تماشا کنید: پهپادی که روی یک خودروی در حال حرکت فرود می‌آید

وسایل پرنده بدون سرنشین همچون کوادکوپتر ها بُرد کوتاهی دارند که توانایی آنها را محدود می‌کند. اما توانایی پرواز و فرود آمدن روی وسایل نقلیه در حال حرکت می‌تواند قابلیت‌های آنها را بالا ببرد. 

یکی از کاربردهای بالقوه برای وسایل پرنده بدون سرنشین، تحویل خودکار بسته است. اما بُرد محدود آنها یک محدودیت چالش برانگیز است. بنابراین یک ایده این است که وسایل پرنده بدون سرنشین را بر روی کامیون تحویل حمل کنیم و از آنها برای تحویل بسته در فاصله نیم مایل یا بیشتر استفاده کنیم و زمانی که بازگشتند آنها را شارژ کنیم.

پهپادی با سامانه جدید ساخته شده که می‌تواند از روی کامیون حامل به پرواز درآید و پس از تحویل بسته بازگردد. توانایی پرواز و فرود آمدن روی یک خودرو در حال حرکت موجب جذابیت این پهپاد شده است. بدین ترتیب کامیون تحویل نیز هرگز نیازی به توقف ندارد.

پرواز از یک وسیله نقلیه در حال حرکت ساده است چرا که همانند پرواز از زمین حین وزش باد است. اما فرود یک داستان متفاوت است و یک سؤال جالب به ذهن می‌رسد: آیا برای وسایل پرنده بدون سرنشین خودکار ممکن است که روی یک وسیله نقلیه در حال حرکت فرود آیند؟

به لطف کار Alexandre Borowczyk و همکارانش در آزمایشگاه سامانه‌های بدون سرنشین و رباتیک در مونترال، ما امروز به پاسخ این پرسش رسیدیم. آنها از حسگرهای کم هزینه‌ای برای ساخت یک سامانه ساده استفاده کردند که اجازه می‌دهد تا وسایل پرنده بدون سرنشین روی یک وسیله نقلیه در حال حرکت فرود آیند.

این سامانه متشکل از یک پد فرود علامت گذاری شده با یک بارکد دو بعدی به نام AprilTag و مجهز به یک تلفن همراه است که مختصات GPS خود و هر گونه تغییر در حرکت را ارسال می‌کند.

تماشا کنید: کوادکوپتر ی که روی یک خودروی در حال حرکت فرود می‌آید

کوادکوپتر با واحد GPS و اندازه گیری حرکتی خود تطابق دارد، بنابراین از موقعیت خود آگاه است. همچنین دارای یک دوربین و یک پردازنده برای پردازش تصاویر و مسیرهای رسم شده، است.

فرود در دو مرحله رخ می‌دهد. در مرحله اول، کوادکوپتر با استفاده از موقعیت خودرو و خود یک مسیر تا خودرو رسم می‌کند. در مرحله دوم، با استفاده از دوربین محل  بارکد در صفحه فرود را مشخص می‌کند و سپس با استفاده از این اطلاعات بر روی پد روی سقف خودرو فرود می‌آید.

Borowczyk و همکارانش از این سامانه برای فرود کوادکوپتر مستقل بر روی یک وسیله نقلیه در حال حرکت با سرعت ۳۰ ، ۴۰ و حتی ۵۰ کیلومتر بر ساعت استفاده کردند (ویدئوی بالا را ببینید). آنها می‌گویند: «ما فرود خودکار یک وسیله پرنده بدون سرنشین مالتی روتور روی یک خودرو در حال حرکت با بالاترین سرعت تا به امروز را نشان دادیم». این کاری قابل توجه و گامی دیگر در افزودن به زیرساخت‌هایی است که می‌تواند ساخت هواپیماهای بدون سرنشین تحویل بار را به زودی میسر سازد.


در مورد  پهپادها بیشتر بخوانید:
>>برترین ربات‌ها و پهپادهای نمایشگاه بین المللی CES 2017
>>تماشا کنید: نبرد اراده‌ها در رقابت‌های پهپادهای کنترل‌شونده با مغز


منبع: technologyreview

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *