خودروی بدون راننده یک فرصت بزرگ برای مراقبت های بهداشتی است

آخرین تحولات صنعت خودرو نشان می‌دهد که ما در آینده با استفاده از خودروهای بدون راننده به همه جا سفر خواهیم کرد. همچنین این وسایل نقلیه خودکار دارای توان بالقوه‌ای در انقلاب بهداشتی هستند. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید تا به شما نشان دهیم که چگونه این انقلاب رخ می‌دهد.

آیا رانندگی به یک مهارت منسوخ شده تبدیل می‌شود؟

Joshua Neally، یک وکیل ۳۷ ساله در ماه جولای در حال حرکت به سمت خانه برای جشن تولد چهار سالگی دخترش بود که دچار آمبولی ریوی شد. بزرگترین شانسش این بود که خودروی او یک Tesla Model Xجدید با عملکرد خودکار بود. این خودرو قادر بود به نزدیک‌ترین بیمارستان برود، در حالی که او در صندلی راننده رنج می‌کشید. Neally به بیمارستان رسید، به صورت دستی خودروی تسلا را پارک کرد و از این حادثه به دلیل خدمات سریع مراقبت‌های بهداشتی جان سالم به در برد.

به رغم این واقعیت، بحث‌های بسیاری در مورد پیشرفت‌های جدید تسلا به علت تصادف خطرناک اتومبیل‌ها وجود دارد همچون مرگ Joshua Brown که با یک خوروی خودران تسلا در حال رانندگی بود. البته برخی اشاره می‌کنند که وی بی‌پروا رانندگی می‌کرده و ظاهراً در حال تماشای فیلم هری پاتر بوده است.

رؤیای خودروی بدون راننده

نخستین خودروهای بدون راننده در اوایل دهه ۱۹۲۰ ظاهر شدند. زمانی که یک مدل اولیه توسط Houdina Radio Control در سال ۱۹۲۵ معرفی شد که توسط خودروی دوم که پشت خودروی اصلی حرکت می‌کرد، کنترل می‌شد. نخستین خودروهای خودران، به نوعی که امروزه می‌شناسیم در اواخر دهه ۱۹۷۰ و دهه ۱۹۸۰ توسعه یافتند. وسایل نقلیه مستقل مجهز به حسگرها، پردازنده‌ها و خروجی‌های لازم برای حرکت خودکار و بدون نیاز به ورودی‌های بیرونی.

امروزه با پیشرفت خودروهای بدون راننده ما کجا ایستاده‌ایم؟

در ده سال گذشته، پژوهش‌های خودروی خودران از دانشگاه‌ها به تولیدکنندگان تغییر یافته است. شرکت‌هایی از جمله BMW، Volkswagen و GM آزمایش وسایل نقلیه خودران خود را آغاز کرده‌اند. شناخته شده‌ترین پروژه، یعنی پروژه خودرو خودکار گوگل در سال ۲۰۰۹ آغاز شد. تا سپتامبر ۲۰۱۶، اتومبیل‌های گوگل بیش از ۳ میلیون کیلومتر را در حالت خودران رانندگی کردند. آنها تنها ۱۳ حادثه داشتند که مسبب همه آنها راننده وسیله نقلیه دیگر بود.

اما شرکت‌های دیگر نیز به پیشرفت‌های خود برای رقابت سرعت بخشیدند. دست کم ۱۹ شرکت از تسلا و گوگل و ارائه دهندگان خدمات عمومی همچون Uber و Lyft تا شرکت‌های سنتی خودرو مانند تویوتا، BMW یا ولوو اعلام کردند که در حال کار بر روی وسایل نقلیه نیمه خودکار و یا کاملاً خودکار هستند.

آخرین تحولات صنعت خودرو چگونه به مراقبت‌های بهداشتی کمک خواهد کرد؟

امروزه ما تنها می‌توانیم پارامترهای سلامتی و علائم حیاتی را در مراقبت‌های به اصطلاح معیار اندازه‌گیری کنیم. این اندازه‌گیری می‌تواند در دفتر یک پزشک، درمانگاه، بیمارستان یا یک آزمایشگاه بالینی باشد. شما باید به آنجا بروید، منتظر باشید و در نهایت کسی علائم شما را بررسی خواهد کرد.

با این وجود، با شکل‌گیری انقلاب در تشخیص‌های قابل حمل، الگوریتم‌ها و حسگرها، اندازه گیری پارامترهای سلامتی و علائم حیاتی راحت‌تر، ارزان‌تر و سیار می‌شود. افزون بر این، هوش مصنوعی در حال انتظار است تا پزشکی و درک کامل ما از مراقبت‌های بهداشتی را متحول کند. و فراموش نکنید که چندین پوشیدنی بهداشتی و حسگرهای کوچک در حال حاضر در دسترس عموم قرار دارد. آنها فشار خون و ضربان قلب شما را اندازه می‌گیرند و یا اینکه تشخیص می‌دهند که مواد غذایی حاوی گلوتن هستند. فهرست این ابزار روز به روز در حال افزایش است تا اطمینان حاصل کنند که شما یک شیوه زندگی سالم دارید.

۱) خودروهای بدون راننده به عنوان مراقب‌های ویژه در محل

این خودرو مکانی برای اندازه گیری علائم حیاتی و ذخیره اطلاعات در ابرها خواهد بود. سپس اگر چیزی اشتباه باشد به بیمار اطلاع می‌دهد.

بنظر می‌رسد مرسدس، سازنده آلمانی خودرو، فکر می‌کند که آینده شامل خودروهای بدون راننده‌ای باشد که به عنوان دستیار شخصی صاحبان عمل می‌کنند. آنها همچنین معتقدند که چنین وسیله نقلیه‌ای باید با حسگرهای سلامت ترکیب شوند. رابرت تیکاهام، فروشنده مرسدس بنز، توضیح داد که چگونه یکی از اتومبیل‌های آنها اگر راننده بیش از حد برای رانندگی خسته باشد به وی هشدار می‌دهد. او افزود که کمربند ایمنی، فرمان یا چیزی که عملاً راننده ممکن است لمس کند، می‌تواند به عنوان یک حسگر بیومتریک برای کسب اطلاعات در مورد راننده استفاده شود. این می‌تواند به کاهش قند خون و یا حمله قلبی قریب الوقوع کمک کند. این اطلاعات به طور فزاینده ای ارزشمند خواهد بود زیرا جمعیت به سمت مسن شدن حرکت می‌کند.

در آینده رانندگی یک خودروی سنتی امکان‌پذیر خواهد بود، اما شرکت‌های بیمه قیمت بالایی برای آنها در نظر می‌گیرند. در مقایسه با اتومبیل‌های بدون راننده، که هرگز تصادف نمی‌کنند و به کاربران خود در مورد هر گونه اتفاق مربوط به سلامتی اطلاع رسانی می‌کنند، رانندگی یک وسیله نقلیه پرخرج خواهد بود.

۲)تصادف کمتر

بیایید صادق باشیم، همانطور که آمار نشان می‌دهد، ما رانندگان بدی هستیم. ما خسته می‌شویم، تصمیمات بدی می‌گیریم و تصادف می‌کنیم. سازمان بهداشت جهانی برآورد کرده است که با همین روند، آسیب‌های جاده‌ای تا سال ۲۰۳۰ پنجمین علت مرگ در جهان خواهد بود. در حال حاضر ۱٫۲۵ میلیون نفر هرساله در نتیجه تصادف در جاده‌ها جان خود را از دست می‌دهند و بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون نفر از آسیب‌های غیر وخیم رنج می‌برند و بسیاری از آنها با معلولیت مواجه هستند.

بیش از دو میلیون سانحه با خودرو در ایالات متحده شامل جراحت است به طوری که بیماران در اتاق‌های اورژانس دیده می‌شوند و اغلب به بیمارستان منتقل می‌شوند. اگر خودروی بدون راننده در آینده‌ای نزدیک معرفی شود، دیگر بیمارستان‌ها نیاز ندارند صدها هزار نفر را بستری کنند و مراکز توانبخشی می‌توانند تغییرات قابل توجهی در حجم بیمار داشته باشند.

تصور کنید که چه تعداد زندگی می‌تواند حفظ شود و چه مدت زمان را ما می‌توانیم بر روی مهارت‌ها و فعالیت‌های مفید صرف کنیم، به جای آن که رانندگی کنیم. ما مجبور نیستیم یاد بگیریم که چگونه رانندگی کنیم، زمان را صرف رانندگی و یا تلاش برای پارک وسیله نقلیه نمی‌کنیم.

۳)آزادی بیشتر برای سالمندان و معلولین

خودروهای بدون راننده این توانایی را دارند که افراد سالخورده و یا معلول را برای دوره‌های طولانی‌تری مستقل نگه دارند. بیش از ۴۳ میلیون نفر در ایالات متحده آمریکا در حال حاضر ۶۵ سال و بالاتر سن دارند پس آمریکاییان یک بازار هدف برای وسایل نقلیه خودران هستند. تحرک برای سالمندان اهمیت دارد، برای رفتن به پزشک یا فروشگاه مواد غذایی و یا دیدن خانواده و دوستان. به ویژه از آنجایی که ۷۹ درصد از آنها در حومه‌ها و مناطق روستایی زندگی می‌کنند. در ژاپن نیز تعداد جمعیت سالخورده بالا است و افراد سالمند در حوادث ترافیکی در معرض آسیب زدن و زخمی شدن قرار می‌گیرند.

گوگل و تویوتا متوجه این تغییرات اجتماعی شدند و نیاز به خودروهای بدون راننده را پاسخ می‌دهند. Joseph Coughlin، مدیر AgeLab مؤسسه فناوری ماساچوست در کمبریج، گفت: «برای نخستین بار در تاریخ، افراد مسن رهبران یک فناوری جدید خواهند بود. افراد جوان ممکن است نخستین افرادی باشند که گوشی‌های هوشمند را در دست گرفتند، اما مصرف کنندگان مسن نخستین کسانی خواهند بود که از خودروهای هوشمند استفاده می‌کنند».

همچنین هنگامی که پرستاران برای پیگیری مراقبت بیماران پرخطر برنامه‌ریزی می‌کنند، این فناوری می‌تواند در حصول اطمینان از این که بیماران قرار ملاقات خود را حفظ کنند، بسیار قدرتمند باشد. برای نمونه، بیمارستان می‌تواند یک خودرو برای آنها بفرستد تا آنها را به بیمارستان بیاورد. این باید آسان باشد زیرا شرکت‌های خودروسازی از هوش مصنوعی برای کمک به آموزش خودروها نه تنها برای جلوگیری از برخورد و خواندن علائم ترافیکی استفاده می‌کند، بلکه به انواع نیازهای مسافران نیز پاسخ می‌دهند.

منبع: medicalfuturist.com

استفاده و بازنشر این نوشتار تنها با ذکر لینک منبع و نام «مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی» مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *