نظارت بر علائم بیماری با حسگر ناخن IBM

گروه IBM، حسگرهای ناخن کوچکی برای کمک به تشخیص پزشکان و نظارت بر پیشرفت بیماری‌ها طراحی کرده‌اند. این حسگر به کمک تجزیه و تحلیل هوش مصنوعی و اندازه‌گیری قدرت دست کار می‌کند. اما چرا پژوهشگران انگشت دست و ناخن را برای قرار دادن حسگر انتخاب کردند؟ با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

نظارت بر علائم بیماری با حسگر ناخن IBM

نیروی دست می‌تواند شاخص خوبی برای سلامت باشد. نه تنها برای بیماری‌هایی همچون پارکینسون که به وضوح به نیروی دست مرتبط است بلکه توانایی‌های شناختی و حتی سلامت قلب را اندازه گیری می‌کند. به همین علت، IBM یک حسگر ناخن ایجاد کرده است که می‌تواند قدرت چنگ زدن دست شما را اندازه گیرد و از هوش مصنوعی برای تحلیل آن بهره برد. این دستگاه از مجموعه‌ای فشارسنج برای شناسایی تغییر شکل ناخن هنگام گرفتن اشیاء استفاده می‌کند. این حسگر ظرافت کافی برای شناسایی کارهایی همچون باز کردن یک قوطی، چرخاندن کلید یا حتی نوشتن را دارد. همچنین با توجه به کاربرد دست در زندگی روزمره اندازه‌گیری‌ها به طور پیوسته انجام و تجزیه و تحلیل می‌شود.

این حسگر اطلاعات خود را به یک ساعت هوشمند (در این مورد ساعت اپل) ارسال می‌کند، اینجاست که هوش مصنوعی وارد عمل می‌شود. تجزیه و تحلیل و یادگیری ماشین، الگوهایی از قدرت، لرزش دست و سایر علائم را شناسایی می‌کند. این اساساً یک پنجره رو به چگونگی کارکرد مغز و بدن فرد است. یادگیری ماشین در ساعت می‌تواند علائم مختلف بیماری پارکینسون مانند لرزش، برادیکینزی (کاهش تحرک یا کندی حرکت) و دیسکینزی (کندی حرکات ارادی) را تشخیص دهد. پژوهشگران ادعا می‌کنند که می‌توانند مشکلات مرتبط با توابع شناختی و مهارت‌های حرکتی را تشخیص دهند. هوش مصنوعی نه تنها می‌تواند حرکت‌های غیرطبیعی را شناسایی کند، بلکه بین فعالیت‌های مختلف نیز تمایز قائل می‌شود. این نرم افزار به اندازه کافی دقیق است که می‌تواند نوشتن و حتی ارقامی که کاربر می‌نویسد را تشخیص دهد.

این حسگر در ابتدا برای بیماری پارکینسون توسعه داده شد. سپس IBM متوجه طیف وسیعی از کاربردها شد که شامل تشخیص بیماری‌های متعدد و همچنین اثربخشی درمان‌ها است. این فناوری به عنوان پایه و اساس دستگاه ارتباطی برای بیماران کوادری‌پلژی استفاده شده است.

نظارت بر علائم بیماری با حسگر ناخن IBM


بیشتر بخوانیم:

>>یک حسگر نرم پوشیدنی برای تشخیص اختلالات عصبی حرکتی در کودکان

>>نظارت بر علائم بیماری پارکینسون با حسگرهای پوشیدنی و یادگیری ماشین

>>حسگرهای پوشیدنی ، راهی نوین برای بهبود بیماران سکته مغزی و ناتوان حرکتی


منبع: engadget

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *