استفاده از وسایل الکترونیکی خواب کودکان را مختل می‌کند

امروزه کودکان تمایل زیادی به استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی دارند و ساعات طولانی را به ویژه قبل از خواب به استفاده از این وسایل می‌پردازند. یافته‌ها نشان می‌دهد که این کار موجب اختلال در مدت وکیفیت خواب می‌شود و مشکلات روحی و جسمی بسیاری را در پی دارد.

استفاده از وسایل الکترونیکی خواب کودکان را مختل می‌کند اختلال خواب

کودکانی که در زمان استراحت و موقع خوابیدن از دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند بیش از دو برابر دیگر کودکان در معرض ابتلا به بیخوابی و اختلال خواب هستند.

علاوه بر این، بررسی جدید از ۲۰ مطالعه تجربی موجود و شامل ۱۲۵،۱۹۸ کودک نیز نشان می‌دهد که خواب آلودگی و خستگی در طول روز نیز از عواقب استفاده از این دستگاه‌ها در زمان استراحت و خواب است.

بن کارتر از آموزشگاه پزشکی دانشگاه کاردیف می‌گوید: «مطالعه ما نخستین پژوهشی است که نتایج همه پژوهش‌های موجود را یکی می‌کند و دلایل بیشتری برای اثبات تأثیر دستگاه‌های رسانه‌ای و الکترونیکی روی مدت زمان و کیفیت خواب کودکان فراهم می‌کند».

«خواب نقش مهمی در رشد کودکان دارد. خواب غیر منظم موجب ایجاد انواع مشکلات در سلامتی می‌شود. با توجه به محبوبیت رو به رشد دستگاه‌های رسانه ای قابل حمل همچون گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، مشکل کم خوابی در میان کودکان بدتر هم می‌شود.»

«یافته‌های ما نشان می‌دهد که یک رویکرد یکپارچه شامل والدین، معلمان و متخصصین مراقبت‌های بهداشتی برای بهبود عادات پیش از زمان خواب لازم است»

این یافته‌ها در JAMA Pediatrics منتشر شده و در دسترس قرار دارد.

در حال حاضر ۷۲ درصد از کودکان و ۸۹ درصد از نوجوانان دست کم یک دستگاه الکترونیکی را در اتاق خود دارند و بسیاری از آنها درست قبل از رفتن به رختخواب از آن استفاده می‌کنند. این دستگاه‌ها روی خواب تأثیر می‌گذارند، تأثیراتی چون جابجایی در خواب، به تأخیر افتادن خواب و یا بیدار شدن ناگهانی، تحریک روانی مغز، تأثیر روی فرآیندهای زیستی شبانه روز و فیزیولوژی خواب و هوشیاری.

اختلال خواب در دوران کودکی، عواقب جسمی و روانی از جمله رژیم غذایی نامناسب، گوشه گیری، چاقی، کاهش ایمنی بدن، جلوگیری از رشد و مسائل بهداشت روانی را در پی دارد.

منبع: futurity.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *