نگاهی به دستگاه های پیشرفته نگهدارنده دوربین

فناوری پوشیدنی تثبیت کننده دوربین‌ها یا نگهدارنده دوربین جدا از صنعت اسکلت بیرونی در حال تکامل و پیشرفت بوده است. آنها به عنوان اسکلت بیرونی شغلی طبقه‌بندی نمی‌شوند و طی دهه‌ها به تنهایی در حال تکامل بوده‌اند، اما شباهت‌هایی هم در ساخت و هم در چالش‌هایی برای پذیرش داشتند. درست مانند اسکلت‌های بیرونی صنعتی، حفظ گرمای بیش از حد، پیچیدگی و تصورات نادرست این پوشیدنی‌ها را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

نگاهی به دستگاه های پیشرفته نگهدارنده دوربین

برای بیش از چهار دهه، فناوری پوشیدنی تثبیت کننده دوربین‌ها جدا از صنعت اسکلت بیرونی در حال تکامل و پیشرفت بوده است. نخستین Steadicam در سال 1975 اختراع شد. جالب اینجاست که این فناوری به طور کامل به عنوان یک ابزار برای تثبیت فیلم دوربین و نه برای بهبود ارگونومی یا ایمنی استفاده شد. Steadicam انقلابی در ساخت فیلم ایجاد کرد و اجازه می‌داد فیلم‌ها بدون استفاده از جرثقیل یا گاری ثبت شوند.

در دهه‌های بعدی، حتی با وجود اینکه می‌توان فیلم‌های ویدئویی را با استفاده از گیمبال و ویرایش دیجیتال تثبیت کرد، نگهدارنده‌های دوربین پوشیدنی از بین نرفته‌اند. دست‌کم نیم دوجین شرکت وجود دارند که چنین پوشیدنی‌هایی را تولید و به فروش می‌رسانند:

  • Steadicam/Tiffen
  • Easyrig
  • Glide Gear
  • Flowcine
  • Tilta
  • DigitalFoto
  • ProAim

بیشتر دستگاه‌های موجود در بازار از موتور استفاده نمی‌کنند. آنها وزن گیمبال یا دوربین را منتقل می‌کنند و فشار روی بازوی فیلمبردار را کاهش می‌دهند. این با استفاده از یک قاب سفت یا الاستیک به دست می‌آید که به یک جلیقه ختم می‌شود. عجیب است که بیشتر این فناوری‌ها گران‌تر از اسکلت‌های بیرونی غیرفعال حمایت کننده شانه یا پشت صنعتی هستند. در زیر چند نمونه از نگهدارنده دوربین و گیمبال آورده شده است:

نگهدارنده دوربین Easyrig

در ویدیوی بالا، Brad White در مورد Easyrig Gimbal Rig Vest صحبت می‌کند. Brad دو دلیل برای اینکه چرا این نگهدارنده دوربین را دوست دارد، بیان می‌کند. نخست اینکه او در بیست سالگی از کمر آسیب دیده بود (جای تعجب نیست) و احساس می‌کند که می‌تواند مدت بیشتری با این جلیقه کار کند. دوم، او می‌تواند در حالی که دوربین در موقعیت‌های نامطلوب ارگونومیکی قرار دارد، فیلمبرداری کند. مانند حالتی که دوربین دور از بدنش یا حالت نزدیک به زمین قرار دارد.

فناوری xSPINE از شرکت Flocine

شرکت سوئدی Flocine فناوری xSPINE را می‌فروشد. xSPINE “یک جلیقه جهانی ساخته شده برای همه اپراتورهای دوربین و ساخته شده برای تطبیق‌پذیری و جابجایی” است. دارای دو بازوی فنری است که به پشت جلیقه متصل شده است و می‌توان آن را متناسب با وزن دوربین و گیمبال تنظیم کرد. در ویدیو می‌بینید که دوربین‌های فیلمبرداری و گیمبال‌های حرفه‌ای چقدر غول پیکر هستند! نگه داشتن این تجهیزات سنگین، برای هر کسی چالش برانگیز خواهد بود.

نگهدارنده دوربین Armorman 3.0 از شرکت Tilta

سامانه پشتیبانی گیمبال Armorman 3.0 که توسط Tilta فروخته می‌شود، “برای ارائه راحتی و پشتیبانی در حین کار با گیمبال با انتقال وزن گیمبال به هسته بدن طراحی شده است و وزن قابل توجهی از بازوهای شما کم می‌کند”. این فناوری یک سامانه پیشرفته است که وزن را به جلو منتقل نمی‌کند، بلکه به پشت و باسن منتقل می‌کند. این یک دستگاه مدولار است و بازوهای فنری را می‌توان در پشت یا نزدیک شانه وصل کرد (ما معمولاً در اسکلت‌های بیرونی غیرفعال چنین چیزی را نمی‌بینیم). شرکت Tilta ادعا می‌کند Armorman 3.0  می‌تواند دوربین و گیمبال تا وزن 50 پوند را پشتیبانی کند.

در بالا یک ویدیوی فوق العاده از بررسی Armorman 3.0 توسط MCKC در YouTube است. این ویدیو به چند نمونه از موارد استفاده، شیوه خارج کردن پوشیدنی‌ها و برخی انتقادها می‌پردازد. در این ویدئو، مارک-کریستین قادر است دوربین و گیمبال را تنها به مدت دو دقیقه و نیم بدون پشتیبانی نگه دارد، اما به راحتی با کمک جلیقه پشتیبانی می‌تواند آن را برای مدت طولانی‌تری نگه دارد. با این حال، ما می‌بینیم که او بارها تنش را تنظیم می‌کند و متوجه می‌شود که گیمبال و دوربینی که برای آزمایش انتخاب کرده است کمی سبک است.

متأسفانه مارک-کریستین این نکته را تبلیغ می‌کند که این دستگاه‌ها وزن را از یک قسمت از بدن گرفته و به قسمت دیگر منتقل می‌کنند. انتظار نداریم که یک اینفلوئنسر از فیزیک استفاده کند و بازوهای گشتاور یا لحظه‌ای را درک کند. پس همچنان آموزش‌های بیشتر مورد نیاز است.

سخن آخر

توجه داشته باشید که Steadicam اصلی و جلیقه با طراحی مشابه، با بازوی فنری که از ناحیه شکم بیرون زده است، هنوز تولید و فروخته می‌شوند، اما معمولاً برای بارهای سبک‌تر.

موارد فوق فهرستی کامل از شرکت‌ها یا دستگاه‌های نگهدارنده دوربین نیست. آنها به عنوان اسکلت بیرونی شغلی طبقه‌بندی نمی‌شوند و طی دهه‌ها به تنهایی در حال تکامل بوده‌اند، اما شباهت‌هایی هم در ساخت و هم در چالش‌هایی برای پذیرش وجود دارد. درست مانند اسکلت‌های بیرونی صنعتی، حفظ گرمای بیش از حد، پیچیدگی و تصورات نادرست این پوشیدنی‌ها را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.


>> ارتباط پنهان میان اسکلت بیرونی و تولید فیلم و تلویزیون


منبع: exoskeletonreport.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *