واقعیت افزوده در معماری و طراحی

واقعیت افزوده، Augmented Reality، یکی از فناوری‌های در حال رشد است که کاربردهای عملی خاص خود را دارد. شاید برخی از این کاربردها بیش از حد ایده‌آل، غیر ضروری و یا تخیلی جلوه نماید، اما همین ایده‌ها در حال حاضر به کار گرفته می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با کاربرد واقعیت افزوده در بخش معماری از شما دعوت می‌شود نوشته‌ی حاضر از مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی را دنبال نمایید.

استفاده از واقعیت افزوده در معماری برای یافتن درکی بهتر از نتیجه طرح

آشنایی با واقعیت افزوده و جایگاه آن

محاسبات فضایی لغتی عمومی برای توصیف برهم‌کنش انسان و رایانه در شرایطی است که هر دو در فضایی مشابه قرار دارند، و نه در محیطی مجزا و ثابت. یک سامانه‌ی واقعیت افزوده با ارائه‌ی فضایی و سه بعدی تصاویر دیجیتالی، امکان برهم‌کنش با دنیایی مجازی را به کمک حرکات بدن ممکن می‌سازد.

به گزارش Markets and Markets، بنیادی که روی صنایع و تجارت‌های در حال رشد پژوهش می‌کند، انتظار می‌رود ارزش بازار جهانی واقعیت افزوده تا سال ۲۰۲۳ تا ۶۰.۵۵ میلیارد دلار رشد داشته باشد. در هنگام محاسبه این در عدد در سال ۲۰۱۸ نرخ رشد مرکب سالانه‌ی بازار واقعیت افزوده ۴۰.۲۹ درصد بوده است.

سرمایه گذاری شرکت‌های بزرگ صنایع دیجیتال یکی از عمده دلایل رشد این فناوری است. این شرکت‌ها به استفاده از نرم‌افزارهای واقعیت مجازی در دستگاه‌هایی تلفن همراه، تبلت و سایر سامانه‌های مصرفی علاقمند هستند. از جمله‌ی این شرکت‌ها می‌توان به google، Apple، Samsung ، Intel و Facebook اشاره کرد.

واقعیت افزوده در طراحی و معماری

در کنار رشد فناوری واقعیت افزوده در صنایع الکترونیک و سلامت، می‌توان به کاربردهای آن در معماری توسط شرکت‌های خصوصی نیز توجه کرد. واقعیت مجازی راهی برای برهم‌کنش مستقیم با یک رایانه و تولید محصولی مشترک با رایانه را فراهم می‌سازد. از این منظر این فناوری نحوه‌ی ارائه‌ی یک طرح را توسط مهندسین دگرگون می‌سازد. در سال‌های اخیر واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و واقعیت آمیخته رشد سریعی در بخش طراحی، معماری و شهرسازی داشته است.

به عنوان نمونه در صنایع ساخت و ساز ارائه‌ی حجم زیادی از داده‌ها را تسهیل می‌سازد. با واقعیت افزوده مهندسین معمار راهی خلاقانه و ساده برای ارائه‌ی نتیجه‌ی طرح خود در دنیای واقعی خواهند یافت. بهره بردن از این امکان بصری تصمیم‌گیری در مورد یک طرح را تسهیل می‌کند.

تجاری سازی واقعیت افزوده

یکی از شرکت‌های فعال در این زمینه WakingApp است که به متخصصین امکان استفاده از واقعیت مجازی در طراحی فضاهای شهر را می‌دهد. ارائه‌ی طرح‌ها پیش از ساخت به این روش از بروز اشکالات بعدی نیز پیشگیری می‌نماید. یکی از جنبه‌های جذاب فناوری WakingApp عدم نیاز به آشنایی با کدنویسی است. امکان تولید و ارائه‌ی نمونه‌های سریع در این بستر با یک جعبه ابزار ساده مهیا شده است

استفاده عملی از واقعیت افزوده توسط گروه MLM

گروه MLM یک گروه مشاور در زمینه‌های مهندسی ساختمان و مسائل محیط زیست یک سازه است که از فناوری WakingApp بهره برده است. MLM برای ارائه‌ی طرح‌های خود از یک استادیوی واقعیت مجازی بهره می‌برد. درکی که از یک تصویر سه بعدی ارائه شده با واقعیت افزوده بدست می‌آید بسیار فراتر از یک ماکت کوچک یا تصویر سه بعدی رایانه‌ای است که روی یک صفحه‌ی دو بعدی ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این ارائه در یک ویدیو نشان داده شده است.

استفاده از واقعیت افزوده ی شرکت Microsotft و HoloLens‌ در ساخت و ساز

فناوری واقعیت آمیخته‌ی شرکت مایکروسافت به همراه سرپوش HoloLens با ارائه‌ی زنده‌ی تصاویر دو بعدی به افراد مشغول در محل ساخت و ساز امکان ادغام مدل‌های سه بعدی با داده‌های واقعی را خواهد داد. به این شکل امکان مشاهده‌ی مشکلات یک طرح در دنیای واقعی و حل این مشکلات پیش از تکمیل فرآیند ساخت وجود خواهد داشت.

ناگفتنی است که برهم‌کنشی مستقیم از نوع توصیف شده فرآیند ساخت را تسریع می‌کند. ضمن اینکه افزایش توانایی و اطلاعات افراد درگیر در طرح و بهبود توانایی تصمیم گیری برای حل یک چالش پیش از رخداد آن نیز می‌تواند مهم باشد.

.

 


بیشتر بخوانید:
واقعیت افزوده و آینده ی پزشکی
بستر نرم افزاری بازخورد لمسی و واقعیت مجازی Fundamental Surgery


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *