استفاده از تلفنهای همراه هوشمند برای مبارزه با سرطان

مریم صادقی، کارآفرین موفق ایرانی، مدیرعامل و یکی از بنیان گذاران شرکت MetaOptia Technology در کشور کانادا است.

استفاده از تلفنهای همراه هوشمند برای مبارزه با سرطان

مریم صادقی، کارآفرین و محقق علوم کامپیوتر، اعتقاد دارد که در دروه‌ی زمانی ومکان بسیار مناسبی در جهان زندگی می‌کند. صادقی می گوید «من فکر می‌کنم کانادا بهترین مکان برای انجام فعالیت‌های مبتکرانه است. ما در این‌جا یک برنامه‌ی منحصر به فرد داریم که نظیر آن در هیچ کجا وجود ندارد.»

مریم صادقی که اصالتا اهل شهرستان میانه از استان آذربایجان شرقی است، در سال ۲۰۰۷ برای تکمیل مطالعات دوره‌ی دکتری به کانادا رفت. او با همکاری همسرش، مجید رزم آرا که فارغ التحصیل دانشگاه Simon Fraser است، یک شرکت فناوری پزشکی تحت عنوان MetaOptia Technology را بنیان گذاری کرد. صادقی و گروهش یک برنامه‌ی کاربردی برای تلفن‌های همراه هوشمندساختند که برای کاربران این امکان را فراهم می‌کنند که خال‌های گوشتی و زخم‌های مشکوک را غربال‌گری کنند.

صادقی ضمن قدردانی ازهم‌یاری دانشگاه‌های کانادا و برنامه‌های دولتی که از کارآفرینان حمایت می‌کنند، بیان کرد که بدون این حمایت‌ها نمی توانسته به موفقیت برسد. زمانی که شرکت MetaOptia شروع به فعالیت کرد، صادقی که در فکر انتقال تجارتش به سانفرانسیسکو بود، تصمیم گرفت ونکوور را به عنوان مقر اصلی تجارتش انتخاب کند زیرا در ونکوور تسهیلاتی برای رشد و شکوفایی تجارت فراهم بود.

صادقی می گوید« حتی اولین سرمایه‌گذار در شرکت ما از طریق همکارم در دانشگاه سیمون فریزر به من معرفی شد.همه دراین جا از من پشتیبانی کردند و من احساس می‌کردم که تجارتم را با خانواده‌ام در دانشگاه‌های Simon Fraser و British Columbia راه اندازی می‌کنم. ما از برنامه‌های حمایتی مانند برنامه Industrial Research Assistance و مشوق مالیاتی Experimental Development استفاده کردیم.» او هم‌چنین متذکر شد یکی دیگر از دلایلی که British Colombia مکانی مناسب برای انجام فعالیت‌های مبتکرانه است، دسترسی به سرمایه‌های فکری است. او اشاره کرد بدون همراهی مهندسان ماهر، پزشکان و مدیران برای ایجاد MoleScope هرگز به چنین موفقیتی دست نمی یافت.

صادقی تحصیلات دوره‌ی کارشناسی خود را در دانشگاه علم وصنعت ایران در رشته‌ی مهندسی رایانه، گرایش سخت افزار، به پایان رساند. او پس از فارغ‌التحصیلی به British Colombia رفت تا تحصیلات مقاطع تکمیلی خود را در دانشگاه سیمون فریز به پایان برساند. طی این دوره او با BC Cancer Agency و Skin Research Training Centre همکاری‌های نزدیکی داشت.

صادقی به کار کردن با کامپیوتر و فناوری طلاعات بسیارعلاقه‌مند است اما فعالیت‌های او مشابه یک محقق علوم کامپیوتر معمولی نیست. در حالی که مطالعات او در زمینه‌ی تصویرسازی کامپیوتری متمرکز شده است، او اعتقادی به گذراندن ساعت‌ها وقت در مقابل صفحه‌ی کامپیوتر برای برنامه نویسی یا توسعه‌ی سخت افزار ندارد و بر این باور است که باید چیزی فراتر از زمینه‌ی مطالعاتی خود انجام دهد. هدف واقعی صادقی کمک به مردم است. او می گوید «زندگی بسیار کوتاه است و ارزش این را ندارد که بیشترزمانی که داری، مثلا ۱۸ ساعت در روز، را پشت یک کامپیوتر در یک اتاق دربسته بگذرانی. اما دیدن این که دیگران از محصول تولیدی تو استفاده می‌کنند، بسیار با ارزش است.»

MoleScope اولین اقدام صادقی برای بهره وری از گوشی‌های تلفن همراه هوشمند نیست. او در دوره‌ی تحصیلات تکمیلی این امکان را به دست آورد که وارد صنعت رو به رشد فناوری پزشکی ونکوور شود و در قسمتی از پروژه‌ی دوره‌ی دکتری خود با همکاری بنیاد Save Your Skin در ونکوور یک برنامه‌ی کاربردی تلفن هوشمند ساخت.

صادقی روزانه با بهترین متخصصین غدد و پوست ملاقات می کرد تا یک برنامه‌ی کاربردی تلفن همراه را برای افرادی که به نور آفتاب حساس هستند، از جمله افراد مبتلا به سرطان پوست، بسازد. او این برنامه کاربردی را به Save Your Skin اهدا کرد.

صادقی دکتری خود را در زمینه‌ی تجزیه و تحلیل تصاویر پزشکی از دانشگاه سیمون فریزر دریافت نمود. او همچنین زمان زیادی را برای مطالعه‌ی پزشکی پوست در دانشگاه British Colombia صرف کرد. در سال ۲۰۱۲، پس از دریافت درجه‌ی دکتری، با همکاری مجید رزم‌آرا MetaOptima را در نوامبر همان سال تاسیس کرد. در ژوئن ۲۰۱۵ محصول این شرکت یعنی MoleScope به بازار عرضه شد.

او شرکت خود را با اطلاع از این که بازارهدف این صنعت، یعنی پزشکان، با محصولات و فناوری‌های جدید اشباع شده است بنیان نهاد. او بیان کردن که برای موفق شدن MetaOptima به دنبال یافتن مسیری به جز فناوری‌های پزشکی معمول که در بازار عرضه می‌شوند بوده است.

صادقی در زندگی حرفه‌ای خود موفقیت‌ها و افتخارات بسیاری کسب کرده است، از جمله دریافت جایزه‌ی Business in Vancouver’s Forty. اولین تجربه‌ی تایید کارایی MoleScope در دنیای واقعی برای او لحظات تلخ و شیرینی را خلق نمود. زیرا یکی از دوستان نزدیک صادقی اولین کسی بود که توانست یک تومور بدخیم پوستی را با استفاده از MoleScope شناسایی کند. صادقی گفت «من در آن لحظه شوکه شده بودم و نمی‌دانستم که باید چه کار کنم. او به من گفت مریم این فوق العاده است و نشان می‌دهد که MoleScope واقعا کار می‌کند. اگر من توانستم تومور خود را با استفاده از MoleScope پیدا کنم، بقیه بیماران هم می‌توانند این کار را انجام دهند.» در چنین شرایطی جشن گرفتن موفقیت برای صادقی بسیار دشوار بود. اما او ذاتا یک فرد مثبت گراست وبا این که زمان خود را برای تولید و مشاهده‌ی تصاویر کامپیوتری سرطان می‌گذراند، جنبه‌ی مثبت (و حتی زیبا) آن‌چه را می‌بیند در نظر می‌گیرد.

صادقی گفت «من می‌خواهم با تصاویر کار کنم. برای من نمایش تصویری سلول‌های سرطانی مانند کهکشان و ستاره‌هاست. من می‌توانم سلول‌های سرطانی یا علایم و ساختارها را در یک خال ببینم و این برای من ترسناک نیست. درواقع توانایی شناسایی و به دست آوردن اطلاعاتی که به وسیله‌ی آن می‌توان جان انسان‌ها را نجات داد بسیار زیباست.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *