هارپون جایگزین عمل قلب باز

هارپون جایگزین عمل قلب باز

هارپون TSD-5، یک جایگزین عمل قلب باز است که طناب های عضلانی قلب که پاره یا کشیده شده‌اند را بدون نیاز به عمل جراحی ترمیم می‌‌کند. این طناب‌های عضلانی باز و بسته شدن دریچه قلب را کنترل می‌کنند.

عمل قلب باز یک عمل خطرناک است که دوره بهبودی بعد از آن ماهها طول می‌کشد. محققان در مرکز پزشکی دانشگاه مریلند وسیله‌‌ای اختراع کرده‌اند که با استفاده از آن نیازی به عمل جراحی برای کسانی که از نارسایی دریچه میترال (MR) رنج می‌برند، نیست. این وسیله نه تنها باعث کاهش زمان عمل می شود بلکه دوره بهبودی بعد از آن را کاهش می‌‌دهد. در واقع این دستگاه یک جایگزین عمل قلب باز است.

نارسایی دریچه میترال یکی از اختلالات رایج است که تنها در آمریکا ۸ میلیون نفر به آن مبتلا هستند. علت این بیماری، کشیده یا پاره شدن طناب‌های عضلانی است. این طناب‌ها کنترل کننده دریچه قلب هستند، کشیده یا پاره شدن آنها سبب می‌‌شود دریچه به خوبی باز و بسته نشود و خون در جهت اشتباه حرکت کند. برای درمان باید درعمل تهاجمی قلب باز که نیازمند تجربه و مهارت بالای جراحی است، طناب‌های عضلانی جایگزین شوند.

هارپون TSD-5 ساخته شده توسط مرکز پزشکی هارپون در بالتیمور، که بر اساس تکنولوژی توسعه یافته در دانشگاه مریلند است، به عنوان یک جایگزین عمل قلب باز کار را برای جراحان راحت‌تر و برای بیماران ایمن‌تر کرده است. ظاهر این وسیله شبیه آب‌پاش با یک سوزن دراز است. این وسیله از طریق سوراخی کوچک در قفسه سینه و با استفاده از تصویربرداری اکوکاردیوگرافی به نقطه آسیب دیده می‌‌رود و در حالی که قلب هنوز می‌‌تپد، طناب‌های عضلانی مصنوعی را جایگزین کند. طناب‌ها طول بهینه خود را هنگام ضربان‌های قلب به دست می‌‌آورند.

در اولین مطالعه کلینیکی که توسط مرکز پزشکی هارپون پشتیبانی و حمایت می‌شد، جراحان از Harpoon TSD-5 برای کاشت طناب‌های عضلانی، برروی ۱۱ نفر در لهستان به کار بردند. طبق گفته‌‌های اعضای تیم بیشتر بیماران به ۳ تا ۴ طناب عضلانی نیاز داشتند. در همه‌ ۱۱ بیمار، عمل موفقیت‌‌آمیز بود و نارسایی کاهش یافت. بیماران تا ۳۰ روز بعد در شرایط ثابتی نگهداری شدند.

James Gammie ، پروفسور و رییس بخش جراحی قلب در دانشگاه مریلند می‌گوید: «ما فکر می‌‌کنیم این روش برای سه چهارم بیماران نارسایی که به این دلیل وارد اتاق عمل می‌شوند، کاربرد دارد و روشی ایمن‌‌تر نسبت به عمل قلب باز است. در این روش بیماران قادر خواهند بود روز بعد از عمل به خانه بروند.»

منبع: GizMag

ترجمه: فریبا ماندگاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *