هیوندای از محدودیت های حرکتی ما فراتر میرود

گروه خودروسازی هیوندای در نمایشگاه CES 2022 اعلام کرد مرزهای محدودیت حرکتی را از طریق رباتیک جابجا خواهد کرد. هیوندای معتقد است تجربه‌ای که فناوری رباتیک ارائه می‌دهد، تغییرات عظیمی در زندگی روزمره، روش کار و حتی صنعت ایجاد خواهد کرد. نقش رباتیک در جامعه آینده حتی بیشتر خواهد شد. رباتیک دیگر داستان آینده‌ای دور نیست. گروه موتور هیوندای به زودی فناوری‌های مختلف را برای انسان‌ها به واقعیت تبدیل خواهد کرد. با مجله فناوری‌های توان‌افزا وپوشیدنی همراه باشید.

صنعت خودروسازی فعلی تنها به خودرو محدود نمی‌شود چرا که همگرایی با فناوری ICT (فناوری اطلاعات و ارتباطات) در حال افزایش است. به همین دلیل، خودروهای بیشتری در نمایشگاه بین‌المللی لوازم الکترونیک مصرفی (CES) به نمایش درآمدند. CES یک همایش بین‌المللی الکترونیک است که در سال ۱۹۶۷ در ایالات متحده آغاز شد. این همایش به دلیل رشد سریع بازار لوازم خانگی مانند تلویزیون، یخچال و تهویه مطبوع شهرت یافت. با این حال، از دهه ۲۰۰۰ طیف وسیعی از حوزه‌ها را پوشش می‌دهد و خودروسازان نیز نمایش فناوری‌های مختلف در CES را آغاز کرده‌اند.

غرفه شرکت هیوندای موتور در نمایشگاه CES 2022
غرفه شرکت هیوندای موتور در نمایشگاه CES 2022

شرکت هیوندای موتور در نمایشگاه CES 2022

گروه Hyundai Motor Group از سال ۲۰۰۹ در نمایشگاه CES شرکت کرده است. امسال، شرکت هیوندای ثابت کرد ارائه‌دهنده راهکار‌های حرکتی هوشمند است. این شرکت در ژوئن ۲۰۲۱ سهام بوستون داینامیکس، یک شرکت رباتیک آمریکایی، را خرید و در حال برنامه‌ریزی حرکت آینده خود است.

هیوندای از چشم‌انداز رباتیک خود در نمایشگاه CES 2022 رونمایی کرد و امکانات جدیدی برای تحرک ارائه داد.
هیوندای از چشم‌انداز رباتیک خود در نمایشگاه CES 2022 رونمایی کرد و امکانات جدیدی برای تحرک ارائه داد.

رباتیک می‌تواند در فضاهای مجازی کار کند و همچنین تحرک آینده، از جمله وسایل نقلیه خودران، تدارکات، تحرک هوایی شهری (UAM) و غیره را یکپارچه کند. زمانی که فناوری رباتیک بتواند از متاورس (Metaverse) پشتیبانی کند، تحرک انسان فصل جدیدی را فراتر از محدودیت‌های فعلی باز خواهد کرد. متاورس، واژه‌ای مرکب از Meta به معنای مجازی و universe  به معنای دنیای واقعی است؛ واقعیت ترکیبی که به تعامل بین دنیای مجازی و واقعی اشاره دارد.

در ادامه ربات‌های هوشمند و متاموبیلیتی، MoT (Mobility of Things)، که گروه هیوندای موتور در نمایشگاه CES ۲۰۲۲ به نمایش گذاشت بیشتر آشنا می‌شویم.

Metamobility: اتصال دنیای واقعی و مجازی

 Metamobility: اتصال دنیای واقعی و مجازی

Metamobility به ترکیب متاورس و تحرک اشاره دارد. حرکت از طریق متاورس و دستگاه‌های هوشمند گسترش خواهد یافت. شرکت هیوندای موتور معتقد است بستر جدید متاورس که دنیای واقعی و مجازی را ترکیب می‌کند به واقعیت تبدیل می‌شود. افزون بر این، تحرک‌هایی مانند اتومبیل و  UAM (تحرک هوایی شهری) به دستگاه‌های هوشمند تبدیل و به بستر متاورس متصل می‌شوند تا تجربیات مختلفی را در فضای ترکیبی (مجازی و واقعی) به کاربران ارائه دهند.

دوقلوهای دیجیتالی اقدامات انجام شده در فضای مجازی را به واقعیت تبدیل می‌کنند
دوقلوهای دیجیتالی اقدامات انجام شده در فضای مجازی را به واقعیت تبدیل می‌کنند

در آینده دنیای مجازی و واقعی به هم متصل می‌شوند و رباتیک این امکان را فراهم می‌کند. اگر فردی با یک دستگاه هوشمند به بستر متاورس دسترسی پیدا و یک ربات را به آن متصل کند، کاری که در فضای مجازی انجام می‌دهد به واقعیت تبدیل می‌شود. این یک سطح کاملاً جدید از تجربه خواهد بود. برای نمونه از طریق دوقلوی دیجیتال که ماشین‌ها، تجهیزات و اشیاء را در دنیای واقعی به همان شیوه دنیای مجازی پیاده‌سازی می‌کند، می‌توانید در هر نقطه از جهان کار کنید.

مرکز جهانی نوآوری گروه هیوندای موتور سنگاپور
مرکز جهانی نوآوری گروه هیوندای موتور سنگاپور

هیوندای موتور قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۲ نخستین کارخانه دیجیتال مجازی خود به نام «متافکتوری Meta-Factory» را تأسیس کند. ساختمان کارخانه تا آن زمان ساخته و ساختمان دوقلوی آن نیز در فضای مجازی ایجاد می‌شود. هیوندای برای رسیدن به این هدف با Unity شراکت دارد. Unity شرکتی است که یک محیط متاورس می‌سازد و محتوای سه بعدی را در لحظه ارائه می‌دهد.

هیوندای موتور قصد دارد یک شراکت استراتژیک با Unity ایجاد و یک متافکتوری تأسیس کند
هیوندای موتور قصد دارد یک شراکت استراتژیک با Unity ایجاد و یک متافکتوری تأسیس کند

متافکتوری بازده عملیاتی کارخانه واقعی را افزایش می‌دهد. تأسیس یک کارخانه واقعی در فضای مجازی این امکان را فراهم می‌کند که در صورت بروز مشکل در کارخانه به سرعت علت را تشخیص داده و از راه دور پاسخ دهید. افزون بر این، محاسبه و انعکاس نرخ بهینه بهره‌برداری کارخانه پیش از تولید انبوه مدل‌های جدید امکان‌پذیر است. هیوندای موتور قصد دارد همکاری با شرکت‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله مایکروسافت (MS) را تقویت کند و در عین حال به دنبال راه‌هایی برای گسترش و بکارگیری متافکتوری در زمینه‌های مختلف تجاری باشد.

تغییر مفهوم حرکت اجسام و فضاها

فناوری رباتیک به اجرای اکوسیستم متابولیتی کمک خواهد کرد
فناوری رباتیک به اجرای اکوسیستم متابولیتی کمک خواهد کرد

فراتر رفتن از محدودیت‌های حرکتی تنها مربوط به اتصال فضاها نیست. اکوسیستم متابولیتی (MoT) که در نمایشگاه CES 2022 توسط شرکت هیوندای موتور به نمایش گذاشته شد، به استفاده از فناوری رباتیک برای تحرک همه چیز اشاره دارد. برای تحقق این امر، شرکت هیوندای از ماژول Plug & Drive (ماژول PnD) و ماژول Drive & Lift (ماژول DnL) رونمایی کرد.

 کاربرد واقعی ماژول PnD هیوندای
کاربرد واقعی ماژول PnD هیوندای

ماژول PnD یک سامانه حرکتی همه کاره است که موتور، فرمان، سامانه تعلیق، سامانه ترمز و حسگرهای محیطی را در یک واحد ترکیب می‌کند. می‌توان آن را به هر جسمی متصل کرد تا به آن تحرک بدهد. ماژول PnD از حسگرهای لیدار و دوربین برای حرکت آزادانه استفاده می‌کند. این ماژول‌ها در اندازه‌های مختلف، تحرک را برای اشیای گوناگون، از میز گرفته تا کانتینر بزرگ، فراهم می‌کنند و می‌توانند ۳۶۰ درجه بچرخند.

MobED با استفاده از ماژول DnL
MobED با استفاده از ماژول DnL

موتور نصب شده روی هر چرخ ماژول DnL می‌تواند ارتفاع بدنه را تنظیم کند. بستر حرکتی «MobED» از آن برای حفظ تعادل و سطح بدنه روی دست اندازها، پله‌ها، سطوح شیبدار و غیره استفاده می‌کند. در نتیجه می‌تواند به طور قابل اعتمادی از پس موانع مختلف در شهر برآید. افزون بر این، MobED به عنوان یک بستر، شبیه اسکیت‌برد توسعه داده شده است که به شما امکان می‌دهد انواع لوازم جانبی را به آن اضافه کنید.

حرکت اجسام می تواند مفهوم فضا را تغییر دهد

مفهوم فضا زمانی تغییر می‌کند که همه چیز در اطراف ما بتواند حرکت کند. برای نمونه اگر یک فروشگاه پاپ‌آپ مجهز به ماژول PnD باشد، امکان جابجایی و یافتن مشتری نیز وجود خواهد داشت. از سوی دیگر، MobED با استفاده از ماژول DnL حتی روی پله‌ها و سطوح شیبدار نیز به خوبی حرکت می‌کند، بنابراین اگر به اندازه کافی بزرگ باشد که بتواند افراد را حمل کند، کمک بسیاری به تحرک سالمندان و معلولان می‌کند.

ماژول e-Corner: فناوری نسل آینده تحرک

Hyundai Mobis فضای نمایشگاه را با فضای متاورس پیوند داد
Hyundai Mobis فضای نمایشگاه را با فضای متاورس پیوند داد

Hyundai Mobis در نمایشگاهCES2022  متاورس و موبیلیتی آینده را با هم ارائه کرد و به بازدیدکنندگان در سالن نمایشگاه اجازه داد با استفاده از فناوری تشخیص چهره شخصیتی را که می‌خواهند خلق کنند و آن را در فضای متاورس حرکت دهند.

M.Vision 2GO
M.Vision 2GO

M.Vision ۲GO یک خودروی مفهومی پیل سوختی هیدروژنی برای تحویل شهری در فواصل کوتاه است. نمایش گرافیکی در شیشه‌های جانبی و عقب امکان ارتباط با بیرون خودرو را فراهم می‌کند و برای کاهش خستگی، فرمان را می‌توان بین راننده و سرنشین جلو رد و بدل کرد و به دو نفر اجازه می‌دهد تا به نوبت خودرو را کنترل کنند.

ماژول e-Corner هیوندای موبیس به اندازه کافی همه کاره است که به طور گسترده در حمل و نقل نسل بعدی استفاده شود.
ماژول e-Corner هیوندای موبیس به اندازه کافی همه کاره است که به طور گسترده در حمل و نقل نسل بعدی استفاده شود.

هسته اصلی دو خودروی مفهومی رونمایی شده توسط Hyundai Mobis، ماژول e-Corner است، یک فناوری نسل آینده که سامانه‌های رانندگی، ترمز، فرمان و تعلیق را در هر چرخ خودرو یکپارچه می‌کند. از آنجایی که هر یک از چهار چرخ خودرو ۱۸۰ درجه می‌چرخند، خودرو هنگام رانندگی می‌تواند شبیه خرچنگ به چپ و راست حرکت کند یا حتی ۳۶۰ درجه بچرخد. این فناوری، رانندگی در مراکز شلوغ شهر و پارک کردن را آسان‌تر می‌کند. ماژول e-Corner یک فناوری است که می‌توان آن را مستقیماً در متاورس و همچنین در دنیای واقعی بررسی کرد. هیوندای موبیس M.Vision POP و M.Vision 2GO را در سالن نمایشگاه به نمایش گذاشت تا سناریوی عملکرد ماژول e-Corner را نشان دهد.

ربات های هوشمند به ما کمک می‌کنند بر محدودیت‌های خود غلبه کنیم

ربات Spot بوستون داینامیکس می‌تواند به جاهایی برود که انسان‌ها نمی‌توانند
ربات Spot بوستون داینامیکس می‌تواند به جاهایی برود که انسان‌ها نمی‌توانند

ربات‌ها می‌توانند به جاهایی بروند که انسان‌ها نمی‌توانند. یک «ربات هوشمند» که بتواند با انسان و محیط بیرون تعامل داشته باشد، نیازی به کنترل مستقیم ندارد. ربات‌های Spot و Atlas بوستون داینامیکس نمونه‌هایی از ربات‌های هوشمند هستند. برای نمونه Spot، یک ربات خدماتی، می‌تواند مأموریت‌هایی را از طرف ما در مکان‌های خطرناکی که دسترسی به آنها دشوار است انجام دهد؛ مانند محیط‌های با دمای بسیار بالا و یا سرمای شدید، مناطق دچار بلایای طبیعی، مناطق آلوده به رادیواکتیو و غیره.

ربات‌ها می‌توانند کارهای مختلفی را انجام دهند، حتی در مکان‌های خطرناکی که دسترسی به آن‌ها برای انسان دشوار است.
ربات‌ها می‌توانند کارهای مختلفی را انجام دهند، حتی در مکان‌های خطرناکی که دسترسی به آن‌ها برای انسان دشوار است.

ربات انسان‌نمای اطلس و ربات تدارکاتی Stretch با حرکت سریع، می‌توانند کارهای دشوار را از طرف انسان انجام دهد. به این ترتیب، گروه هیوندای همکاری نزدیکی با شرکای مختلف دارد تا از ربات‌ها در زمینه‌های مختلف و مناطق وسیع‌تری استفاده کند. به ویژه، در مکان‌هایی که نیاز به اکتشاف دارند، اما انسان به راحتی به آنها دسترسی ندارد؛ برای نمونه در اکتشافات سیاره‌های فراخورشیدی ربات‌ها می‌توانند نقش بسیار مهمی ایفا کنند.

ربات های پوشیدنی

فناوری ربات‌های پوشیدنی در حال حاضر تغییر بزرگی در زندگی ما ایجاد کرده است
فناوری ربات‌های پوشیدنی در حال حاضر تغییر بزرگی در زندگی ما ایجاد کرده است

فناوری «ربات پوشیدنی» که به غلبه بر محدودیت‌های انسانی کمک می‌کند، در حال حاضر کمک بزرگی به زندگی ما می‌کند. برای نمونه اسکلت بیرونی VEX ، یک ربات پوشیدنی صنعتی که توسط شرکت هیوندای موتور در سال ۲۰۱۹ ساخته شد. Vex یک ربات پوشیدنی جلیقه مانند است که برای کاهش اختلالات اسکلتی عضلانی و افزایش کارایی کارگرانی ساخته شده است که ساعت‌های طولانی کار می‌کنند.

ربات پوشیدنی VEX شرکت هیوندای موتور
ربات پوشیدنی VEX شرکت هیوندای موتور

Vex شبیه جلیقه پوشیده می‌شود و از آنجایی که تنها ۲٫۵ کیلوگرم وزن دارد، استفاده طولانی مدت از آن راحت است. این پوشیدنی می‌تواند نیرویی تا ۵٫۵ کیلوگرم بر فوت فراهم کند. درواقع وقتی یک بزرگسال یک ابزار ۳ کیلوگرمی را بلند می‌کند، وزن آن به سختی احساس می‌شود. ربات‌های پوشیدنی نه تنها خطر آسیب کارگران را کاهش می‌دهند، بلکه راحتی افراد دچار اختلال حرکتی را نیز بهبود می‌بخشند. و در آینده زمانی که این فناوری تکامل ‌یابد، داده‌های حسی مختلف جمع‌آوری ‌شده توسط ربات‌ها به کاربران منتقل می‌شود و این امکان را برای ما فراهم می‌کند تا از طریق ربات‌ها احساس کنیم.


>> رباتهای اسکلت بیرونی و اسکوتر جدید شرکت هیوندای در نمایشگاه CES 2017

>> افزایش بازدهی نیروی کار با اسکلت‌های بیرونی شرکت هیوندای


منبع:  news.hyundaimotorgroup.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *