برترین فناوری‌های کمکی نمایشگاه بین المللی CES 2017

نمایشگاه بین‌المللی CES به مدت ۵۰ سال سکوی پرتابی برای نوآوری‌ها و فناوری‌های جدیدی بوده که جهان را دگرگون ساختند. این نمایشگاه هر ساله در لاس وگاس برگزار می‌شود و محل تجمع همه کسانی است که در زمینه کسب و کار فناوری فعالیت دارند. در حقیقت این نمایشگاه مکانی است که نوآوری‌های نسل آینده به بازار معرفی می‌شود.

نمایشگاه بین‌المللی وسایل الکترونیکی مصرفی (CES)، بیش از ۳۸۰۰ شرکت از جمله تولید کنندگان، توسعه دهندگان و تأمین کنندگان سخت افزاری فناوری، محتوا، سامانه‌های تحویل فناوری و غیره را در معرض نمایش قرار می‌دهد. همچنین این نمایشگاه شامل یک برنامه کنفرانس با بیش از ۳۰۰ جلسه کنفرانس و شامل ۱۶۵هزار شرکت کننده از ۱۵۰ کشور جهان است.

نمایشگاه امسال از ۵ تا ۸ ژانویه ۲۰۱۷ در لاس وگاس برگزار می‌شود.

معرفی برترین فناوری‌های معلولان در نمایشگاه CES 2017

صندلی چرخدار شرکت Whill

صندلی چرخدار شرکت Whill برای همه سطوح کاربرد دارد

دانیل کنت صندلی چرخدارش را از یک سطح شیب دار سیاه در مرکز همایش لاس وگاس، جایی که CES در حال برگزاری است، عبور داد. قبل از اینکه صندلی چرخدار از موانع سه اینچی و سطح شیب‌دار عبور کند، او به آرامی یک کنترلر کوچک در دسته سمت راست صندلی را فشرد. ثانیه‌ای بعد، کنت از یک مسیر پوشیده با سنگ عبور کرد. این خودروی شخصی توسط یک شرکت سازنده صندلی‌های چرخدار به نام Whill ساخته شده تا از مسیرهای پر مانع و سطوح شیب‌دار به آسانی عبور کند.

تنها بیش از دو میلیون نفر در ایالات متحده به صندلی چرخدار متکی هستند. با این حال، وسایل نقلیه کمکی همچون صندلی چرخدار، طی سالیان بهبودهای کمی داشته‌اند. در حالی که برخی از شرکت‌ها ماشین آلات قدرتمندی ساخته‌اند که می‌تواند به افراد معلول برای حرکت در خیابان کمک کند، بیشتر صندلی‌های چرخدار برقی همچنان بیش از حد بزرگ هستند و برای عبور از سطوح خشن دچار مشکل می‌شوند و گیر می‌کنند. این محدودیت‌ها موجب شده تا برخی از کاربران همچنان از صندلی چرخدار دستی استفاده کنند. آخرین مدل شرکت Whill به گونه‌ای طراحی شده تا اعتماد به نفس را به کاربران القا کند و آنها قادر به حرکت به طور مستقل باشند.

صندلی چرخدار مدل M یک صندلی چرخدار برای استفاده در تمام سطوح است. افراد مبتلا به ام‌اس و آسیب‌های نخاعی می‌توانند از این دستگاه در داخل و خارج از منزل استفاده کنند. طبق گفته‌های کنت، مدیر بازاریابی محصول در شرکت Whill، طول می‌کشد تا طراحی جدید تقریباً به همان وسعت صندلی چرخدار دستی قدیمی شود. این صندلی چرخدار سه حالت سرعت به علاوه یک حالت ثابت دارد. اما این همه آن چیزی نیست که دستگاه انجام خواهد داد.

این شرکت همچنین قصد دارد رانندگی خودکار برای افراد معلول را معرفی کند که نرم‌افزاری دارای پتانسیل تبدیل شدن به فناوری‌های بدون راننده است تا توانایی بیشتری به حرکت صندلی‌های چرخ‌دار دهد. افزون بر این، شرکت Whill یک برنامه تلفن همراه در دست ساخت دارد که به صورت بی‌سیم به کنترل دستگاه کمک خواهد کرد تا حرکتی امن‌تر داشته باشد.

AIRA با استفاده از عینک‌های هوشمند به افراد نابینا کمک می‌کند

AIRA با استفاده از عینک‌های هوشمند به افراد نابینا کمک می‌کند

AIRA طراحی شده تا زندگی را برای افراد نابینا و کم بینا کمی آسان‌تر کند. این سامانه با استفاده از یک عینک هوشمند و یا یک دوربین تلفن، اجازه می‌دهد تا یک مأمور AIRA آنچه که فرد نابینا در زمان واقعی به آن نگاه می‌کند را ببیند، سپس در مورد موقعیت آن با فرد صحبت کند. AIRA وعده داده تا همه چیز از خرید مواد غذایی تا تماس با Uber یا گشت و گذار در جهان را برای افراد نابینا بیشتر قابل دسترس کند.

AIRA جایگزینی برای سامانه‌های کمکی موجود نیست بلکه طراحی شده تا آنها را بهبود ببخشد. یک فرد نابینا با استفاده از هر ابزاری که به طور معمول استفاده می‌کند همچون عصا یا سگ هدایت می‌شود و تنها زمانی که مورد نیاز است با مأمور AIRA تماس می‌گیرد. پس از تماس مأمور ویدئوی زنده و محل شخص تماس گیرنده در نقشه گوگل را در کنار اطلاعات مربوط به زندگینامه او می‌بیند.

AIRA با استفاده از عینک‌های هوشمند به افراد نابینا کمک می‌کند

ظاهراً ویدئوها به اندازه کافی واضح هستند تا مأمور AIRA بتواند آیتم‌های یک منو را بخواند و سایر جزئیات کوچک را ببیند. AIRA در حال حاضر در سه بسته در دسترس است: ۳۰۰ دلاری برای ۷۵۰ دقیقه، ۱۰۰۰ دلاری برای ۳۰۰۰ دقیقه و ۲۵۰۰ دلاری برای ۱۰،۰۰۰ دقیقه. به ترتیب برای سه، شش و ۱۲ ماه است.

عصای هوشمند

برترین فناوری‌های کمکی نمایشگاه CES 2017

در مقابل نمایشگرهای تلویزیون زرق و برق‌دار و اتومبیل‌های مربوط به آینده، برای یک شرکت دشوار است تا با یک عصای هوشمند تأثیرگذار باشد. اما عصای هوشمند Dring ، از استارت‌آپ فرانسوی Nov’in، در نمایشگاه CES امسال حضور دارد. این شرکت قصد دارد این ابزار قدیمی صد ساله را با حسگر حرکتی به عصر دیجیتال بیاورد. این عصا دارای یک شتاب‌سنج و ژیروسکوپ برای ردیابی حرکات کاربر است.

عصای هوشمند افزون بر حسگرهای حرکتی دارای یک سیستم هشدار است که به طور مستقیم به شبکه GSM متصل می‌شود. در صورت سقوط یا شرایط اضطراری، عصا می‌تواند هشدار را به یک پرستار یا فرد دیگر ارسال کند. داده‌های جمع‌آوری شده از عصا به یک سرور امن ارسال می شود. الگوریتم‌های هوش مصنوعی داده‌ها را برای درک عادات و حرکات کاربر پردازش می‌کنند تا فعالیت کم، خستگی و تغییرات دیگر در الگوی راه رفتن که می‌تواند به یک بیماری رو به وخامت مرتبط باشد را کشف کند.

برای پیدا کردن طراحی مناسب که بتواند حاوی فناوری و سبک و ارگونومیک باشد، شرکت فرانسوی به Maison Fayet، یک عصای قدیمی مراجعه کرد. نتیجه یک عصای ساده و جلا داده شده است که حسگرها در قسمت دسته پنهان شده‌اند. بنابراین افرادی که از طراحی‌های سنتی استفاده می‌کنند، هیچ مشکلی برای اتخاذ این دستگاه جدید ندارند.

منبع: CES.tech ,engadget.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *