کاربرد نانوربات ها در پزشکی

nanorobotics شاخه نسبتا جدیدی از فناوری نانو است که به طراحی و ساخت دستگاه‌ها در سطوح اتمی، مولکولی یا سلولی می‌پردازد. هدف، کسب توانایی کار در سطح مولکولی، اتم به اتم، و کنترل ساختارها و دستگاه ها در مقیاس نانو است. نانوربات در پزشکی طیف وسیعی از ابزارها را برای درمان بیماری‌ها و تعبیه سیستم بیولوژیکی انسان ارائه می‌دهد. در ادامه این مقاله از مجله فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی با کاربردهای نانوربات‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

کاربرد نانوربات ها در پزشکی

نانوربات‌ها که به نام nanoids نیز شناخته می‌شوند، ربات‌های بسیار کوچکی هستند که برای انجام یک کار خاص با دقت بالا طراحی شده‌اند. کاربرد نانو ربات‌ها در پزشکی طیف وسیعی از ابزارها را برای درمان بیماری‌ها و تعبیه سیستم بیولوژیکی انسان ارائه می‌دهد.

نانوربات‌های پزشکی می‌توانند وظایف مختلفی در تشخیص، نظارت و درمان بیماری‌‌های حیاتی انجام دهند. علاوه بر این می‌توانند دارو را به مکان‌ خاصی در بدن انسان برسانند.

در ادامه به طور مختصر به برخی از کاربردهای بالقوه نانورباتها در پزشکی پرداخته می‌شود.

دارو رسانی توسط نانوربات ها

Pharmacyte ها نانوربات‌هایی هستند که برای رساندن دارو استفاده می‌شوند. دارو با دوز مناسب در این نانو ربات بارگیری می‌شود و این نانو ربات قادر است محموله دارو را با دقت بالا به اهداف سلولی خاص برساند. هنگامی که Pharmacyte ها به تومور یا هر سلول هدف دیگری می‌رسند، دارو را از طریق تزریق نانو یا نفوذ سلولی پیش‌رونده، آزاد می‌کنند.

نظارت بر بدن با Nanoideها

با استفاده از نانوربات‌ها، نظارت بر علائم حیاتی و انتقال پیوسته اطلاعات به صورت بی‌سیم می‌تواند امکان‌پذیر باشد و منجر به یک جهش کوانتومی در تشخیص می‌شود. همچنین امکان واکنش سریع به تغییرات ناگهانی عناصر حیاتی یا هشدار در مورد خطرات احتمالی مانند بالا بودن گلوکز خون در بیماران دیابتی محیا می‌شود.

کاربردهای نانوربات ها در دندانپزشکی

وظیفه این نانو ربات‌ها درمان دندان‌ها است. این نانو ربات‌ها قادر به بی‌حسی اعصاب دندان‌ها و دستکاری در بافت آنها هستند تا از این طریق امکان مرتب کردن دندان‌های نامنظم فراهم شود.

در جراحی چگونه از نانوربات ها استفاده می شود؟

نانوربات جراحی می‌تواند به عنوان یک جراح نیمه مستقل در محل، در داخل بدن عمل جراحی کند. این نانوربات می‌تواند طیف وسیعی از وظایف مانند تشخیص محل آسیب و یا برطرف کردن ضایعات درونی را برعهده بگیرد.

آیا نانوربات ها در تشخیص و درمان سرطان کاربرد دارند؟

نانوربات‌ها از ترکیبی از پلیمر و پروتئینی به نام ترانسفرین ساخته شده‌اند که قادر به تشخیص سلول‌های تومور است. همچنین می‌توان در ساخت آنها از حسگرهای زیستی شیمیایی تعبیه ‌شده برای شناسایی تومورها استفاده کرد. حسگرهای زیستی شیمیایی در نانوربات‌های پزشکی قادرند برای شناسایی سطوح مختلف E-cadherin و بتا-catenin برنامه‌ریزی شوند و به شناسایی هدف و انتقال دارو کمک کنند. این نانو ربات همچنین می‌تواند مواد شیمیایی شیمی درمانی را به محل درمان سرطان منتقل کند. این ربات‌ها می‌توانند از لیزر، امواج مایکروویو یا سیگنال‌های فراصوت برای حمله مستقیم به تومورها استفاده کنند یا دارو را به عنوان بخشی از درمان شیمی درمانی به محل سرطان برسانند.

تشخیص و درمان دیابت به کمک نانوربات ها

مولکول‌های گلوکز از طریق جریان خون منتقل می‌شوند تا متابولیسم انسان را حفظ کنند. بیماران دیابتی می‌توانند از مولکول hSGLT3 برای تعیین سطح گلوکز خود استفاده کنند. شیمی حسگر، فعالیت حسگر گلوکز پروتئین hSGLT3 را در نانوربات نظارت بر گلوکز تعدیل می‌کند. این حسگرهای شیمیایی می‌توانند به طور دقیق انسولین مورد نیاز بدن را شناسایی و تزریق کنند.

جراحی های ظریف

به زودی می‌توان میکروجراحی چشم و جراحی های شبکیه و غشاهای اطراف آن را با نانو ربات‌ها انجام داد. علاوه بر این به جای تزریق مستقیم دارو به چشم می‌توان از نانوربات‌ها برای هدایت دارو از جای دیگری از بدن استفاده کرد . از آن‌جایی که نانورباتها می‌توانند با کمترین ضربه به ناحیه مورد نیاز دسترسی بهتری داشته باشند، جراحی جنین، که در حال حاضر یکی از خطرناکترین جراحی ها به دلیل مرگ و میر بالای نوزاد یا مادر به شمار می‌رود، به زودی به کمک این نانو ربات‌ها می‌تواند با احتمال ۱۰۰ درصد موفقیت انجام گیرد. به طور مشابه، پیشرفت در نانو رباتیک منجر به پیشرفت در سایر جراحی‌های دشوار می‌شود.

ژن درمانی

با مقایسه ساختار مولکولی DNA و پروتئین‌ها در سلول، نانوربات پزشک می‌تواند بیماری‌های ژنتیکی را درمان کند. درمان جایگزینی کروموزوم را می‌توان با استفاده از کرومالوسیت‌ها انجام داد.

انتظار می‌رود نانو ربات‌ها در پزشکی بسیار نوید بخش باشند. در مقایسه با روشهای درمانی کنونی که عوارض جانبی زیادی را به دنبال دارد، نانو ربات‌ها در درمان و تشخیص بیماری‌های حیاتی نوآورانه‌تر و مفیدتر هستند. نانو ربات‌ها پتانسیلی قوی برای تشخیص و درمان بیماری‌های مختلف مانند سرطان، حمله قلبی، دیابت، سنگ‌های کلیه و غیره دارند.


ساخت بستری برای رشد اعصاب آسیب دیده در نخاع در OIST
دوازده چت بات برتر حوزه سلامت دیجیتال
ایمپلنت مغزی برای کاهش سریع سطح استرس


منبع: roboticsbiz

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *