آیا میتوانیم دنیای هوش مصنوعی را بدون از دست دادن تسلط بر آن گسترش دهیم؟

آیا باید از هوش مصنوعی پیشرفته ترسید؟ سام هریس (Sam Harris) فیلسوف و عصب‌شناس عقیده دارد که باید از هوش مصنوعی که بدون مرز در حال پیشرفت است ترسید. ما در حال ساخت ماشین‌های ابرانسان هستیم اما هنوز با مشکلات مرتبط با خلق چنین ماشین‌هایی روبرو نشده‌ایم. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

آیا میتوانیم دنیای هوش مصنوعی را بدون از دست دادن تسلط بر آن گسترش دهیم؟

ماشین‌های ابرانسان در آینده شاید با انسان‌ها به‌گونه‌ای رفتار کنند که انسان‌ها با مورچه‌ها رفتار می‌کنند. سام هریس توضیح می‌دهد که دستاوردهای هوش مصنوعی چگونه در نهایت انسان‌ها را نابود می‌کنند. در مسیر پیشرفت ماشین‌ها دو جنبه وجود دارد. یک جنبه این است که ما نمی‌توانیم از پیشرفت هوش مصنوعی جلوگیری کنیم زیرا فناوری و صنعت ما را بهبود خواهد داد. از جنبه دیگر هوش مصنوعی نسل بشر را نابود خواهد کرد و ما نخواهیم توانست به صورت پیوسته به پیشرفت فناوری بپردازیم.

با ساخت ماشین‌های هوشمندتر از انسان پس از دوره‌ای آن‌ها خودشان را بهبود می‌دهند. با این روند تسلط ما بر دنیای ماشین‌ها از بین می‌رود. اهداف ماشین‌ها با انسان‌ها متفاوت است و اختلاف هدف باعث از بین رفتن نسل بشر می‌شود. رفتار ربات‌ها با ما مانند رفتار ما با مورچه‌ها خواهد بود. ما از مورچه‌ها بدمان نمی‌آید ولی زمانی که ساختمانی می‎سازیم بدون تردید آن‌ها را نابود می‌کنیم. ماشین‌ها نیز همین واکنش را در برابر ما خواهند داشت.

هوش موضوعی هسته اصلی پردازش اطلاعات سامانه‌های فیزیکی است. ما ماشین‌ها را با کمی هوش می‌سازیم. به مرور زمان هوش ماشین‌ها زیاد می‌شود. از سوی دیگر ما به مشکلاتی برخوردیم که نیاز به راه‌ حلی برای آن داریم از جمله بیماری‌های آلزایمر و سرطان و تغییرات اقلیمی آب و هوا و سامانه‌های اقتصادی.

باید شرایطی ایجاد کرد که در برابر دنیای هوش مصنوعی امنیت داشته باشیم. مطمئنا هوش مصنوعی برای ما مفید است اما در کنار گسترش آن باید ارزش‌های انسانی را نیز در نظر گرفت و به اشتراک گذاشت. هم‎اکنون دولت‌های زیادی در حال ساخت ماشین‌های هوشمند هستند با دستیابی به این ماشین‌ها آن‌ها بر دنیا مسلط خواهند شد. حتی اگر ماشین از انسان‌های نابغه هوش کمتری داشته باشد اما سرعت مدارهای الکترونیکی میلیون‌ها بار از مغز انسان سریع‌تر است. بنابراین ماشین با سرعت بیشتری می‌تواند فکر کند.


در زمینه نگرانی‌های پیشرفت رباتیک و هوش مصنوعی بیشتر بخوانید:
>>هوش مصنوعی و چالش های اخلاقی آن


منبع : TED

استفاده و بازنشر این نوشتار تنها با ذکر لینک منبع و نام «مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی » مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *