اسکلت بیرونی دست Tenoexo

آزمایشگاه مهندسی توانبخشی دانشگاه ETH زوریخ یا ReLab تصویربرداری عصبی و روش‌های غیرتهاجمی را برای کاوش در راه‌های مختلف بازیابی توانایی از دست رفته انسان به‌کار می‌گیرد. هدف درک بهتر سازوکار حسی-حرکتی در اختلالات و ناتوانی‌های بدن است برای بهبود آسیب‌های عصبی است پژوهش‌های این آزمایشگاه در سه شاخه انجام می‌شود. کاوش و پژوهش صرف، طراحی و ساخت دستگاه‌های توان‌افزا و قابل استفاده برای توانبخشی در کلینیک‌های سلامت. ReLab تاکنون تعدادی اسکلت بیرونی و سامانه توان‌افزا را تکمیل و معرفی نموده است. یکی از این سامانه‌ها Tenoexo است. برای آشنایی بیشتر با این سامانه با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

اسکلت بیرونی دست Tenoexo

اسکلت بیروی دست Tenoexo

Tenoexo یک اسلکت بیرونی جمع و جور و سبک دست است. ساخت این سامانه با همکاری ReLab و Jumpei Arata از دانشگاه Kyushu در ژاپن و Gregory Fischer  از موسسه پلی‌تکنیک Worcester در آمریکا صورت گرفته است. این سامانه هدایت شونده با EMG برای بیمارانی که آسیب شدید و متوسط منجر به ناتوانی در حرکت دست را تجربه می‌کنند،‌ قابل استفاده است. Tenoexo در جلسات توانبخشی و یا برای زندگی روزمره و در دست گرفتن اشیا طراحی شده است. سازوکار آن اجازه جمع کردن انگشتان پیرامون اشیای مختلف را به سادگی فراهم می‌سازد. مدلسازی سریع به کمک چاپ سه بعدی در سازگار کردن این اسکلت بیرونی برای کاربران مختلف مفید بوده است.

طراح و سازنده Tenoexo

ReLab Tenoexo آخرین طرح آزمایشگاه توانبخشی ETH زوریخ برای گرفتن اشیا است. این دستگاه فناوری و بینش حاصل از چهار سال پژوهش و آزمایش روی بیماران را ترکیب کرده است. نتیجه ابتدایی دستگاهی مناسب انگشتان بود که توسط Jumpei Arata در زمان فرصت مطالعاتی وی در سال ۲۰۱۰ کامل شد. این سامانه به همراه ماژول مناسب شصت دست انواع حرکات دست برای بلند کردن اشیا را ممکن ساخته است. از ویژگی‌های دیگر این سامانه آسانی استفاده برای کاربر است که آن را برای توانبخشی و یا برای استفاده روزانه مناسب می‌سازد. Tenoexo‌ را می‌توان با الکترومیوگرافی یا سایر روش‌ها آموزش داد.

Tenoexo برای کدام  بیماران آزمایش می شود ؟

آسیب نخاعی و یا تحلیل عضلات تنها دو نمونه از مواردی است که سبب از کارافتادگی دست می‌شود. صرفنظر از علت آن، نتیجه عدم استقلال کافی و کاهش کیفیت زندگی است. پوشیدنی‌های دست می‌تواند در انجام فعالیت‌های روزمره و توانبخشی در منزل کمک کننده باشند. قسمت‌های فعال دستگاه شامل موتور، سامانه کنترل و باتری همگی در یک کیف به صورت فشرده جاسازی شده است. در Tenoexo قسمت کف دست تا حد ممکن باز است تا حس لامسه در هنگام در دست گرفتن اشیا به طور طبیعی و تا جایی که امکان دارد ایجاد شود. الگوریتمی نیز برای سازگار کردن دستگاه با اندازه دست در کاربران مختلف همراه دستگاه است. نیروی ۴.۵ نیوتون برای هر انگشت امکان بلند کردن اشیایی با سنگینی بطری ۰.۵ لیتری آب را فراهم می‌کند. این وزن شامل بیشتر اشیایی است که روزمره با آن کار می‌کنیم.

آینده اسکلت بیرونی دست Tenoexo

تمرکز کنونی سازندگان این دستگاه بر آزمایش Tenoexo برای بیماران آسیب نخاعی و سکته مغزی است. هدف ارزیابی کارایی دستگاه به عنوان یک سامانه توان‌افزا و توانبخشی در این بیماران است. برای کسب اطلاعات در مورد خواست کاربر از طیف سنجی نزدیک فروسرخ یا near-​infrared spectroscopy (fNIRS) و تحلیل داده‌های EEG استفاده می‌شود. بر این اساس دستگاه میزان کمک لازم به فرد را تخمین می‌زند.


بیشتر بخوانیم:

اسکلت های بیرونی BIRO برای توانبخشی و افزایش قدرت بدن
فناوری پوشیدنی توان‌افزا Muscle Suit و دریافت گواهینامه ایزوISO 13482
دو برابر شدن سرعت دویدن انسان با یک اسکلت بیرونی فنری


منبع: Relab

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *