دو فناوری شرکت مایکروسافت و گوگل برای بهبود زندگی نابینایان و افراد دارای اختلال گفتاری

بیشتر جنبه‌های زندگی شامل برقراری ارتباط با دیگران و همچنین درک شدن توسط افراد است. پس شاید بتوان مشکل و ناامیدی فوق‌العاده افرادی که نمی‌توانند براحتی صحبت کنند را درک کرد. میلیون‌ها نفر با اختلالات گفتاری ناشی از شرایط عصبی همچون سکته مغزی، ALS، مولتیپل اسکلروز، آسیب‌های مغزی و پارکینسون با مشکل برقراری ارتباط و درک نشدن مواجه هستند. شرکت گوگل با پروژه Euphoria سعی دارد از هوش مصنوعی و آموزش آن برای درک بهتر افراد دارای اختلال گفتاری بهره ببرد.

در پروژه‌ای دیگر شرکت مایکروسافت به دنبال سازگار کردن کنترلرهای Xbox برای نابینایان است. در این اختراع ثبت شده پژوهشگران یک صفحه نمایش بریل را به کنترلرها افزوده‌اند تا کاربران دارای اختلال بینایی نیز بتوانند از بازی‌های ویدئویی لذت ببرند. برای آشنایی بیشتر با این دو پروژه گوگل و مایکروسافت با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

آموزش هوش مصنوعی گوگل برای تطابق با افراد دارای اختلال گفتار

آموزش هوش مصنوعی گوگل برای تطابق با افراد دارای اختلال گفتاری

دستیارهای صوتی برای بیشتر کاربران ابزارهای مفیدی هستند. اما برای میلیون‌ها نفر مبتلا به اختلالات گفتاری ناشی از شرایط عصبی، دستیارهای صوتی یکی دیگر از چالش‌های ناامید کننده است. گوگل می‌خواهد این را تغییر دهد. در این راستا گوگل هوش مصنوعی خود را برای درک بهتر الگوهای مختلف گفتاری، همچون اختلال گفتاری ناشی از آسیب مغزی و یا شرایطی مانند ALS آموزش داده است.

در پروژه Euphoria، گوگل با مؤسسه توسعه درمان  ALS TDI) ALS) و (ALS Residence Initiative (ALSRI همکاری می‌کند. ایده این بود که اگر دوست و خانواده افراد مبتلا به ALS بتوانند عزیزانشان را درک کنند، پس گوگل هم میتواند رایانه‌ها را برای انجام کاری مشابه آموزش دهد. برای انجام این‌ کار نیاز به هوش مصنوعی و نمونه‌های کافی از الگوهای اختلال گفتاری است.

بنابراین، گوگل برای ثبت هزاران نمونه صوتی، آماده شد. یکی از داوطلبان Dimitri Kanevsky بود. وی پژوهشگر گفتار در شرکت گوگل است. Kanevsky انگلیسی را پس از ناشنوا شدن در بچگی و در روسیه، آموخت. او ۱۵۰۰۰ عبارت را ثبت کرد. این جملات به طیف‌سنج (نمایانگرهای تصویری صدا) تبدیل و برای آموزش هوش مصنوعی استفاده شدند. تا هوش مصنوعی بتواند Kanevsky را درک کند.

این پروژه هنوز در حال انجام است. در حال حاضر گوگل در حال تلاش برای دسترسی به افرادی است که انگلیسی صحبت می‌کنند و اختلالاتی همچون ALS دارند. این داوطلبان باید مجموعه‌ای از عبارات را برای آموزش هوش مصنوعی ضبط کنند. گوگل همچنین می‌خواهد هوش مصنوعی خود را برای ترجمه صداها و حرکات به اعمالی همچون ارسال پیام متنی، آموزش دهد. در نهایت، گوگل امیدوار است هوش مصنوعی توسعه دهد که توانایی درک هر فردی را دارد.

مایکروسافت یک کنترلر Xbox بریل طراحی می‌کند

مایکروسافت به وضوح روی کنترلرهای سازگار سرمایه‌گذاری کرده است. این شرکت اخیراً با اداره امور مجروحان جنگی برای ادغام کنترلرهای Xbox Adaptive به مراکز توانبخشی در سراسر ایالات متحده مشارکت کرد. در حال حاضر، به نظر می‌رسد مایکروسافت بر روی یک کنترلر برای علاقه‌مندان نابینا و افراد دچار اختلال بینایی کار می‌کند. این شرکت یک کنترلر با ورودی و خروجی بریل اختراع کرد.

مایکروسافت یک کنترلر Xbox با بریل طراحی می‌کند

این اختراع شبیه کنسول کنونی Xbox One می‌باشد. تنها یک صفحه نمایش بریل و ورودی‌هایی پره‌ای شکل در کنار آن افزوده شده که به بازیکن اجازه می‌دهد متن یا دستورات را وارد کند. همچنین برای ارائه خروجی می‌لرزند. این حق اختراع به لوازم جانبی بریل اشاره می‌کند که ممکن است جابجا شوند و ورودی و خروجی‌های دیگری نیز افزوده شود. در تصاویر، این لوازم جانبی شبیه یک پچ کوچک و مستطیلی شکل در پشت دستگاه است.

البته این تنها یک برنامه ثبت اختراع است. هیچ تضمینی وجود ندارد که مایکروسافت به طور کامل دستگاه را توسعه دهد. اما این یک محصول جدید و قابل انتظار است. دست کم این نشان می‌دهد کنترلرهای سازگار تنها یک رؤیا نیست.


بیشتر بخوانیم:

>>هوش مصنوعی سیگنال های مغزی را به سخن تبدیل میکند

>>معرفی نوآوری‌‌ های پزشکی که به درمان نابینایی کمک می کنند (بخش دوم)

>>شش فناوری شگفت انگیز نابینایان و افراد با مشکلات بینایی


منبع: engadget

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *