لباس اسکلت بیرونی چیست؟

ممکن است با شنیدن نام اسکلت بیرونی، تصاویری از مرد آهنی در ذهن شما تداعی شود. البته این تصاویر دور از ذهن نیستند. اگرچه اسکلت‌های بیرونی می‌توانند تا حدودی به کاربر، قدرت رباتیک اعطا کند، اما این قدرت به اندازه ای نیست که آن‌ها را تبدیل به یک قهرمان افسانه‌ای کند. در ادامه این مقاله از مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی به معرفی این فناوری می‌پردازیم.

لباس اسکلت بیرونی چیست؟

ظاهرا فناوری اسکلت بیرونی به سرعت در حال تبدیل شدن به یک صنعت پر رونق است. به خصوص زمانی که در صنعت ساخت و ساز از آن استفاده شود. کارشناسان پیش بینی می‌کنند که ارزش بازار اسکلت‌های بیرونی تا سال ۲۰۲۵ به ۱٫۸ میلیارد دلار برسد. این عدد برابر ۶۸ میلیون دلار در سال ۲۰۱۴ بود. سال گذشته ۶۰۰۰ لباس اسکلت بیرونی در سراسر جهان، بیشتر در بخش توانبخشی، به فروش رسیده است. اما تخمین‌ها نشان می‌دهد که این تعداد تا سال ۲۰۲۵ به ۲٫۶ میلیون عدد افزایش یابد.

برخی از شرکت‌های فعال در این زمینه مانند شرکت Ekso Bionics، این لباس‌ها را به منظور خاص برای صنایع تولیدی طراحی می‌کنند.

اصول اولیه اسکلت های بیرونی

به بیان ساده، لباس اسکلت بیرونی یک دستگاه پوشیدنی است که به صورت پیوسته و همزمان، همراه کاربر، کار می‌کند. ربات‌های خودکار بر خلاف این دسته از ربات‌ها به صورت خود مختار کار می‌کنند. این لباس‌ها برای افزایش، تقویت و بازیابی عملکرد انسان طراحی شده‌اند.

جنس و کاربرد اسکلت های بیرونی

لباس‌های اسکلت بیرونی از لحاظ جنس و کاربرد انواع مختلفی دارند. برخی از آنها از مواد سخت مانند الیاف کربن یا فلز ساخته شده است و برخی نیز از مواد نرم و الاستیک. این لباس‌ها می‌توانند به دو صورت الکتریکی و مجهز به حسگر و یا به صورت مکانیکی باشند. همچنین از لحاظ کاربری ممکن است کل بدن کاربر را پوشش دهند و یا تنها قسمتی از بدن مانند شانه را پشتیبانی کنند.

لباس اسکلت بیرونی چیست؟

اسکلت‌های بیرونی دو حوضه رباتیک کاربردی و زیست مکاترونیک را در بر می‌گیرد و با هدف کمک به انسان برای بهبود عملکرد طراحی می‌شود.

افزایش قدرت بدنی با اسکلت بیرونی

چارچوب فلزی لباس‌های اسکلت بیرونی، ساختاری مکانیکی دارد تا قدرت کاربر را چندین برابر افزایش دهد و اساسا ساختار اسکلت بدن انسان را منعکس می‌کند. با استفاده از این اسکلت‌های بیرونی می‌توان وزن اشیا را مهار کرد. وزنی که در حالت عادی منجر به صدمات فیزیکی می‌شود. پس اسکلت بیرونی  سبب بهبود راندمان کارکنان در صنایع مختلف می‌شود.

این اسکلت‌های بیرونی در ابتدا در صنایع نظامی مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما به مرور وارد حوضه بهداشت و پس از آن به حوضه تولید راه پیدا کرد. برای مثال کارگران صنایع ساختمانی و کشاورزی از اسکلت‌های بیرونی برای حمل و انتقال اشیا بسیار سنگین استفاده می‌کنند.

لباس اسکلت بیرونی چیست؟

کاهش آسیب به کمک اسکلت های بیرونی

لباس‌های اسکلت بیرونی در درجه اول با هدف کاهش خستگی ناشی از فعالیت‌های فیزیکی در محل کار طراحی شده اند. در سال ۲۰۱۹ بیشترین علت صدمات ناشی از کار، خستگی مفرط و فشارهای جسمانی بیش از حد گزارش شده است. که این عارضه در میان کارگران ساختمانی ۵ برابر بیشتر از سایر صنایع است.

لباس‌های اسکلت بیرونی مانند EVO و EksoZeroG برای کاهش این دسته از عارضه ها طراحی شده اند. به عنوان نمونه EVO، برای کاهش آسیب های ناشی از کارهای تکراری طراحی شده است. این اسکلت بیرونی بر روی قسمت فوقانی بدن قرار گرفته و باعث افزایش استقامت بدن میشود. به این ترتیب، خستگی و کشیدگی عضلات شانه و پشت و همچنین آسیب های وارده به گردن، شانه و کمر به شدت کاهش می یابد.

تنوع اسکلت‌های بیرونی بسیار زیاد است و طیف گسترده‌ای از دستگاه‌های پوشیدنی را در بر می‌گیرد. این فناوری می‌تواند برای صنایعی که به دنبال افزایش راندمان و کاهش آسیب‌های ناشی از فشارهای جسمانی در کارگران خود هستند، بسیار مفید باشد.


بیشتر بخوانیم:

بازخورد مثبت کارگران بخش تولید شرکت خودروسازی جنرال موتورز به استفاده از اسکلت بیرونی
اسکلت بیرونی چگونه به حرکت درمانی کمک میکند?


منبع: eksobionics

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *