تلاش گروه هندی GenElek برای مقرون به صرفه تر کردن اسکلت های بیرونی

شرکت هندی GenElek Technologies با هدف ساخت اسکلت‌های بیرونی مقرون به صرفه تشکیل شده است و در این راستا یک سامانه حمایتی رباتیک و پوشیدنی ایجاد کرده است که از اندام‌های انسان پشتیبانی کرده و توانایی‌های آن را تقویت می‌کند. این فناوری به افرادی که از فلج، سکته مغزی، آسیب نخاعی (SCI) و سایر شرایط عصبی رنج می‌برند، کمک خواهد کرد. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

این استارت‌آپ با داشتن ۱۴ عضو، در تلاش است به مأموریت خود در تهیه اسکلت‌های بیرونی و فناوری کارآمد سرعت ببخشد.

زنده شدن امیدها

Rajesh Singh، یک ورزشکار بیست و هشت ساله، هنگام بازگشت از مسابقات ورزشی با یک تصادف ناگوار جاده‌ای روبرو شد. در این زمان بزرگترین ضربه برای وی از دست دادن توانایی راه رفتن بود. دویدن برای Singh مانند اکسیژن بود و فکر اینکه حتی قادر به راه رفتن نیست، او را ناراحت می‌کرد.

اما اسکلت‌های بیرونی نوآورانه که توسط یک استارتاپ مستقر در دهلی طراحی شده است، امید را در دل افراد دچار نقص حرکتی زنده کرده است. اسکلت بیرونی را به زبان ساده می‌توان یک وسیله کمک حرکتی پوشیدنی تعریف کرد. مطمئناً نوآوری نمی‌تواند روند پیری را معکوس یا محدود کند اما می‌تواند مزایای قابل توجهی در فعال کردن حرکات بدن به همراه داشته باشد.

John Kujur، مدیر عامل این استارت‌آپ توضیح می‌دهد: «اسکلت بیرونی یک سامانه پشتیبانی رباتیک است که توانایی چهار اندام انسان (دست‌ها و پاها) را افزایش می‌دهد. فناوری ما به افرادی که از فلج، سکته مغزی، آسیب نخاعی و سایر شرایط عصبی رنج می‌برند، کمک خواهد کرد. این اسکلت بیرونی به افراد کمک می‌کند تا دوباره راه بروند. این امر به آنها کمک می‌کند تا به خود متکی و مستقل شوند که نه تنها از نظر جسمی، بلکه از نظر ذهنی نیز به نفع آنها خواهد بود. یکی از مزایای اسکلت بیرونی این است که موجب افزایش اشتغال کاربران دچار نقص حرکتی می‌شود. این دستگاه همچنین برای افرادی که به دلیل کهولت سن با مشکلات حرکتی مواجه هستند مفید خواهد بود».

مزایای بالقوه اسکلت بیرونی GenElek

با توجه به پتانسیل بالقوه نوآوری Kujur در به حداقل رساندن رنج نه تنها افراد مسن بلکه بیماران مبتلا به فلجی، از جهات مختلفی می‌توان به این نوآوری نگاه کرد:

Kujur، فارغ التحصیل مؤسسه فناوری Netaji Subhas، می‌گوید که فناوری بی‌نظیر این استارت‌آپ موجب تقویت حرکات دست‌ و پا می‌شود. همچنین این فناوری گزینه‌ای ایده‌آل برای توانبخشی است بویژه برای بیمارانی که از فلجی رنج می‌برند. بنیانگذار این استارتآپ ادعا می‌کند که نوآوری GenElek قادر است تقریباً ۶۰ تا ۸۰٪ مدت زمان بهبودی از توانبخشی را کاهش دهد. یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته این نوآوری پوشیدنی بودن آن است و این که نیاز به هیچگونه جراحی تهاجمی بر روی بدن ندارد.

Sanjeev Chopra، مدیر عامل Electropreneur Park، در مورد اصلی‌ترین تفاوت‌های فناوری این استارت‌آپ جوان، اظهار داشت: «GenElek یکی از معدود شرکت‌های جهان است که یک اسکلت بیرونی ایجاد می‌کند تا بتواند تحرک و توانبخشی را برای افرادی که آسیب‌های شدید نخاعی دارند فراهم کند. فاکتورهای کلیدی اسکلت بیرونی GenElek عملکرد پیشرفته، وزن کم و قیمت بسیار رقابتی آن پیش‌بینی می‌شود».

به گفته دکتر Deepak Kumar، روانپزشک بیمارستان RML ، اسکلت بیرونی به افراد محدود به ویلچر کمک می‌کند تا مشارکت بهتری در جامعه داشته باشند. این فناوری در حال حاضر با موفقیت در کشورهای غربی استفاده می‌شود. و برای توانبخشی ضعف اندام‌ها به دلیل آسیب نخاعی، آسیب مغزی، سکته مغزی و سایر شرایط مغزی مفید است. دیدن مهندسین هندی در این جبهه بسیار امیدوار کننده است.

توسعه اسکلت بیرونی مقرون به صرفه

Kujur می‌افزاید که تمرکز شرکت وی در حال حاضر بر توسعه اسکلت‌های بیرونی مقرون به صرفه در هند است. «ما اسکلت بیرونی را با قیمتی بی‌نظیر در سطح ملی و بین‌المللی ارائه می‌دهیم. ما سامانه خود را برای انجام کلیه وظایف اساسی با بخشی از هزینه سایر اسکلت‌های بیرونی طراحی کردیم. هدف ما این است که اسکلت بیرونی برای کاربران مختلف هندی، مقرون به صرفه باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که شرکت وی با دیگر شرکت‌های بازار چه تفاوتی دارد، افزود سامانه ما برای خواندن داده‌ها از حسگرهای مختلف و تحویل آن به پزشکان برای تجزیه و تحلیل پیشرفت بیمار طراحی شده است. وی گفت: «ما همچنین بر ایمنی مصرف کننده و کارآیی فناوری خود تأکید کرده‌ایم».

پر کردن شکاف‌ها

با توجه به سرشماری سال ۲۰۱۱ در هندوستان ۲۸ میلیون معلول وجود دارد. از این تعداد ۵ میلیون نفر مشکلات حرکتی دارند. این مسئله در سطح جهان نیز یک نگرانی اساسی است. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید، حدود ۱۵٪ از جمعیت جهان با نوعی از ناتوانی زندگی می‌کنند که ۲ تا ۴٪ از آنها مشکلات قابل توجهی در عملکرد دارند. با توجه به یافته‌های اعلام شده، مؤسس ۲۸ ساله شرکت فناوری مستقر در دهلی معتقد است که در هند کمبود قابل توجه سامانه‌های توانبخشی جسمی وجود دارد و به همین دلیل GenElek گروهی با کمترین گزینه‌ها برای درمان و توانبخشی مؤثر را انتخاب کرده است.

Kujur تأکید کرد: «ما می‌خواهیم از این افراد مراقبت کنیم و تأثیر مثبتی بر سلامت روان آنها، بهبود سلامت جسمی و افزایش احتمال اشتغال آنها داشته باشیم. راهکارهای مکانیکی برای فیزیوتراپی بدون نظارت فعال بر روی عضلات تحت درمان وجود دارد».

وی با بیان اینکه کمبود مراکز تخصصی فیزیوتراپی در سراسر کشور وجود دارد، افزود: کمبود پرسنل آموزش دیده و تجهیزات برای مراقبت‌های ویژه از بیماران در سراسر کشور وجود دارد. «مهارت‌های ویژ حمل بیمار، مهارت‌های کار با ویلچر یا حتی آموزش حمل افراد دارای آسیب نخاعی (SCI) در مراکز محلی و مراکز غیر تخصصی وجود ندارد».

برنامه‌های آینده

این استارت‌آپ قصد دارد تا به مأموریت خود را برای ایجاد اسکلت بیرونی مقرون به صرفه‌ سرعت بخشد. همچنین قصد دارد همکاری گسترده‌ای با بیمارستان‌های پیشرو و مشهور به ارائه امکانات توانبخشی آغاز کند.

همچنین اخباری مبنی بر شرکت این استارت‌آپ به عنوان نماینده هند در Cybathlon 2020 وجود دارد. این رقابت جهانی که در زوریخ برگزار می‌شود، در سراسر جهان به عنوان یک رقابت منحصر به فرد شناخته می‌شود که افراد دارای مهارت ویژه با استفاده از فناوری‌ها و دستگاه‌های کمکی پیشرفته در آن با هم تقابل می‌کنند. این استارتاپ در بخش اسکلت‌های بیرونی فعال شرکت می‌کند. ورزشکاران GenElek برای شرکت در Cybathlon 2020 سربازان سابق ارتش هند هستند که هنگام انجام وظیفه مجروح شده‌اند.


بیشتر بخوانیم:

>> کمک به راه رفتن افراد پاراپلژی با اسکلت بیرونی کنترل شونده با مغز

>> توسعه اسکلت بیرونی سبُک مخصوص سالمندان


منبع: economictimes.indiatimes

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *