اسکلت بیرونی برای کودکان فلج مغزی: آیا ارزش امتحان کردن دارد؟

اسکلت بیرونی می‌تواند با انجام آسان‌تر و کارآمدتر تمرین‌های تکراری موجب بازنویسی مغز و تقویت توانایی راه رفتن بیماران فلج مغزی شود. با نزدیک به ۱۰،۰۰۰ مورد جدید که هر ساله تشخیص داده می‌شود، فلج مغزی شایع‌ترین اختلال حرکتی کودکان در ایالات متحده است. در این مقاله توضیح داده می‌شود که چگونه اسکلت‌های بیرونی می‌توانند به افزایش تحرک در کودکان مبتلا به فلج مغزی و اصلاح الگوهای راه رفتن غیر طبیعی کمک کنند. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

اسکلت بیرونی چیست؟

اسکلت بیرونی دستگاه‌های رباتیک پوشیدنی هستند که به حرکت کمک می‌کنند. آنها در درجه اول برای کمک به بیماران آسیب نخاعی و بازماندگان سکته مغزی استفاده می‌‌شود تا عملکردهای از دست رفته را بازگرداند. برخلاف آسیب نخاعی و بیماران سکته مغزی، کودکان مبتلا به فلج مغزی که با الگوی راه رفتن غیرطبیعی قدم می‌زنند، در کل زندگی خود به این شیوه راه رفته‌اند.

هدف این نیست که توانایی راه رفتن را بازیابی کنیم بلکه هدف یادگرفتن الگوی جدید راه رفتن است که می‌تواند جایگزین الگوی نامنظم پیشین شود. اسکلت بیرونی می‌تواند به پر کردن فضاهای خالی کمک کند و موجب صحیح راه رفتن کودکان فلج مغزی شود. بیمار خود باید حرکت را آغاز کند، اسکلت بیرونی با دنبال کردن کمک می‌کند.

استفاده از اسکلت بیرونی برای ارتقای انعطاف‌پذیری عصبی در کودکان مبتلا به فلج مغزی

اسکلت بیرونی برای کودکان فلج مغزی: آیا ارزش امتحان کردن دارد؟

نوروپلاستی یا انعطاف‌پذیری عصبی توانایی مغز برای سازماندهی مجدد خود است. به همین دلیل بسیاری از افراد مبتلا به فلج مغزی قادر به بهبود حرکات خود و زندگی فعال‌تر هستند. هر حرکت با مجموعه‌ای از مسیرهای عصبی که یکدیگر را تحریک می‌کنند، در ارتباط است. هرچه یک حرکت را بیشتر تکرار کنید، این مسیرهای عصبی قوی‌تر می‌شوند و حرکت طبیعی‌تر احساس می‌شود.

اسپاسم (سفت شدن مداوم عضلات) در پاها همان چیزی است که باعث ایجاد الگوهای راه رفتن غیر طبیعی در کودکان مبتلا به فلج مغزی می‌شود. برای نمونه اسپاسم در عضلات ساق پا، پاشنه‌ها را به سمت بالا می‌کشد. بنابراین، وقتی نوزادان یاد می‌گیرند که چگونه راه بروند، با راه رفتن روی انگشتان پا تعادل خود را حفظ می‌کنند. کودکانی که عادت دارند با الگوهای غیر عادی راه بروند، حتی پس از مدیریت اسپاسم این کار را ادامه خواهند داد.

کودکان مبتلا به فلج مغزی خفیف معمولاً می‌توانند به شما نشان دهند که چگونه باید به طور عادی قدم برداشت. اما این کار را ادامه نخواهند داد زیرا احساس راحتی نمی‌کنند و راه رفتن با الگوی غیرطبیعی برای آنها عادت شده است.

راه رفتن صحیح مجموعه‌های متفاوتی از مسیرهای عصبی را فعال می‌کند. با این حال، این مسیرهای عصبی ضعیف هستند. تنها با تکرار مداوم الگوی صحیح راه رفتن می‌توان آن مسیرهای عصبی را به اندازه کافی تقویت کرد تا حرکات، طبیعی به نظر برسد و جایگزین الگوی راه رفتن نامنظم شود. یک اسکلت بیرونی می‌تواند تکرارهای فشرده و ویژه را که کودک شما برای بازیابی مغز به آن نیاز دارد آسان‌تر کند.

معایب اسکلت بیرونی برای فلج مغزی

اسکلت بیرونی برای کودکان فلج مغزی: آیا ارزش امتحان کردن دارد؟

مانند هر درمان، معایبی در استفاده از اسکلت بیرونی برای فلج مغزی وجود دارد.

۱- هزینه‌های بالا

عامل مهمی برای استفاده از اسکلت بیرونی در منزل این است که آنها بسیار گران قیمت هستند و بیش از ۲۹٫۹۰۰ دلار هزینه دارند. می‌توانید مراکز توانبخشی محلی را بررسی کنید که آیا فرزند شما می‌تواند از اسکلت بیرونی استفاده کند یا خیر.

۲- اندازه مورد نیاز

بیشتر اسکلت‌های بیرونی برای بزرگسالان طراحی شده‌اند به همین دلیل نیازهای اندازه‌ای کودکان را برآورده نمی‌کنند. Trexo به طور ویژه برای کودکان طراحی شده است و در ۳ اندازه مختلف عرضه می‌شود. اگرچه این اسکلت‌های بیرونی می‌توانند با رشد کودک تنظیم شوند، اما تنظیمات محدود است و در نهایت فرزند شما به یک نمونه بزرگتر احتیاج خواهد داشت که ممکن است هزینه سنگینی را تحمیل کند.

۳- پژوهش‌های محدود

اسکلت بیرونی نسبتاً جدید است و بسیاری از کارآزمایی‌های بالینی با مطالعه تأثیر استفاده از اسکلت بیرونی بر روی کودکان مبتلا به فلج مغزی هنوز در جریان است. بنابراین پژوهش‌های انجام شده در مورد اسکلت‌های بیرونی برای کودکان مبتلا به فلج مغزی محدود است.

مزایای استفاده از اسکلت بیرونی برای فلج مغزی

اسکلت بیرونی برای کودکان فلج مغزی: آیا ارزش امتحان کردن دارد؟

اکنون که با معایب اسکلت بیرونی آشنا شدیم می‌توانیم بر مزایای اسکلت بیرونی که برای کودکان مبتلا به فلج مغزی وجود دارد، تمرکز کنیم.

۱- تکرارهای بیشتر

اسکلت بیرونی موجب می‌شود که تکرارهای بسیاری برای کودکان مبتلا به فلج مغزی انجام شود. این کار نه تنها با اطمینان از فرم مناسب مانند یک دستگاه ارتز عمل می‌کند بلکه به کودک کمک می‌کند تا با گام‌های خود از این روند پیروی کند. بنابراین کودک تشویق می‌شود تا بیشتر راه برود در نتیجه نوروپلاستی تشدید می‌شود. پژوهشی برای بررسی اثر استفاده از اسکلت بیرونی و بهبود الگوی راه رفتن روی ۷ کودک مبتلا به فلج مغزی انجام شد. نتایج نشان داد که پس از ۶ جلسه باز شدن زانوی ۶ کودک بهبود یافت. یک کودک پیش از اتمام جلسات از پژوهش خارج شد.

۲- غیر تهاجمی

استفاده از اسکلت بیرونی نیازی به جراحی ندارد! تنها کاری که باید انجام دهید این است که آن را روی لباس خود بپوشید. پس اسکلت بیرونی با کمترین خطرات و مداخله‌ای بسیار ایمن است.

۳- کاهش عوارض جانبی

اسکلت بیرونی کودکان فلج مغزی را ترغیب می‌کند تا فعال‌تر شوند. این کار موجب بهبود گردش خون، افزایش میزان متابولیک و جلوگیری از عوارض ناشی از کم تحرکی مانند زخم‌های فشار و آتروفی عضلات می‌شود.

آیا یک اسکلت بیرونی برای فلج مغزی ارزش سرمایه گذاری دارد؟

اسکلت بیرونی یک فناوری پیشرفته مهیج است که به طور بالقوه می‌تواند فناوری آینده برای بهبود تحرک در بیماران فلج مغزی باشد. از آنجایی که آنها یک فناوری نسبتاً جدید هستند، انتقال از درمانگاه به مصارف خانگی هنوز نیاز به کار و پیشرفت دارد. به طور کلی اسکلت‌های بیرونی می‌توانند به پیشرفت الگوی راه رفتن غیر طبیعی کودک شما کمک کرده و نوروپلاستی را در مدت زمان کمی ارتقا دهند. اسکلت بیرونی می‌تواند در انجام تمرین‌های تکراری بسیار کارآمدتر عمل کند، اما کاملاً ضروری نیست.


بیشتر بخوانیم:

>> تاثیر مثبت جسمی و اجتماعی توانبخشی کودکان فلج مغزی با واکر رباتیک SoloWalk

>> اسکلت بیرونی رباتیک چگونه به راه رفتن کودکان فلج مغزی کمک می کند ؟

>> بهبود راه رفتن کودکان فلج مغزی با اسکلت های بیرونی رباتیک


منبع: flintrehab.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *