نظارت لحظه به لحظه بر تومورهای سرطانی با حسگرهای زیستی سونوگرافی برای نخستین بار در جهان

سونوگرافی به ابزاری ضروری برای به نمایش گذاشتن اعضای داخلی بدن انسان تبدیل شده است. در این صورت آیا این فناوری قادر است از واکنش­‌های بدن به بیماری و داروها تصاویری پویا و دقیق­‌تر ارائه دهد؟ برای نخستین بار در جهان، دانشمندان استرالیایی این فناوری را اهرمی برای توسعه‌­ی ابزاری که آن را حسگرهای زیستی سونوگرافی می­ن‌امند، قرار داده­‌اند. به گفته­‌ی آن­‌ها می­‌توان این فناوری را برای نظارت بر تومورها و اثرات ناشی از سکته مغزی به کار گرفت. برای آشنایی بیشتر با این موضوع با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

نظارت لحظه به لحظه بر تومورهای سرطانی با حسگرهای زیستی سونوگرافی برای نخستین بار در جهان

این حسگرهای زیستی که ابعاد کوچکی دارند و غیر سمی هستند، می‌­توانند دیدگاهی کاملا جدید در مورد فرایندهای مختلف بدن به فیزیکدانان و پژوهشگران ارائه دهند. نمونه‌­ای از این حسگرها می­‌توانند باتری­‌هایی باشند که در زیر پوست قرار داده می­‌شوند تا از طریق بازخورد حاصل از حرکات ظریف بدن، بر کیفیت تنفس و ضربان قلب، نظارت داشته باشند. کاربرد دیگر این باتری­‌ها، بررسی واکنش‌­های پروتزهای قرار داده شده در بدن از طریق نظارت بر بافت‌های اطرافشان است.

دانشمندان دانشگاه Monash استرالیا، در پژوهشی جدید، شروع به توسعه­‌ی یک حسگر زیستی کرده­‌اند که این حسگر قادر است از طریق سونوگرافی، بر میزان دارو و مولکول­‌های زیستی موجود در بدن نظارت داشته باشد. امروزه تصویر برداری سونوگرافی متکی بر عامل‌هایی متضاد است که از حباب­‌هایی در ابعاد میکرو تشکیل شده­‌اند. البته دوام این روش، در حدود ۲۰ دقیقه بعد از شروع آن است. بنابراین گروه پژوهشی هدف خود را یافتن راه حلی برای پایداری بیشتر قرار داده است.

این هدف آن­ها را به توسعه­‌ی نانوذراتی سوق داده است که از یک هسته سیلیکا تشکیل شده‌اند و این هسته توسط پلیمر متاکلیریک اسید پوشانده شده است و باعث می‌­شود این ذرات به pH واکنش نشان دهند. این ذرات را می­‌توان در اعماق بافت­‌های بدن قرار داد که در آنجا تغییرات سطح pH باعث ایجاد تغییر در سختی این نانوذرات می‌­شود و نتایج حاصل شده با کمک یک اسکنر سونوگرافی استاندارد در خارج از بدن قابل استخراح است. این نتایج در آزمایش­‌هایی که بر روی بافت­های بیولوژیکی شبیه ­سازی شده با ژل­‌های فانتوم، بافت­ بدن موش­‌های cadaver و موش­‌های زنده انجام شده نیز قابل مشاهده بوده است.

به گفته­‌ی پژوهشگران نظارت بر سطح pH در تومورها از این طریق، می­‌تواند روشی غیر تهاجمی برای بررسی لحظه‌­ای نحوه‌­ی واکنش تومورها به داروها باشد و امکان تنظیم دوزهای مختلف دارو را برای رفع نیازهای فرد بیمار فراهم می­‌کند. آن­ها امیدوارند که این فناوری توانمندی­‌های بیشتری از خود نشان دهد. با توجه به اینکه این نانوذرات برای بررسی نشانگرهای زیستی پیچیده‌­تر مانند اکسیژن نیز می­‌توانند کارایی داشته باشند، از این طریق امکان نظارت بر آسیب­‌های ناشی از سکته مغزی و همچنین نظارت بر پروتئین­‌های مرتبط با بیماری­‌های دیگر نیز فراهم می‌­شود.

هم ­اکنون دانشمندان در حال آزمایش این فناوری بر روی مدل­‌های واقعی بیماری در حیوانات هستند و در نهایت امیدوارند که این فناوری بتواند در آینده با وسایلی مانند گوشی‌­های همراه کار کند و استفاده از آن نیازی به تجهیزات پیچیده‌­ی بیمارستانی و آزمایشگاهی نداشته باشد و امکانی جدید برای معالجه­‌ی بیمارانی که در مناطق دوردست هستند، فراهم کند.


بیشتر بخوانیم:
یادگیری ماشین و کاربرد آن در صنایع
ایمپلنت عصبی و مغزی چگونه کار می کند ؟ (بخش نخست)
معرفی برترین محصولات بریتانیا در بخش مراقبت های خانگی و فناوری های حرکتی (بخش دوم)


منبع: newatlas

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *