کاربردهای پریز هوشمند

پریز هوشمند وسیله‌ای است که یک سامانه‌ی معمولی را به ابزاری هدایت شونده، تبدیل می‌کند. این هدایت معمولا به کمک دستیارهای صوتی مانند دستیار صوتی گوگل، Alexa یا دستیار صوتی شرکت آمازون، و HomeKit شرکت اپل به همراه یک اپلیکیشن تلفن همراه انجام می‌شود. حتی افرادی که به وسایل تمام خودکار یا هدایت ابزار از راه دور علاقه ندارند، می‌توانند از مزایای پریز هوشمند در مواردی بهره برند. در ادامه به چند مورد اشاره خواهد شد. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

پریز هوشمند و کنترل نور منزل

تغییر نور منزل

روشن و خاموش کردن چراغی که به یک پریز هوشمند متصل می‌شود می‌تواند ایده‌ی خوبی باشد. روشن بودن چراغ زمانی که به سفر طولانی رفته‌اید ایده‌ی خوبی است. بیشتر پریزهای هوشمند نوعی تنظیم خودکار و برنامه‌ی منظم را با اپلیکشن خود در اختیار کاربر قرار می‌دهند. به این صورت کاربر می‌تواند روشن شدن چراغ یا هر وسیله‌ی دیگری را برنامه‌ریزی کند. می‌توانید پریز هوشمند را برای روشن کردن چراغ‌های منزل پیش از بازگشت خود از سر کار تنظیم کنید. این چراغ‌ها می‌توانند پیش از ساعت استراحت شما خاموش شوند. در زمان عید نیز بی آنکه برای روشن و یا خاموش کردن چراغ‌ها در شب یا صبح زود به بیرون منزل بروید، می‌توانید برای این کار برنامه‌ای به پریز هوشمند بدهید.

پیشگیری از آتش سوزی

برای افرادی که دائما خاموش کردن وسایل برقی را فراموش می‌کنند، یک پریز هوشمند کمک خوبی است. اپلیکیشن پریز هوشمند امکان خاموش کردن وسیله را از راه دور فراهم می‌کند.

تبدیل قهوه ساز به یک دستگاه هوشمند

آب جوش در ابتدای روز

با اتصال دستگاه چای ساز یا قهوه‌ساز خود به یک پریز هوشمند می‌توانید برنامه‌ای برای آن تنظیم کنید. به این شکل در آغاز روز همواره نوشیدنی گرم پس از خواب آماده است.

تنظیم وسایل سرمایشی

استفاده از پنکه‌های کلاسیک در فصل گرما رواج دارد. شاید شما هم گاهی برای خاموش و روشن کردن این وسایل آروزی در دسترس بودن کنترل دستگاه را داشته‌اید. در صورتی که خواهان خاموش کردن این وسایل از یک سوی اتاق هستید، با یک پریز هوشمند و تلفن همراه(به عنوان وسیله‌ای که عموما در کنار شماست) می‌توانید یک کنترل از راه دور برای این وسایل بسازید.

پنکه برقی و پریز هوشمند

صرفه جویی در مصرف انرژی

بسیاری از پریزهای هوشمند اطلاعاتی در مورد میزان و نحوه‌ی مصرف انرژی جمع‌آوری می‌کنند. این اطلاعات به خودی خود به تصمیمات شما برای کاهش مصرف انرژی کمک می‌کند. افزون براین امکان خاموش کردن دستگاه‌های پرمصرف نیز وجود دارد. به ویژه هنگامی که دستگاه شما خاموش است، اما در حقیقت در حالت انتظار و در حال مصرف انرژی است. تنها راه قطع مصرف انرژی در این موارد کشیدن دستگاه از پریز است. در صورتیکه دور از منزل هستید یک پریز هوشمند می‌تواند کاملا مصرف انرژی دستگاه را قطع کند.

کنترل مصرف انرژی و پریز هوشمند

از بین دستگاه‌هایی که در حالت انتظار قرار می‌گیرند می‌توان به چند مورد اشاره کرد: تلویزیون، چاپگر، بلندگوهای وسایل صوتی، کنسول‌های بازی، انواع گیرنده‌های امواج، رایانه‌ی رومیزی و ملحقات آن، آداپتور لپ‌تاپ،فر برقی، چای‌ساز و … .

آشنایی با چند نمونه پریز هوشمند

TP-Link Kasa Smart Wi-Fi Plug Mini

سری محصولات Kasa از شکت TP-Link، محصولات خانه‌های هوشمند هستند. پریز کوچک این شرکت دسته‌ی وسیعی از قابلیت‌های برنامه‌ریزی و کنترل از راه دور را شامل می‌شود و با دستیار صوتی گوگل و آمازون به خوبی سازگار است. هدایت صوتی در این سامانه پشتیبانی شده است. این دستگاه اطلاعات مصرف انرژی و درگاه اتصال USB و ارتباط مناسب HomeKit‌ را شامل نمی‌شود.

SmartThings Wi-Fi Smart Plug

برای دستگاهی با قیمت مناسب این پریز کوچک با دستیارهای صوتی گوگل و آمازون سازگاری دارد. همچنین اطلاعاتی در مورد مصرف انرژی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این دستگاه درگاه اتصال USB و ارتباط مناسب HomeKit‌ را شامل نمی‌شود اما به سادگی آماده به کار می‌شود.

TP-Link Kasa Smart Wi-Fi Plug

این دستگاه گزینه‌ی مناسبی برای پیگیری مصرف انرژی است و با ا دستیارهای صوتی گوگل و آمازون سازگاری دارد. طراحی دستگاه امکان استفاده از پریزهای پیرامون را تا حدی محدود می‌کند و درگاه اتصال USB و ارتباط مناسب HomeKit‌ را شامل نمی‌شود اما برای اتصال کلیه‌ی دستگاه‌های هوشمند منزل و همگام سازی آنان گزینه‌های مناسبی دارد.

WeMo Mini Wi-Fi Smart Plug

این دستگاه با کلیه‌ی دستیارهای صوتی سازگار است اما اطلاعاتی مصرف انرژی را جمع‌آوری نمی‌کند.


بیشتر بخوانیم:

انقلاب صنعتی چهارم : ورود فناوری های نوین به صنعت
کاربرد های هوش مصنوعی در زندگی روزمره


منبع: digitaltrends

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *