معماری جهان شمول برای برآوردن نیاز بیماران و افراد دارای محدودیت جسمی

معماری جهان شمول به معنای طراحی فضاهایی است که برای همگان به شکل یکسان قابل دسترس باشد. فرقی نمی‌کند افراد از بیماری خاصی رنج ببرند، محدودیت فیزیکی داشته باشند یا سالم باشند. در یک معماری جهان شمول افزون بر استانداردها به نیازهای کاربران توجه می‌شود. برای آشنایی بیشتر با معماری فضاهای خاص با مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.

Hazelwood مدرسه کودکان نابینا و ناشنوا

مدرسه ای برای کودکان نابینا و ناشنوا

یک طراحی خوب تنها با یک فضای ساده ارائه نمی‌دهد. یک طرح خوب با بافت اجزا بازی می‌کند. این کار با به کارگیری انواع مواد انجام می‌شود. یک مثال خوب در این مورد یک مدرسه در Glasgow است. مدرسه Hazelwood را Alan Dunlop Architects طراحی کرده است. این مدرسه ویژه کودکانی است که دو حس خود را از دست داده‌اند. کودکانی که همزمان از نعمت شنوایی و بینایی محروم هستند.

Hazelwood مدرسه کودکان نابینا و ناشنوا

در این مدرسه دیوارها با پوششی از چوپ پنبه ریل مانند پوشیده شده است. در این پوشش مشخصه‌ها و بافت‌هایی تعبیه می‌شود که نشانگر مکان‌های مختلف مدرسه است. این دیوارها در سراسر مدرسه گسترده شده است. بافت دیوار به دانش‌آموز امکان می‌دهد در مکان‌یابی و حرکت مستقل و خبره شود.

من مصمم بودم مدرسه‌ای بسازم که نیازهای کودکان را برآورده کند و برای والدین الهام بخش باشد. مکانی امن و بلندپروازانه که آموزگاران را آزاد بگذارد و به کودکان الهام بخشد.

Alan Dunlop

کودکان با تجربه بیشتر می‌آموزند. طراحی این مدرسه برپایه حس‌های اساسی بدن است. حس بویایی، چشایی و لامسه با ایجاد آگاهی از محیط سبب استقلال می‌شود.

House of Disable People در دانمارک

اگر به دنبال یک طرح جهان شمول برای افراد معمولی و بیماران در کنار یکدیگر باشیم؛ House of Disable People در دانمارک مثال خوبی است. موسسه معماری Cubo & Force4 این بنا را طراحی کرده است. این سازمان از تمام امکانات برای ساخت دفتری با همه امکانات دسترسی‌پذیری استفاده کرده است. طراحی این فضا با محوریت تمرکز بر نیازهای انسان در هنگام بیماری یا رنجش از یک محدودیت ایجاد شده است. برای طراحی صرفا به استانداردها توجه نشده است.

در واقع یک معماری جهان‌شمول فضاهایی دارد که برای همگان قابل دسترس است. معماری جهان شمول چشم انداز ما از ساختمان و اطلاعات ما را وسیع می‌کند. این اطلاعات نباید تنها بر پایه استانداردها شکل گیرد.

وظیفه‌ای اخلاقی برای از میان برداشتن موانع مشارکت، و سرمایه‌گذاری مالی و تجربی به منظور آزاد کردن توانایی باالقوه افراد دارای محدودیت بر عهده ماست.

پروفسور Stphen Hawking

منبع: arch2o

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *