند. در این فیلم روشی دیگر در حل مکعب روبیک را ببینید.

با پروژکتور قابل حمل Masterkey 4.0 آشنا شوید

با پروژکتور قابل حمل Masterkey 4.0 آشنا شوید. فناوری Masterkey 4.0 یک صفحه کلید لیزری روی میز و یک نمایشگر روی دیوار تصویر می‌کند. این فناوری برای استفاده در جلسات ارائه، برای بازی و یا به عنوان یک تلویزیون و یا رایانه طراحی شده است.

نمایشگر اضافی قابل حمل

عملکرد خود را با یک نمایشگر اضافی قابل حمل بهبود بخشید. Duo یک نمایشگر برای لپ‌تاپ است که در چند جهت چرخانده و تنظیم می‌شود

این جعبه هر چیزی را به یک هولوگرام سه بعدی تعاملی تبدیل می کند

این جعبه هر چیزی را به یک هولوگرام سه بعدی تعاملی تبدیل می‌کند. Looking Glass یک نمایشگر سه بعدی هولوگرافیک است که کاربران می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند، چیزی که بوجود آوردند را غلغلک داده و یا با آن بازی کنند. این فناوری نیازی به هدست‌های واقعیت مجازی ندارد و مناسب طراحان و خالقان اشیای سه بعدی است.

تبلت فشرده با صفحه نمایش تاشو: MagicDcroll

پژوهشگران دانشگاه کویینز این صفحه نمایش تاشو را MagicScroll نام نهاده اند. پژوهشها با سرپرستی دانشمند معروف در حوزه ی این فناوری ها، دکتر Roel Vertegaal انجام شده است. دو قسمت چرخان در دو انتهای پایه ی این نمایشگر به کاربر اجازه می دهد در یک صفحه بلند پیمایش نماید. چرخ ها به این سامانه اجازه حرکت روی سطح صاف را نیز می دهد. این حرکتها در کنار زنگ هشدار قابل استفاده هستند.

کلاهی برای بهبود دید آتش نشان ها

این کلاه ویژه با ترکیب واقعیت افزوده و بینایی رایانه به افزایش دید آتش‌نشانان کمک میکند. کلاه C-THRU که توسط Qwake Technologies توسعه یافته راهکاری مؤثر برای مواقعی است که به دلیل وجود دود یا آتش دید افراد کم می‌شود. این کلاه ایمنی جدید ۳۰۰٪ انعطاف‌پذیری بیشتر و همچنین ۲۶۷٪ ناوبری سریعتر را ارائه می‌دهد. کلاه به یک ماژول رایانه‌ای، یک دوربین حرارتی با سرعت بالا و صفحه نمایش AR مجهز است.

ریل چند جهته CELLUVEYOR

سامانه CELLUVEYOR یک ریل چندین جهته برای انتقال اشیا است. اجزای کوچک این سامانه را می توان به هر شکلی متناسب با محل در کنار یکدیگر گذاشت. اشیا روی این ریل چند جهته در مسیر دلخواه شما، و نه فقط روی یک خط راست، با بازده بهتری نسبت به ریلهای متداول حرکت می کنند.

این وسیله هم یک خودرو و هم یک بالگرد است!

وسیله نقلیه GyroDrive نمونه‌ای دیگر از انواع خودروهای پرنده است که ساخت و توسعه آنها به سرعت رو به رشد است. GyroDrive که توسط Nirvana Autogyro توسعه یافته هم می‌تواند به عنوان یک خودرو روی زمین حرکت و هم به عنوان یک بالگرد پرواز کند.

اتصال بیسیم اشیای چاپ سه بعدی بدون تراشه ی الکترونیکی

دستگاه های مکانیکی، به ویژه قطعات چاپ سه بعدی، جای بسیاری برای الکترونیک ندارند و از بسیاری جهات غیرفعال باقی می مانند. الکترونیک نیاز به یک منبع برق دارد و قرار گرفتن درون اجزای متحرک پیچیده می تواند مشکلات بیشتری ایجاد کند. مهندسین دانشگاه واشنگتن در حال حاضر یک راه ساده برای ایجاد دستگاه هایی مانند دست های مصنوعی و ابزار توانبخشی ایجاد کرده اند تا این ابزار بدون هیچ تجهیزات الکترونیکی نحوه استفاده از خود را گزارش کنند.

 


بیشتر بخوانیم
مروری بر اخبار مهندسی منتشر شده در تابستان ۱۳۹۷ (بخش نخست)

آشنایی با هشت کاربرد الگوریتم‌ های یادگیری عمیق

آشنایی با امکانات جالب دستیاران هوشمند آمازون اکو و گوگل هوم


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *