مغز انسان میتواند به طور مستقیم اسکلت بیرونی را کنترل کند

از دهه ۱۹۵۰ میلادی تاکنون رویای دوباره راه رفتن افراد فلج کامل و ناتوان حرکتی در دنیای پزشکی وجود داشته است. پیش‌بینی می‌شود فناوری اسکلت بیرونی در آینده به راه حلی برای حل مشکل افراد ناتوان حرکتی تبدیل شود. دراین مقاله به اسکلت بیرونی کنترل شونده با ذهن می‌پردازیم. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

اسکلت بیرونی کنترل شونده با مغز

مردی ۲۸ ساله که دچار فلج کامل بود توانست با اسکلت بیرونی کنترل شونده با امواج مغزی حرکت کند. این مرد از دو کتف به پایین دچار فلج کامل است. او هم‌اکنون می‌تواند برای نخستین بار با اسکلت بیرونی راه برود. اسکلت بیرونی به طور مستقیم با کمک سیگنال‌های مغزی مرد جوان هدایت می‌شود.

پزشکان تعدادی الکترود در مغز این شخص کاشتند. بنابراین امکان خواندن امواج مغزی شخص فراهم شد. با کمک الگوریتم‌های یادگیری ماشین تلاش کردند امواج مغزی را با نوع حرکت اندام بدن منطبق کنند. سپس با مدلسازی یادگیری ماشین از اطلاعات امواج مغزی برای حرکت اسکلت بیرونی استفاده کردند. این فرد توان حرکت بدن خود را نداشت اما هم‌اکنون با امواج مغزی خود، اسکلت بیرونی را به حرکت در می‌آورد. با پوشیدن اگزواسکتون او می‌تواند راه برود و دست‌های خود را حرکت دهد. اسکلت بیرونی ذهن‌خوان توسط شرکت فرانسوی Clinatec ساخته شده است.

گفتنی است که اسکلت بیرونی Phoenix شرکت Suitx نیز تاکنون به ۷ نفر کمک کرده است که راه بروند. اسکلت بیرونی Phoenix ماژولار و بسیار سبک و نسبتا ارزان است. کاربر می‌تواند به طور مستقل و بدون کمک دیگران با اسکلت بیرونی راه برود. این اسکلت بیرونی ۴۰۰۰۰ دلار قیمت دارد و نزدیک به ۱۲٫۵ کیلوگرم وزن. این شرکت در حال کار بر نسخه کودک اسکلت بیرونی است.

اسکلت بیرونی چگونه با کمک هوش مصنوعی یاد می‌گیرد؟

اسکلت بیرونی خودش به تنهایی قادر به یادگیری نیست. هوش مصنوعی با انجام بازی‌های ویدیویی با شخص ناتوان حرکتی ابتدا معنای امواج مغزی شخص را در می‌یابد سپس می‌تواند هدایت اسکلت بیرونی را تا اندازه‌ای در دست بگیرد.

انعطاف‌پذیری عصبی

انعطاف‌پذیری عصبی (Neuroplasticity) یا انعطاف‌پذیری مغزی (Brain plasticity) به تغییرات در مسیرهای عصبی و سیناپس‌ها اشاره دارد که در اثر تغییرات در رفتار، فرایندهای محیطی و عصبی به وجود می‌آید. مانند آنچه در آسیب جسمی ایجاد می‌شود. نوروپلاستیسیتی این باور پیشین که مغز، عضوی ایستا (Static) است را تغییر داده و بیان می‌کند چگونه مغز در طول زندگی تغییر می‌کند.

زبان یکی از اندامی است که بیش از هر اندام دیگری از بدن دارای اعصاب بسیاری در هر اینچ است. اگر زبان تحریک شود، بسیاری از اعصاب مغز تحریک خواهد شد. زبان همان اعصابی را دارد که به مغز می‌رود. می‌توان زبان را بخشی از مغز در نظر گرفت. اعصاب زیادی از زبان به طور مستقیم به مغز می‌رود.


بیشتر بخوانیم:

>>فناوریهایی که به توانبخشی و بازیابی حرکتی افراد پاراپلژیک کمک خواهند کرد
>>لباس اسکلت بیرونی چیست؟
>>کمک به راه رفتن افراد پاراپلژی با اسکلت بیرونی کنترل شونده با مغز


منبع: mindmatters

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *