مروری بر پیشرفتهای پزشکی سال ۲۰۱۷ (بخش دوم)

در نخستین قسمت از نوشتار مروری بر پیشرفت‌های پزشکی سال ۲۰۱۷ به معرفی چند نمونه از فناوری‌های کاربردی در حوزه‌ی سلامت دیجیتال پرداختیم. بی‌شک چند نمونه‌ی کوچک نمی‌تواند تمام آنچه در سال میلادی گذشته رخ داده را شرح دهد. چرا که در سال گذشته از بسیاری جهات شاهد تحول علم سلامت دیجیتال بودیم. لذا در قسمت دوم این نوشتار از مجله‌ی فناوری‌های پوشیدنی و توان افزا سعی خواهد شد با ارائه نمونه‌هایی قدرت این علم را آشکارتر سازیم.

مروری بر پیشرفتهای پزشکی سال ۲۰۱۷ (بخش دوم)

کاهش درد به کمک واقعیت مجازی

واقعیت مجازی به تازگی وارد حوزه‌ی سلامت شده است. این فناوری می‌تواند به کاهش درد کمک کند. Brennan Spiegel و گروه او در مرکز پزشکی Cedars-Sinai بر این موضوع تمرکز دارند. یافته‌های آنان کاهش درد در افرادی که از دردهای دائمی رنج می‌برند را تائید می‌کند. یکی دیگر از نمونه‌های فعال در این زمنیه شرکت appliedVR است. این شرکت از واقعیت مجازی برای کاهش درد مشتریان خود استفاده می‌کند. مدیر عامل شرکت، Josh Sackman این روش را کم هزینه و مؤثر می‌داند.

Roche مالک جدید mysuger

استارت آپ استرالیایی mysuger‌ از سال ۲۰۱۲ یک برنامه‌ی کاربردی برای رصد وضعیت بیماران مبتلا به دیابت منتشر کرده است. این برنامه در حال حاضر بیش از یک میلیون مشتری داردو به ۱۳ زبان مختلف در ۵۲ کشور در دسترس است. به تازگی یک شرکت داروسازی فعال و جهانی به نام Roche مالکیت این برنامه‌ی کاربردی را بدست آورده است. در حقیقت استارت آپ اولیه همچنان یک ارگان حقوقی مجزا است اما برنامه‌ی کاربردی این شرکت جزئی اساسی از برنامه‌ی کنترل دیابت Roche است. پس از این مشتریان mysuger می‌توانند برنامه‌ی خود را به دیگر ابزارهای کنترل دیابت شرکت Roche مانند Accu-Chek Guide ، برای کنترل گلوکز، متصل سازند. چنین اقدامی درک درست شرکت‌های داروسازی را از خدمات استارت‌آپ‌های سلامت دیجیتال نشان می‌دهد. به همین دلیل همکاری و کار گروهی با تشکل‌های موجود سودمندتر از طراحی سامانه‌ای به صورت مجزا است. بی شک همکاری‌هایی از این دست می‌تواند کیفیت خدمات سلامت دیجیتال را بهبود بخشد.
مروری بر پیشرفتهای پزشکی سال ۲۰۱۷ (بخش دوم)

بازگشایی مرکز جدید سلامت مایکروسافت

شرکت‌های بزرگی مانند گوگل، مایکروسافت، IBM و Apple همگی به نوعی در بخش سلامت فعالیت می‌کنند. در سال‌های گذشته شاهد فعالیت یک یک این شرکت‌ها بوده‌ایم. در سال جاری شرکت مایکروسافت یک مرکز تحقیقات سلامت در مرکز تحقیقاتی خود در کمبریج بازگشایی کرده است. این مرکز بر کاربرد فناوری‌های هوش مصنوعی مایکروسافت در حوزه‌ی سلامت متمرکز خواهد شد. وقایعی از این دست نشان می‌دهد که تنها سلامت دیجیتال از علم هوش مصنوعی بهربردای نمی‌کند. بلکه هوش مصنوعی نیز به واسطه‌ی انگیزه‌های موجود در سلامت دیجیتال در حال توسعه است.

جنین‌های ژن درمانی شده و CRISPR

تنها با گذشت یکسال از درمان ژنتیکی موش‌های مبتلا به دیستروفی عضلانی دوشن، MIT Technology Review از حضور نخستین جنین‌های ژن درمانی شده در ایالات متحده خبر داد. یکی دیگر از وقایع مهم در این حوزه فراهم شدن امکان آزمایش بالینی CRISPR است. همچنین گزارش Nature در ماه اکتبر از حضور  نخستین جنین‌های دارای جهش ژنتیکی برای درمان نوعی بیماری کشنده‌ی خونی، در کشور چین، خبر داد. این پژوهش‌ها نشان می‌دهد که می‌توان بیماری‌هایی این چنین کشنده را در مراحل اولیه شکست داد. پیشرفت‌های ژن‌درمانی همچنان با سرعت فوق‌العاده زیاد ادامه دارد و صاحب نظران این علم باید به مسائل اخلاقی ناشی از این علم توجه بسیار کنند.

مروری بر پیشرفتهای پزشکی سال ۲۰۱۷ (بخش دوم)

آینده‌ی چاپ سه بعدی

سازمان غذا و داروی ایالات متحده با انتشار بیانیه‌ای پشتیبانی خود از چاپ سه بعدی در حوزه‌ی سلامت را اعلام کرد. این سازمان به خوبی از تاثیر چاپ سه بعدی در آینده‌ی سلامت آگاه است. چاپ اعضای مصنوعی به تنهایی می‌تواند تحولی بزرگ ایجاد کند. بی‌شک سال آینده سرشار از خبرهای اعجاز انگیز در این حوزه است. در واقع انتظار می‌رود که نخستین محصولات بیو-چاپ شده تا سال ۲۰۱۹ توسط FDA مورد بررسی قرار گیرند.

مروری بر پیشرفتهای پزشکی سال ۲۰۱۷ (بخش دوم)

بی‌شک پیشرفت‌های پزشکی اخیر بسیار مهم، مفید و بحث برانگیز هستند. امید است که سلامت دیجیتال به شکوفایی و پیشرفت جهت خدمت رسانی به بشر ادامه دهد و در سال‌های بعد شاهد توسعه‌ی روش‌های نوین برای بهبود کیفیت خدمات پزشکی باشیم.


بیشتر بخوانیم:

کاهش درد با گجت سلامتی painpod بدون نیاز به دارو های مُسکن

دوستان هوش مصنوعی و معلمان واقعیت افزوده برای کودکان آینده(بخش نخست)

آینده ی شگفت انگیز دندان پزشکی و بهداشت دهان و دندان(بخش نخست)


منبع: medicafuturist

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *