هفت موضوع داغ مهندسی در سال ۲۰۲۰(بخش دوم)

سال ۲۰۲۰ را می‌توان سال مهمی برای نوآوری در مهندسی دانست. می‌خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که بهترین موضوعات مهندسی برای یادگیری و بازار کار کدامیک هستند. در این بخش به موضوعات امنیت سایبری، اهمیت مدیریت تولید محصول، رایانش لبه‌ای و اتوماسیون می‌پردازیم. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

۴) امنیت سایبری

هفت موضوع داغ مهندسی سال 2020

از امنیت اطلاعات شخصی تا امنیت داده‌های آنلاین، همگی در حوزه امنیت سایبری جای می‌گیرند. افزایش تهدیدهای سایبری در دنیای امروز سبب فعال شدن هرچه بیشتر حوزه امنیت سایبری خواهد شد. بر اساس گزارش شرکت فناوری اطلاعات بوز آلن همیلتون (Booz Allen Hamilton) تهدیدهای اصلی امنیتی که در سال ۲۰۲۰ بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد تا راه حلی برای حل چنین چالش‌هایی در دنیای امروز پیدا شود، به قرار زیر است:

۱) بالکانیزه کردن جهانی فناوری یا Global Balkanization of Tech (خطر تجزیه و جزیره‌ای کردن فناوری به واحدهای دیوارکشیده کوچک و ایجاد فناوری‌ها و شبکه‌های اینترنت مجزای کشوری و محلی)
۲) تهدید امنیتی جعل هویت (Clone) و تهدید امنیتی کپی و تقلب (Counterfeit)
3) به دست گرفتن کنترل پرواز پهپادها توسط بدافزارها یا Malware
4) مداخله سایبری در انتخابات (Digital elections interference)
5) تهدید پیشرفته مستمر (Advanced persistent threat)

۵) مدیریت چرخه‌ عمر محصول (Product Lifecycle Management)

هفت موضوع داغ مهندسی سال 2020

در بازاریابی هر محصول طراحی‌ شدهٔ جدید که به بازار وارد می‌شود، چرخه‌ای شامل چهار دورهٔ زمانی را طی می‌کند. این مراحل عبارتند از دورهٔ معرفی، دورهٔ رشد، دورهٔ بلوغ و دورهٔ افول. هر یک از این ۴ دوره، نیازمند استراتژی بازاریابی و مدیریتی ویژهٔ همان دوره است. مدیریت چرخه عمر محصول در بسیاری از بازارها کاربرد دارد. متخصصان پیش‌بینی می‌کنند که برنامه‌ریزی و مدیریت تولید محصول طی سال‌های آینده رشد چشمگیری داشته باشد. PLM بستری است که از اولین لحظه‌ای که ایده به ذهن می‌رسد، تا هنگامی که طرح محصول ارائه و خط تولید محصول راه اندازی می‌شود، حتی زمانی‌که از مشتری بازخورد گرفته می‌شود و اینکه چگونه محصول تخریب یا بازیافت می‍شود، کاربرد دارد.

قابلیت کار گروهی روی یک محصول با کمک سیستم PLM امکان‌پذیر است؛ برای نمونه یک نفر کار طراحی را انجام می‌دهد و افراد دیگر بر فرایند طراحی نظارت می‌کنند. از نرم‌افزارهای مختص مدیریت تولید محصول می‌توان ENOVIA، Teamcenter و Autodesk Fusion Lifecycle را نام برد. پیش‌بینی می‌شود رشد بستر PLM از ۱۸٫۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به ۲۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۳۰ افزایش یابد.

۶) رایانش لبه‌ای (Edge Computing)

هفت موضوع داغ مهندسی 2020

رایانش لبه‌ای روشی برای بهینه‌سازی سامانه‌های رایانش ابری به شمار می‌آید. در این روش، کنترل برنامه‌های رایانه ای، داده‌ها و خدمات از برخی گره‌های مرکزی گرفته می‌شود و به لبه/کناره‌های اینترنت، که با دنیای واقعی در ارتباطند، سپرده می‌شود. رایانش لبه‌ای کنترل را به کاربران نهایی شبکه منتقل می‌کند. رایانش لبه‌ای در حوزه‌ی اینترنت اشیا کاربر دارد. عواملی که در رایانش لبه‌ای موردتوجه قرار خواهند گرفت:

۱) زمان تاخیر در کاربردهای حساس به زمان (در برخی کاربردهای اینترنت اشیا نیاز به پاسخ آنی و بدون تاخیر است.)
۲) شبکه و پهنای باند (رایانش لبه‌ای هزینه ارسال حجم عظیم داده‌ها را کاهش می‌دهد.)
۳) امنیت داده و حریم خصوصی

۷) اتوماسیون رباتیک (Robotics Process Automation)

هفت موضوع داغ مهندسی سال 2020

اتوماسیون به افزایش بهره‌وری، کیفیت و سودآوری بسیاری از سازمان‌ها کمک شایانی کرده است. اگرچه اتوماسیون موضوع جدیدی به شمار نمی‌آید اما پیچیدگی نرم‌افزار و سخت‌افزار در دنیای امروز سبب توجه دوباره به این موضوع شده است. از سوی دیگر رباتیک با سرعت زیاد به بخش‌های مختلف صنعت و حرفه‌ها وارد می‌شود. RPA فرآیند خودکارسازی کسب و کارها تعریف می‌شود. با استفاده از RPA، یک کسب و کار می‌تواند برخی فرایندهای کسب و کار را خودکار کند و وقت خود را برای خدمت به مشتریان یا دیگر کارهای با ارزش بگذارد. کسب و کارها می‌توانند با استفاده از ابزارهای RPA یک نرم افزار را با هدف تفسیر برنامه‌ها برای پردازش و دستکاری داده‌ها پیکربندی کنند.


بیشتر بخوانیم :

>>هفت موضوع داغ مهندسی در سال ۲۰۲۰(بخش نخست)
>>انقلاب صنعتی چهارم و فناوری های متحول کننده ی سبک زندگی


منبع : interestingengineering

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *