ساخت چاپگر سه بعدی غذا

شرکت نوپای BeeHex، موفق شد سرمایه‌ی اولیه مرحله‌ی کشت ایده‌ای برابر با یک میلیون دلار برای عرضه‌ی نخستین محصول خود را فراهم کند. این محصول یک چاپگر پیتزا است و Chef 3D نام دارد.

ساخت چاپگر سه بعدی غذابا شنیدن عبارت «چاپگر سه بعدی» وسایلی به ذهن خطور می کنند که اجسام پلاستیکی مانند جواهرات، اسباب بازی‌ها، نمونه‌ی اولیه سخت افزارها، و حتی پروتز تولید می‌نمایند. اما اکنون یک شرکت نوپا با نام Beehex، چاپگر سه بعدی غذا ساخته است. این شرکت موفق شده سرمایه‌ی مرحله‌ی کشت ایده‌ای برابر با یک میلیون دلار برای عرضه‌ی نخستین محصول خود، که یک چاپگر پیتزا است و Chef 3D نام دارد، کسب نماید.

در ابتدا BeeHex قصد داشت یک چاپگر سه بعدی که قابلیت تولید انواع مختلفی غذا دارد، را برای فضانوردان تولید نماید. اما هدف اصلی بنیان گذران این شرکت، Anjan Contractor ،Chintan Kanuga ،Jordan French، وBen Feltner، تولید یک چاپگر سه بعدی غذا برای عرضه در بازارهای تجاری ساکنان زمین است. این چاپگرها به جای به کار بردن فناوری‌های تولید افزاینده، از یک سامانه‌ی پنوماتیک برای جا به جا کردن مواد تشکیل دهنده و تولید غذا استفاده می‌کنند.

ساخت چاپگر سه بعدی غذا

چاپگر سه بعدی BeeHex در کنفرانس Food Loves Tech 2016

French گفت برنامه‌ی دراز مدت BeeHex تولید شبکه‌ای از چاپگرها است که قادرند میان وعده‌ها و وعده‌های اصلی غذا را در مدت بسیار کوتاه و متناسب با نیاز و درخواست مشتریان تولید کنند. روزی مشتریان قادر خواهند بودغذایشان را با استفاده از یک برنامه‌ی کاربردی انتخاب کنند یا چاپگرهای BeeHex خواهند توانست با کسب اطلاعات از وسایل پزشکی متصل به اینترنت یا متغیرهای مربوط به تناسب اندام، غذاهایی بر اساس نیازهای سلامت مشتریان تولید کنند.

Jim Grote، کارشناس اتوماسیون غذایی، مسئول سرمایه گذاری کشت ایده برای BeeHex است. او قبلا رستوران‌های زنجیره‌ای Donatos Pizza را بنیان نهاده که در سال ۲۰۱۳ در یکی از قسمت‌های برنامه‌ی تلویزیونی رییس مخفی(Undercover Boss) در شبکه‌ی CBS تلویزیون آمریکا نشان داده شده است. همچنین این سرمایه گذار از اواخر دهه‌ی شصت میلادی در حال ساخت و تولید دستگاه‌هایی برای افزایش سرعت تولیدغذا بوده است. یکی از این دستگاه‌ها، با نام جالب Peppamatic، برای خرد کردن فلفل استفاده می‌شود. Grote این دستگاه‌ها را توسط شرکت Grote عرضه کرده و به فروش می‌رساند.

Anjan Contractor، مدیرعامل و یکی از موسسان BeeHex می‌گوید این شرکت نوپا قصد دارد در سال ۲۰۱۷ ابتدا محصول خود را به گروه خاص و محدودی از مشتریان تجارت غذایی عرضه کند. او اخیرا امکانات تحقیق و توسعه‌ی خود را به Columbus در اوهایو منتقل کرده است. این منطقه محل زندگی ۱۷۰ تولید کننده‌ی غذا و نوشیدنی، خصوصا نانوایی‌هایی بر اساس دفتر توسعه‌ی اقتصادی Columbus2020 ، است.

Contractor گفت «هدف تجارت فراهم آوردن امکان تولید غذا توسط خود مشتریان است و تجارت‌گران قصد ندارند وقت و هزینه‌ی زیادی را برای آموزش کارمندان صرف کنند.» دستگاهی مانند ۳D Chef به تجار این امکان را می‌دهد که بدون ملزم کردن آشپزها به کسب مهارت‌های تخصصی، یک پیتزای خوشمزه و تازه به مشتریان پیشنهاد دهند. برای مثال بچه‌ها می‌توانند پیتزایی به شکل‌های کارتونی مورد علاقه شان داشته باشند یا مشتریانی که به بیماری سلیاک مبتلا هستند از خوردن یک پیتزای بدون گلوتن لذت ببرند.

ساخت چاپگر سه بعدی غذا

یک نمونه از کاربرد چاپگر سه بعدی BeeHex در یک دکه‌ی خرده فروشی غذا

سرمایه گذار این پروژه، Jim Grote، گفت BeeHex می‌تواند یک تجارت دراز مدت پر سود باشد. زیرا این فناوری می‌تواند در رستوران‌های زنجیره‌ای پیتزا مانند Dominos ،Little Caesars، و Pizza Hut، که روزانه تعداد تولید بالایی دارند، بسیار راه گشا باشد.  بر اساس تحقیقات Packaged Facts صنعت رستوران‌های پیتزا در سراسر جهان سالانه در حدود ۴۳ میلیارد دلار فروش دارد.

این سرمایه گذار اضافه کرد «بعد از پیتزا این فناوری می‌تواند برای انواع مختلف غذا استفاده شود. با توجه به این که این وسیله با خمیر که یک چالش واقعی است به خوبی کار می‌کند، گسترش تولیدات آن به انواع غذاها به طور بالقوه امکان پذیر است.» او اضافه کرد خرده فروشان و رستوران‌هایی که می‌خواهند غذا را در مکان‌های درخواست شده توسط مشتریان، یا پارک‌های تفریحی و جشن‌ها عرضه کنند، ترجیح خواهند داد به جای به کار بردن روش‌های سنتی پخت پیتزا از یک چاپ گر سه بعدی پیتزا استفاده کنند. زیرا استفاده از تجهیزات سنتی پخت پیتزا نیازمند صرف مقدار زیادی انرژی و مکان است.

دستگاه‌های BeeHex هنوز به صورت انبوه توزیع نشده‌اند اما نمونه‌های اولیه‌ی این دستگاه در کنفرانس‌ها و جشن‌هایی مانند Food Loves Tech 2016 و دانشگاه ایالتی اوهایو به نمایش درآمده‌اند. شرکت Beehex بیان کرد نمایش بعدی Chef 3D در نمایشگاه بین المللی پیتزا خواهد بود که از ۲۷ تا ۲۹ ماه مارس در لس آنجلس برگزار خواهد شد.

منبع: techcrunch

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *