اسکلت بیرونی، یک زمینه میان رشته ای

کار با فناوری اسکلت بیرونی پوشیدنی هم دلهره‌آور و هم هیجان انگیز است. چه خوب یا چه بد، فناوری اسکلت بیرونی در تقاطع مهندسی مکانیک، آناتومی انسان، روانشناسی و در مورد ابزارهای پوشیدنی برقی، مهندسی رباتیک قرار دارد. این منجر به یک زمینه بسیار میان رشته ای می‌شود که توصیف یا تخصص در آن چالش برانگیز است. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

اسکلت بیرونی، یک زمینه میان رشته ای
.

فناوری اسکلت بیرونی با رشته‌های زیر مرتبط است:

زیست‌شناسی

اسکلت‌های بیرونی ابزار هستند؛ اما ابزارهایی که به طور مستقیم در تماس با بدن کاربر است. آناتومی و فیزیولوژی انسان برای درک اینکه کدام قسمت‌های بدن نسبت به تسمه‌ها و رابط‌های انسان و ماشین قابل تحمل هستند، حیاتی است. هنگامی که شخص حرکت را آغاز می‌کند، دستگاه‌های اسکلت بیرونی باید مناسب باشند (تناسب فعال). برای نمونه، زانوی انسان ممکن است شبیه یک مفصل لولای ساده به نظر برسد، اما پیچیده‌تر از آن است، و اسکلت بیرونی باید آن را در نظر بگیرد. برای نمونه، محصول جدیدUPLIFT  توسط Mawashi دارای یک مفصل زانو خلاقانه برای تقلید از حرکت طبیعی زانوی انسان است.

روانشناسی و جامعه شناسی

درک اینکه کاربران و اطرافیانشان چه واکنشی نسبت به ابزارهای پوشیدنی نشان خواهند داد، مهم است. اگر کارگر ساختمانی اسکلت بیرونی شغلی/صنعتی را به دست بگیرد، آیا توسط همکارانش “ضعیف” تلقی می‌شود؟ به طور مشابه، اسکلت‌های بیرونی پزشکی نیز ممکن است از سوگیری‌های منفی، مشابه وسایل کمکی راه رفتن موجود مانند عصا یا واکر، رنج ببرند. همانطور که فناوری اسکلت بیرونی پیشرفته‌تر و گسترده‌تر می‌شود، ملاحظات اخلاقی و مقررات نقش مهمی در شکل‌دهی به توسعه، استفاده و تأثیر اجتماعی این دستگاه‌ها خواهد داشت.

مهندسی فرآیند

افزودن یک اسکلت بیرونی در محل کار یا یک مرکز توانبخشی، شیوه انجام وظایف را تغییر می‌دهد. چه کسانی باید آموزش ببینند، دستگاه‌ها چگونه نگهداری می‌شوند، چه کسی مسئول بازرسی و نگهداری منظم آنها است و چگونه یکپارچه‌سازی آنها رویه‌های موجود را تغییر می‌دهد؟ همه در مدیریت تغییر قرار می‌گیرند، و توجه به آن برای پذیرش طولانی مدت دستگاه‌های پوشیدنی بسیار مهم است.

مهندسی مکانیک

پوشیدنی‌ها دستگاه‌هایی هستند که باید همه‌ی معیارهای طراحی را رعایت کنند. این شامل طراحی برای قابلیت ساخت، طراحی برای قابلیت سرویس‌دهی، ایمنی و قرار گرفتن در اختیار کاربر است. تجزیه و تحلیل حالت شکست و ملاحظات ایمنی باید از ابتدا در پروژه گنجانده شود. طراحان صنعتی و متخصصان فاکتورهای انسانی می‌توانند به ایجاد دستگاه‌هایی کمک کنند که از نظر بصری جذاب، کاربرپسند و برای پوشیدن راحت باشند. به طور مشابه، از دانشمندان مواد انتظار می‌رود که اجزای صحیحی را برای یک اسکلت بیرونی انتخاب کنند که هم سبک، هم بادوام و هم با مورد استفاده در نظر گرفته شده برای دستگاه پوشیدنی سازگار باشد.

ارگونومی و توانبخشی فیزیکی

این موارد هنگام تطبیق اسکلت بیرونی صحیح با شکاف یا نیازی که باید پر شود مفید است. فناوری پوشیدنی همیشه راهکار مناسبی نیست. با این حال، حتی زمانی که چنین است، باید به صورت استراتژیک برای مشکلی که در حال رفع آن است به کار گرفته شود. این می‌تواند شامل تعداد کم کارگرها، میزان بالای آسیب، دسترسی محدود به توانبخشی فیزیکی و غیره باشد. دانش در این زمینه‌ها به تطبیق راهکار با مشکل کمک می‌کند. همچنین لازم است معیارهای مناسب برای نشان دادن مطابقت اسکلت بیرونی، ایجاد شود.

رباتیک و مهندسی برق

اگر پروژه اسکلت بیرونی، یک دستگاه برقی است، رباتیک و کنترل نیز باید گنجانده شود. حتی اگر یک اسکلت بیرونی برای فعال‌سازی کاملاً به عناصر الاستیک متکی باشد، همچنان ممکن است شامل حسگرهای پوشیدنی سفارشی یا موجود در بازار باشد که باید با دستگاه پوشیدنی ادغام شوند.

در نتیجه، آغاز کار با اسکلت‌های بیرونی می‌تواند چالش برانگیز باشد. از آنجایی که حوزه فناوری اسکلت بیرونی بسیار میان رشته ای است، این حوزه می‌تواند تا حد بسیاری از سازمان‌های درگیر بهره‌مند شود. این سازمان‌های برون محور می‌توانند پلی میان عموم مردم، سرمایه گذاران، خریداران و تنظیم کننده‌ها ایجاد کنند. یکپارچه‌کننده‌ها، مؤسسات، انجمن‌های تجاری و/یا حرفه‌ای، مرجعی ایده‌آل برای آموزش هستند تا فناوری اسکلت بیرونی را قابل هضم‌تر کنند. پیچیدگی که فناوری اسکلت بیرونی را احاطه کرده است، انتقاد رایجی از سوی کسانی است که تازه آغاز به یادگیری در مورد آن و امکانات فراوان آن کرده‌اند. بخش بزرگی از این پیچیدگی ناشی از میان رشته ای بودن این بخش است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع، ASTM Excellent Exo Chat یک پادکست با Don Peterson دارد. در این پادکست، Don Peterson، دکتری، رئیس دانشکده مهندسی و فناوری FAIMBE، هنرمندانه به چهره‌های متعدد فناوری اسکلت بیرونی اشاره می‌کند و اینکه واقعاً هیچ راه درستی برای آغاز کار با آن وجود ندارد.


>> وبیناری برای ارائه خدمات اسکلت بیرونی در سطح دولتی

>> تطبیق اسکلت بیرونی با نیازهای بخش نظامی


منبع: exoskeletonreport.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *