بررسی ایمنی پلها با استفاده از ربات بازرس Seekur

پژوهشگران دانشگاه Nevada یک ربات خودکار را توسعه داده‌اند که برای بازرسی پل‌ها طراحی شده است تا با تشخیص هرگونه آسیب بالقوه ساختاری از وقوع هرگونه حادثه‌ی احتمالی جلوگیری کند. با مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی همراه باشید.

بررسی ایمنی پلها با استفاده از ربات بازرس Seekurاین ربات بازرس چهار چرخ دارد و Seekur نام گذاری شده است. این ربات برای انجام وظایف خود از ابزارهای متنوعی استفاده می‌کند. این ابزارها عبارتند از: رادار نفوذ به زمین برای بررسی زیر سطح پل و تشخیص هرگونه ناپایداری محتمل، حسگر برای یافتن هرگونه پوسیدگی یا زنگ زدگی سیمان و فولاد پل، و دوربین‌هایی که هرگونه ترک خوردگی روی سطح پل را مشخص می‌کنند.

تمامی اطلاعات جمع آوری شده به کمک یک الگوریتم یادگیری ماشین برای تولید یک نقشه‌ رنگی استفاده می‌شود. این نقشه به مهندسان برای تشخیص نقاط ضعف پل کمک می‌کند. لازم به ذکر است که این تجزیه و تحلیل‌های حیاتی در حال حاضرقابل اجرا هستند.

Spencer Gibb، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت «این ربات برای بازرسی پل به همان مقدار زمانی نیاز دارد که یک انسان طی آن پل را بررسی می‌کند. اما این ربات به جای صرف ساعت‌ها زمان اطلاعات به دست آمده را در چند دقیقه تجزیه و تحلیل می‌کند.»

بررسی ایمنی پلها با استفاده از ربات بازرس Seekurدر حال حاضر عملکرد این ربات در پل‌های جاده‌هایی در Nevada ،New Hampshire ،Maine و Montana آزمایش شده و در همه‌ی موارد عملکرد آن بسیار سریع‌تر و دقیق‌تر از بازرس‌های انسانی گزارش شده است.

هدف این پروژه استفاده از یادگیری ماشین برای ارزیابی ناپایداری پل‌ها و حذف خطای انسانی است. با این‌که بازرسان انسانی در بررسی پل‌ها کارهای ارزشمندی انجام می‌دهند، اما ممکن است بعضی از جزئیات را از قلم بیندازند. برای نمونه در سال ۲۰۰۷ پلی که بر روی رودخانه Mississippi در Minnesota بنا شده بود به دلیل وجود نقص‌هایی در صفحات فولادی فروریخت. بازرس ایمنی متوجه این نقص‌ها نشده بود. در اثر این حادثه سیزده نفر جان خود را از دست دادند.

البته تضمینی بر اشتباه نکردن ربات‌ها وجود ندارد. با این حال در انجام بررسی‌های دقیق‌تر ربات‌ها قابل اعتمادترند. افزون بر این با توجه به کم بودن تعدا بازرسان انسانی، ربات Seekur می‌تواند در انجام منظم‌تر بررسی هزاران پل در آمریکا کارآمد باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله‌ی اصلی این پروژه را بخوانید.


در زمینه‌ی فناوری رباتیک بخوانید:

>>پیشگامان علم رباتیک و اختراعات آن ها را بشناسید ( بخش نخست)

>>ربات های انسان نما + اینفوگرافی

>>Stevie یک ربات پرستار است


منبع: digitaltrends

استفاده و بازنشر این نوشتار تنها با ذکر لینک منبع و نام «مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی» مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *