پیشگامان علم رباتیک و اختراعات آن ها را بشناسید ( بخش دوم)

پس از آشنایی با Joseph Engelberger یا پدر علم رباتیک، Goerge D. Devol به عنوان مهندس و مخترع نخستین ربات‌های صنعتی، Marvin Minsky به عنوان اغاز گر مهم هوش مصنوعی در رباتیک، Victor Scheinman سازنده‌ی بازوی رباتیک استنفرد، Ichiro Kato آغاز گر طرح نخستین ربات هوشمند انسان نما WABOT، سازنده‌ی نخستین بازوی رباتیک خود هدایت شونده Takeo Kanade، و Nonuyuki Okude طراح اسباب‌بازی‌های تبدیل شوندگان، به سراغ ۶ نفر بعدی در لیست افراد مهم علم رباتیک می‌رویم. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

این مقاله از عناوین و موضوعات نوشته شده توسط Christopher McFadden در منبع ذکر شده در انتهای مقاله استفاده کرده است.

هشتم: سازنده‌ی نخستین ماهی رباتیک David Barret

David Barret دانشجوی دکتری دانشگاه MIT برای تز خود ربات RoboTuna را ساخت. این ماهی رباتیک نخستین ربات ماهی شکل بود و به درستی کار می‌کرد. این ربات برای شبیه ‌سازی نحوه‌ی حرکت یک ماهی ساخته شده بود.

این ربات با هدف طراحی نوع پیشرفته‌ای از ماشین‌های خودکار زیر آبی، Autonomous Underwater Vehicles یا AUV، طراحی شد. این ربات قابلیت مانور بالاتری نسبت به زیر دریایی‌ها داشت و انرژی کمتری نیز مصرف می‌نمود.

پیشگامان علم رباتیک: RoboTuna

منبع: Daderot/Wikimedia Commons

نهم: دکتر Toshitada Doi چهره‌ی مهم در ساخت ربات پیشگام AIBO

Toshitada Doi متولید ۱۹۴۳ و مهندس برق است. وی دکتری تخصصی رشته خود را در ۱۹۷۲ از دانشگاه توکیو دریافت کرد. با پیوستن به شرکت SONY در سال ۱۹۶۴ نخستین طرح بزرگ صوتی شرکت را اجرا کرد. وی از اعضای گروهی بود که CD را توسعه دادند. وی در دهه‌ی ۱۹۹۰ مسئول آزمایشگاه حیوانات دیجیتال شرکت یا Digital Creatures Laboratory شد. در سال ۲۰۰۳ وی ربات دونده‌ی Qrio را توسعه داد.

ساخت Artificial Intelligence Robot یا AIBO معمولا به Toshitada Doi نسبت داده می‌شود. این دسته از ربات‌های شرکت SONY در ابتدای قرن بیستم ساخته شد. پس از نخستین طرح قابل عرضه در سال ۱۹۹۹ شرکت SONY ربات‌های بعدی را با شباهت بیشتری به سگ‌های واقعی ساخت.

این ربات محبوب قادر به برقراری ارتباطات محدود با انسان‌ها است. در نخستین ارائه‌ی آن در ژاپن تنها ۲۰ دقیقه برای فروش همه‌ی سگ‌های رباتیک SONY زمان صرف شد.

 

دهم: Satoshi Shigemi و ربات های دسته ی ASIMO شرکت HONDA

ربات‌های مشهور هوندا با نام ASIMO یا Advanced Step in Innovative Mobility اینک بازنشسته شده‌اند. اما این رده از ربات‌ها انسان نما بسیار معروف هستند. این ربات‌ها نخستین دسته ربات‌هایی بودند که مانند انسان گام برمی‌داشتند و از سال ۲۰۰۰ معرفی شدند. برای ۱۸ سال آیکن نام Android یا ربات انسان نما ربات‌های ASIMO بود.

Satoshi Shigemi سهم قابل توجهی در ساخت ربات‌های ASIMO داشت. هدف طرح ASIMO ساخت رباتی متحرک روی دو پا بود. نخستین ربات‌های الکتریکی هوندا در سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ با نام ربات‌های سری E ساخته شدند. نسل بعدی این ربات‌ها سری P بود که تا سال ۱۹۹۷ توسعه داده می‌شد. این ربات‌ها پیشروی ربات‌های ASIMO بود.

ربات‌های ASIMO قادر به راه رفتن و دویدن روی سطوح غیر هموار، بالا رفتن از پله، چرخیدن و در دست گرفتن اشیا بود.

سگ های شرکت SONY در مراحل ساخت

منبع: Alex/Wikimedia Commons، نمونه‌ها ربات AIBO

یازدهم و دوازدهم : Jacob Matijevic، وDonna Shirley و مریخ نورد ناسا

مریخ نورد ماموریت Pathfinder با نام Sojourner نخستین مریخ نورد ناسا بود. این مریخ نورد تنها برای ۷ روز کار روی مریخ ساخته شد اما ۸۳ روز فعال بود. تا روز ۲۷ سپتامبر ۱۹۹۷ این ربات ۱۵ آزمایش شیمیایی از خاک و صخره‌های مریخ انجام داد. داده‌های آب و هوایی از سطح مریخ جمع‌آوری کرد و تصاویر بسیاری از سطح مریخ ارسال نمود.

این مریخ نورد توسط Jacob Matijevic وDonna Shirley و گروه عظیمی از مهندسین ناسا طراحی شد.مریخ نورد Sojourner از سطح زمین قابل هدایت بود. هدایت با تاخیر زمانی ۱۰ دقیقه انجام می‌شد. به این معنا که داده‌ها با تاخیر ۲۰ دقیقه در زمین دریافت می‌شد.

طول ماموریت و عمر ربات بسیار کوتاه بود. اما داده‌های جمع‌آوری شده توسط ربات و نحوه‌ی عملکرد آن در ساخت سایر مریخ نوردها استفاده شد.

پیشگامان علم رباتیک: مریخ نورد

منبع: NASA/Wikimedia Commons

سیزدهم: Joe Jones

نام Joe Jones در کنار نخستین ربات نظافتچی، Roomba‌ ساختiRobot به چشم می‌خورد. Roomba‌ نخستین ربات خانگی از نوع خود و یک موفقیت اقتصادی بود. حسگرهای این ربات امکان مکان یابی و حرکت برای تمیز کردن مکان و تشخیص موانع را می‌داد. ربات می‌توانست با استفاده از دو چرخ جانبی با دامنه‌ی ۳۶۰ درجه بچرخد.

به گفته Joe Jones ایده ماشینی نظافتچی در زمان کار در آزمایشگاه هوش مصنوعی MIT روی ربات‌های کوچک شکل گرفت. وی در ابتدا این ایده خام را با لگو امتحان کرد. بعدا در خلال کار در Denning Mobile Robotics به همراه مهندسی با نام Jack Shimeck طرحی عملی شکل گرفت که بعدا بر اساس آن Roomba‌ ساخته شد.

تا سال ۲۰۱۶ میلادی ۷ نسل از ربات‌های Roomba ساخته شده‌اند.

ربات Roomba

Nohau/Wikimedia Commons

چهاردهم: Marc Raibert

نام Marc Raibert با نام Boston Dynamics گره خورده است. ربات BigDog حاصل کار این شرکت در ابتدا به عنوان بخشی از پژوهش‌های تحت برنامه‌ی DARPA بود. بعدها به علت صدای زیاد این ربات کنار گذاشته شد. با توسعه‌ی این ربات و برپایه‌ی آن ربات‌های چهار پای این شرکت با نام SpotMini ساخته شدند.

شرکت Boston Dynamics همچنین ربات‌های Atlas و ربات‌های بالابر و پهپادهایی مانند Wildcat را ساخته است.

پانزدهم: David Hanson

نام David Hanson در کنار ربات انسان نمای Sophia به چشم می‌خورد. این ربات یکی از ربات‌های انسان‌نمای بسیار پیشرفته‌ی موجود است. هوش مصنوعی ربات Sophia منحصر به فرد است. شرکت سازنده‌ی آن با نام Hanson Robotics‌در هنگ کنگ قرار دارد. این ربات در سال ۲۰۱۵ فعال شد.

David Hanson شرکت Hanson Robotics‌ را در سال ۲۰۱۳ پایه‌گذاری کرد. در سمت محقق پسی دکتری وی به پیشبرد پژوهش‌های مرتبط با ربات‌های انسان‌نما مشغول است.

ربات سوفیا مفهوم ربات را وارد مرحله جدیدی نمود و درک انسان از کارکرد آن را تغییر داد.

منبع: SazzadHossain/Wikimedia Commons


بیشتر بخوانیم:

پیشگامان علم رباتیک و اختراعات آن ها را بشناسید ( بخش نخست)

یک ربات انسان نمای دوست داشتنی در فرودگاه توکیو مسافران را راهنمایی می‌کند


منبع: /interestingengineering
«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *