آشنایی با فناوری های کمکی رباتیک در زمستان ۲۰۲۰

تغییرات در صنعت رباتیک بسیار وسیع است. پیشرفت هوش مصنوعی سبب شده است هر روزه شاهد توسعه‌ی ربات‌هایی باشیم که قادر به انجام وظایف متنوع انسان هستند. در ادامه‌ی این مقاله از مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی به مرور اخبار مرتبط با این ربات‌ها می‌پردازیم.

مینی رباتی که دکمه‌ها را برای شما فشار می دهد

اگر قصد دارید خانه خود را به طور کامل خودکار و هوشمند کنید به جای صرف هزینه بسیار و خرید دستگاه‌های گران قیمت از ربات Fingerbot استفاده کنید. Fingerbot یک ابزار کوچک است که به دستگاه شما می‌چسبد و از راه دور و از طریق تلفن هوشمند یا صدا کنترل می‌شود. همچنین با دستیاران و استانداردهای دیجیتال محبوب همچون الکسا سازگار است. Fingerbot که توسط Adaprox طراحی شده، دارای انگشت مکانیکی است و باتری آن با هر بار شارژ تا یک ماه کار خواهد کرد.

با این تاندو ‌های فلزی ربات ها می‌توانند خود را التیام دهند.

متخصصین رباتیک در دانشگاه توکیو ژاپن یک پای رباتیک با تاندون فلزی ایجاد کرده‌اند که قادر است شکستگی‌های خود را درمان کند. او اینکار را با ذوب کردن خودکار خود و سپس اصلاح به عنوان یک قطعه واحد انجام می‌دهد. ماژول خود التیام بخش از دو نیمه تشکیل شده است که از طریق آهن‌ربا و فنر به یکدیگر وصل می‌شوند. هر نیمه از ماژول با یک آلیاژ با نقطه ذوب پایین پر می‌شود. پس از آسیب کارتریج‌ها گرم می‌شوند، آلیاژ را ذوب می‌کنند و اجازه می‌دهند که دو نیمه دوباره با هم ترکیب شوند.

این بازوی رباتیک می تواند به شما در بازسازی عضلات کمک کند

ربات Dr. CaRo که توسط شرکت Dimension Robotics ساخته شده است، یک ربات سلامت شخصی است که به طور خاص برای قربانیان سکته مغزی و تقویت ماهیچه‌های آتروفی طراحی شده است. Dr. CaRo به منظور بازگرداندن تحرک در قربانیان سکته مغزی بدون جلسات گران قیمت فیزیوتراپی طراحی شده است. این دستگاه، یک بازوی رباتیک مجهز به دسته کنترلی است که به یک صفحه نمایش ۲۳ اینچی متصل شده است. و با تمرینات سرگرم کننده موجب بازسازی اتصالات عصبی در اندام بیمار می‌شود.

رباتی برای بهبود دستخط کودکان

دانشمندان CHILI Lab (Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne) در سویس و GAIPS Lab (University of Lisbon) در پرتغال رباتی طراحی کردند که طی جلسات آموزشی دو نفره با کودکان به بهبود دستخط ایشان کمک می‌کند.این پژوهش بخشی از پروژه‌ی بزرگتری به نام CoWriter است. نوشتن بخش مهمی از آموزش است که برخی کودکان آن را چالشی بزرگ می پندارند زیرا نیازمند تسلط بر حرکات دست و ذهن است. کودکانی که برای نوشتن مشکل دارند به توجه ویژه آموزگاران خود، و زمان کافی برای تفکر بر نوشتار نیاز دارند.ربات طراحی شده توسط این پژوهشگران در هر جلسه از کودکان برای نوشتن آموزش می‌بیند و کودک مهارت نوشتار خود را با آموزش دادن بالا می‌برد. طی این جلسات نیازی به نظارت شخص ثالث نیست.

رباتی برای بهبود دستخط کودکان

آموزش کودکان مبتلا به اوتیسم با ربات های انسان‌نما

شرکت Movia Robotics از ربات‌ها برای کمک به کودکان اتیسم و آموزش مهارت‌های اجتماعی، خواندن و نوشتن بهره می‌برد. تعامل با ربات‌ها برای این کودکان سازگارتر، ساده‌تر و با استرس کمتری همراه است. این ربات‌ها قادرند روند آموزش را به صورت نیمه خودکار اجرا کنند در نتیجه معلم یا درمانگر قادر است توجه بیشتری به کودکان، پیشرفت و مستندات آنها داشته باشد.

ساخت نخستین ربات های زنده با سلول‌های قورباغه

دانشمندان با استفاده از سلول‌های بنیادی جنین قورباغه، نخستین ربات‌های زنده را ایجاد کردند. این xenobots کوچک یک کلاس جدید از موجودات زنده اما قابل برنامه‌ریزی هستند و ممکن است به زودی در داخل بدن شما شنا کنند. این ربات‌های میلی‌متری قادر به حرکت به سمت هدف تعیین شده هستند، می‌توانند بارهایی مانند دارو را حمل کنند و پس از آسیب خود را بهبود بخشند. این ربات‌ها از حرکت در شریان‌ها تا جستجو در اعماق اقیانوس‌ها کاربرد دارند.

انسان مصنوعی با رفتاری بسیار طبیعی

شرکت NEON در نمایشگاه CES2020 از فناوری مرموز خود که یک انسان مصنوعی با رفتاری بسیار طبیعی است رونمایی کرد. این‌ها تصاویر تولید شده توسط رایانه به همراه گرافیک و مدل‌های متحرک هستند که توسط یک الگوریتم کنترل می‌شوند. NEON شبیه یک انسان واقعی عمل می‌کند و می‌تواند احساسات را نشان دهد. هر NEON شخصیت خاص خود را دارد و با گذشت زمان می‌توانند حافظه خود را گسترش داده و مهارت‌ها و حرکات جدید یاد بگیرند. آنها می‌توانند به عنوان معلم، مشاور مالی، نگهبان، بازیگر و یا حتی گزارشگر تلویزیون خدمت کنند.

تبدیل عینک‌های معمولی به عینک هوشمند با سامانه Light Drive شرکت بوش

فناوری Light Drive افزون بر تبدیل عینک‌های معمولی به عینک هوشمند برای تصحیح دید کاربر نیز به کار می‌رود. این سامانه نسبت به نمونه‌های موجود در بازار ۳۰ درصد نازک‌تر و کوچکترین در نوع خود است و وزنی کمتر از ۱۰ گرم دارد. این فناوری امکان مشاهده اطلاعات را بدون دخالت دست و به صورت ایمن از روی دستگاه متصل فراهم می‌آورد. این فناوری نور عناصر هولوگرافیک را مستقیماً روی شبکیه منعکس می‌کند تا هشدارها، تماس‌ها، پیامک‌ها و اطلاعات مربوط به مسیریابی را نشان دهد. همچنین برای نمایش فهرست کارها و دستورالعمل‌ها در جاهایی که امکان استفاده از دست‌ها نیست، مفید است. این فناوری در سال ۲۰۲۱ در دسترس عموم خواهد بود.

توسعه یک سبد گلف خودران برای حمل تجهیزات بازیکنان

استارت‌آپ سوئیسی Hit the Green به تازگی یک سبد گلف خودران معرفی کرده است که می‌تواند بر سرعت حرکت بازیکنان گلف نظارت و مطابق با آن حرکت کند. این سبد گلف هوشمند S-Walk نام دارد.

آموزش ربات ها با واقعیت مجازی

ربات‌های دستیار در خانه می‌توانند کمک بسیاری باشند. برای آماده سازی آن‌ها برای حرکت در هر خانه و با هر چیدمان Toyota Research Institute از واقعیت مجازی استفاده می‌کند. یک مربی در محیط مجازی انجام اموری مانند گرفتن دستگیره را به ربات یاد می‌دهد.

موتورسیکلتی با قابلیت پرواز

شرکت خودروسازی فرانسوی Lazareth از نخستین موتورسیکلت واقعی که می تواند پرواز کند رونمایی کرد. این موتورسیکلت برقی، با نام Lazareth LMV 496، چهار چرخ دارد که هر یک از آنها می‌تواند یک روتور برای پرواز باشد. هنگامی که موتور به حالت پرواز می‌رود، چرخ‌های آن باز شده و می‌چرخند تا موتورسیکلت به کوادکوپتر تبدیل شود. همه چرخ‌ها دارای چتر نجات هستند تا در صورت بروز مشکل در هنگام پرواز، سریع باز شوند. این موتورسیکلت را می‌توان هنگام پرواز در هوا با جوی‌استیک یا دسته کنترل کرد.


بیشتر بخوانیم:
هفت زمینه‌ی جذاب برای هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۰ (بخش دوم)
یادگیری ماشین و کاربرد آن در صنایع
این دست مصنوعی، تنها با ذهن کنترل میشود


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *