پرکاربردترین عرصه های صنعت رباتیک

هوش مصنوعی ربات‌ها را بیش از همیشه به ماشین‌های تمام خودکار تبدیل کرده است. این علم حتی در شکل کنونی نیز صنایع بسیاری را دگرگون ساخته است. لیکن مهندسین پیش از ارائه‌ی یک ربات بسیاری از نرم افزارهای آن را بهینه می‌سازند. در برخی موارد یک ربات باید آزمایش‌هایی را نیز بگذراند.

مهندسین رباتیک تا این مرحله نیز کار شگفت‌انگیزی را به انجام رسانیده‌اند. با این وجود تا حضور گسترده‌ی دستگاه‌های تمام هوشمند در زندگی روزمره فاصله‌ی بسیاری باقیست. در این مرحله می‌توان به دنبال پرکاربردترین ربات گشت. و یا به دنبال مشاغلی گشت که بیشترین تاثیر را از علم رباتیک گرفته‌اند. برای آشنایی بیشتر با ربات‌های پرکاربرد در حال حاضر با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

منبع: Construction Robotics،

منبع: Construction Robotics، رباتی که اجرچینی را با سرعت و دقت بالا انجام می‌دهد

جراحی و ربات های جراح

جراحان دستانی ثابت دارند. با توجه به حساسیت شغلی آنان این امر قابل درک است. ربات‌های جراح مثال‌های زیادی ندارند اما نمونه‌های قابل قبولی تا کنون عرضه شده‌اند. سامانه‌ی Preceyes برای جراحی چشم، سامانه‌ی CorPath متعلق به Corindus، که با به کارگیری واقعیت مجازی در جراحی از راه دور به‌کارگرفته می‌شود، و Monarch robot از تیم Auris Health چند نمونه‌ی تخصصی هستند. برای ساخت این ابزارهای حساس آخرین فناوری‌ها برای افزایش دقت و رسیدن به کمترین مکث در کنترل دستگاه از راه دور به کارگرفته شده است.

ربات جراح چشم Preceyes

استفاده از ربات ها توسط نیروی پلیس

نیروهای ویژه‌ی پلیس و آتش‌نشانان در شرایط خطرناک بسیاری از ربات‌ها استفاده می‌کنند. فاجعه‌ی راکتور هسته‌ای فوکوشیمای ژاپن در سال ۲۰۱۱ توجه مهندسین را به کاربرد ربات‌ها پس از فاجعه جلب نمود.

برای نمونه ربات‌های خنثی کننده‌ی بمب با تجهزات کنترل از راه دور و حسگرهای حرکتی و تصویری بسیار، در مواقع خطر به کارگرفته می‌شوند. همین ربات‌ها برای کاوش در ساختمان‌ها پس حوادثی مانند زلزله نیز به کار می‌آیند. برای نمونه ربات Talon ساخت QinetiQ یک ربات بازیافت کننده‌ی مهمات است که به تجهزات مختلفی برای بریدن سیم‌ و بازوهای متحرک مجهز می‌باشد.

افزون بر ربات‌هایی که از راه دور هدایت می‌شوند ربات‌هایی نیز برای کاهش خطرات مختلف در محل کار نیاز است. ربات‌هایی برای جابه‌جایی اشیا سنگین بدون ایجاد خطر برای کاربر یا دیگران. رباتی را در نظر بگیرید که برای نجات جان یک نفر از زیر آوار باید یک ستون بتنی را جابه‌جا کند. چگونه می‌توان از ایمن بودن این فرآیند برای فرد زیر ستون اطمینان حاصل کرد؟ چه میزان داده‌ی صوتی، تصویری، مکانی و … برای پاسخ به این سوال نیاز است؟

در این موارد توسعه دهندگان باید با افرادی که تجربه‌ی کار در محل حادثه را داشته‌اند، همکاری نمایند.

ربات های جوشکار

جوشکاری یکی دیگر از مواردی است که به دستانی توانمند و بی لغزش نیازمند است. با کلاه جوشکاری و دستکش ایمنی کارکردن چندان ساده نیست. در حقیقت جوشکاری یکی از مواردی است که در سال‌های آینده با کمبود نیروی کار مواجه خواهد شد. خوشبختانه ربات‌ها در این مورد بسیار کارآمد هستند.

ربات‌های جوشکار در کارخانه‌های بسیاری در سراسر دنیا وجود دارند. دقت بالا و سهولت استفاده توسط یک کاربر عامل تعیین کننده در کیفیت کار یک ربات جوشکار است.

 

یک طرح مشترک از Universal Robots و ARC Specialties به ساخت رباتی جوشکار به نام SnapWeld انجامیده است. سری جوش این ربات با  آب خنک می‌شود و تا ۶۰۰ آمپر کار می‌کند. مشابه چاپگرهای سه بعدی با تنظیم پارامترهای دستگاه می‌توان در حین حرکت دستگاه، جوشکاری را انجام داد.

ربات‌های جوشکار مورد استفاده در پل‌ها یا سایر سازه‌ها باید قابل حمل باشند. موارد ایمنی و سهولت هدایت این ربات‌ها در محیط‌های باز نیز بسیار مهم است.

ربات های کشاورز

بخش کشاورزی تا حدودی از دسترس ربات‌ها به دور است. پیچیدگی‌های کاشت، داشت و برداشت محصول تنها تا حدی توسط ماشین‌ها مرتفع می‌شود. شرایط کشاورزی از خاک، شرایط آب و هوایی، آفت‌ها و … می‌توانند کار را بسیار پیچیده سازند.

ربات‌های کشاورز معمولا در عملیات کاشت، نگهداری از گیاه، یافتن آلودگی‌ها پیرامون محل کشت، و کاشت دانه‌ها یا برداشت میوه‌ها به کار می‌روند. در مورد جمع‌آوری میوه‌ها به خصوص کمبود نیروی کار استفاده از ربات‌ها را توجیه می‌کند.

توسعه دهندگان ربات های کشاورز باید با جمع‌آوری و پردازش داده آشنا باشند. ربات‌های کشاورز به پشتیبانی مناسب برای جمع‌آوری داده نیاز دارند. همچنین امکانات مناسبی جهت برقراری ارتباط،‌ انتقال اطلاعات و یا هماهنگ نمودن این ربات‌ها با یکدیگر لازم است. حتی با این وجود نظارت یک کاربر لازم است. چراکه خطا در کار یک ربات کشاورز می‌تواند خسارت بسیاری به محصولات خوراکی وارد سازد.

ربات TOM ساخت Small Robot Company یک نمونه از ربات‌های کشاورز است که با وزن اندک و چرخ‌هایی که برای پیمایش مسیرهای صعب‌العبور مناسب است، داده‌های زمین زراعی را جمع‌آوری می‌کند. این ربات کم وزن، برخلاف نمونه‌های مشابه خود، خاک زیر پای خود نمی‌کوبد.

ربات های ویژه ی عملیات ساخت و ساز

با پیشرفت هوش مصنوعی ربات‌های ویژه‌ی عملیات ساخت و ساز کارایی بالایی یافته‌اند. ربات استرالیایی Fastbrick Robotics می‌تواند با دقت و سرعت بالا آجرهای ساختمانی را روی هم سوار کند. ربات Victor نمونه‌ای دیگر است که تا ۶۱ کیلوگرم بار را بلند می‌کند.

ربات‌های ساختمانی برای خراب کردن ساختمان‌ها، کاوش در محل ساخت، و جابه‌جایی وسایل کار استفاده می‌شوند. سازندگان این ربات‌ها با ترکیب قابلیت پهپادها و ربات‌های ساختمانی کارایی آنان را افزایش می‌دهند.  در حال حاضر نرم افزارهای این ربات‌ها نیاز به بهبود دارد. به همین دلیل پهپادها و ربات‌های ساختمانی زیادی در بازار وجود ندارد.

ربات های نظامی

بخش نظامی به استفاده از کلیه‌ی موارد تمایل دارد. ربات‌های تصفیه‌کننده‌ی مواد منفجره، و ربات‌های تسهیل کننده‌ی ساخت و ساز ساختمان‌ها برای نظامیان کارآمد هستند. همچنین بخش نظامی به استفاده از پهپادها، ربات‌های قابل حمل،‌ربات‌های هدایت شونده از راه دور و حتی ربات‌های جراحی دقیق علاقمند است.

در برخی موارد نیز کاربردهای ربات‌ها تنها به بخش نظامی محدود می‌شود. به عنوان نمونه سلاح‌های سنگین نظامی خودکار و بدون کاربر از ماشین‌های مورد علاقه‌ی نظامیان هستند. ایالات متحده‌ی آمریکا و بریتانیا به ساخت و استفاده از سلاح‌های خودکار و ماشین‌های بدون سرنشین توجه بسیار دارد.

سخن آخر

هر چند زمینه‌های اشاره در این مقاله بسیار منحصر به فرد و تخصصی هستند،‌ هدف از به کارگیری ربات‌ها در هر مورد تسهیل یک فرآیند دشوار انسانی است. در برخی موارد افزایش ایمنی در درجه‌ی نخست اهمیت قرار دارد.

در مواقع خطر، پس از حادثه، درگیری و … ربات‌های خودکار اهمیت بیشتری دارند. چراکه در این موارد پیش از وارد عمل شدن نیروی انسانی از ربات‌ها کمک گرفته می‌شود. در این موارد سازندگان ربات‌ها باید با مقتضیات محل و روش کار آشنایی کامل داشته باشند.

 


بیشتر بخوانیم:

تازه های دنیای رباتیک (بخش نخست)

نمایشگاه رباتیک Automate/ProMat 2019 : چند راهکار برای توسعه دهندگان رباتیک (بخش نخست)

معرفی فناوری های رباتیک توانبخشی بیماران سکته مغزی


منبع:therobotreport

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *