کلان داده و فناوری های پوشیدنی حوزه پزشکی و سلامت: مزایا و چالش ها

نتایج پژوهش شرکت فناوری IBM نشان می‌دهد “یک فرد متوسط در طول زندگی خود، به احتمال زیاد بیش از ۱ میلیون گیگابایت داده مربوط به سلامتی و پزشکی تولید می‌کند.” دستگاه‌های پوشیدنی همچون گوشی و ساعت هوشمند، سطح فعالیت و میزان مصرف مواد مغذی را ردیابی می‌کنند. بنابراین ما می‌توانیم تناسب اندام خود را با آنها راحت‌ترحفظ کنیم. آنها بر کیفیت خواب ما نظارت دارند. همچنین از طریق GPS گام برداشتن ما را شمارش می‌کنند. با ردیابی سطح فعالیت و موادغذایی و کیفیت خواب و دیگر موارد، حجم بزرگی از داده، جمع‌آوری و به اشتراک گذاشته می‌شود. کلان داده چه مزایا و چالش‌هایی برای حوزه پزشکی و سلامت به همراه دارد؟ با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

کلان داده و فناوری های پوشیدنی حوزه پزشکی و سلامت: مزایا و چالش ها

مزایای کلان داده در حوزه سلامت

متخصصان حوزه سلامت تمایل زیادی به دستگاه‌های پوشیدنی دارند. زیرا با وجود داده‌های فراوان، هم‌اکنون تحقیقات پزشکی می‌تواند با سرمایه‌گذاری جمعی و همکاری دسته‌جمعی انجام ‌شود. برای نمونه، بستر منبع باز ResearchKit شرکت اپل به سازمان‌ها اجازه می‌دهد که برنامه‌های کاربردی خود را بر پایه ساعت هوشمند اپل و گوشی هوشمند آیفون توسعه دهند. کاربران ساعت هوشمند اپل، داده‌های مربوط به سلامتی خود را به انواع برنامه‌های کاربردی از جمله SleepHealth و EpiWatch ارسال می‌کنند.

در پزشکی شخصی، حسگرهای پوشیدنی داده‌ها را از روتین زندگی کاربر، عادت‌ها، ضربان قلب، رژیم غذایی و سطح فعالیت ورزشی و دیگر پارامترها جمع‌آوری می‌کنند. داده‌های جمع‌آوری شده به متخصصان پزشکی در انتخاب داروهای مناسب‌تر کمک می‌کند. افزون بر این، داده‌های سلامتی در پیشگیری از بیماری‌ها و پیش‌بینی زودهنگام بیماری‌ها قابل استفاده است.

کلان داده و فناوری های پوشیدنی حوزه پزشکی و سلامت: مزایا و چالش ها

چالش های فناوری های پوشیدنی

با این حال، با رشد کاربران گوشی‌های هوشمند و فناوری‌های پوشیدنی همچون ساعت هوشمند حجم داده‌ها به طور پیوسته در حال افزایش است. برقرای ارتباط حجم بزرگ داده‌ها با بستر سنتی ثبت اطلاعات پزشکی متخصصان و پژوهش‌های پزشکی بسیار دشوار است. پژوهشگران بر این باور هستند زمان این رسیده است بستری امن برای اطلاعات جهانی فراهم شود. این بستر به مردم و متخصصان کمک می‌کند با دید وسیع‌تر درباره مسائل پزشکی و سلامت تصمیم‌گیری کنند.

معاون ارشد شرکت IBM می‌گوید: “تحلیل حجم عظیم داده‌های سلامت با بسترهای سنتی برای متخصصان طافت‌فرسا است. با تغییر روش‌های تحلیل داده، این مشکل به فرصت‌های بی‌سابقه تبدیل خواهد شد. با ارائه‌ی روش‌های جدید تحلیل داده، سطح سلامتی جهانی بهبود می‌یابد.

درحالی که داده‌های فناوری‌های پوشیدنی مزایای بسیاری دارد، با چالش‌هایی نیز روبرو هستند. مجرمان اینترنتی و سازمان‌های غیراخلاقی و حتی حکومت‌های دیکتاتوری ممکن است از داده‌های سلامتی و پزشکی مردم سوء استفاده کنند.

فناوری‌های پوشیدنی در حال رشد است. در آینده پزشکی، حسگرهای پوشیدنی پیچیده‌تر خواهند شد تا با حفظ حریم خصوصی کاربران، داده‌های سلامتی قابل اطمینان ارائه دهند.


بیشتر بخوانیم:

>>آینده برای متخصصین علوم داده بسیار روشن است
>>معرفی فناوری های ردیابی وضعیت سلامت و تشخیص بیماری مبتنی بر گوشی هوشمند
>>نظارت بر روند ترمیم زخم با حسگر پانسمان هوشمند


منبع: wearable-technologies

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *