چشم انداز تولید انبوه اسکلت های بیرونی توانبخشی در برنامه‌ توسعه‌ صنعت رباتیک چین

چین در تلاش است اسکلت‌های بیرونی رباتیک به راحتی در دسترس کاربران قرار گیرد. چین به عنوان یکی از بازارهای نوظهور رباتیک در جهان، از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ برنامه‌ی توسعه‌ برای صنعت رباتیک تدوین کرده است تا تولید انبوه فناوری‌های پوشیدنی رباتیک را با کاربردهای پزشکی و توانبخشی افزایش دهد. بر اساس گزارش فدراسیون بین‌المللی رباتیک (IFR)، چین در سال گذشته، ۱۳۸۰۰۰ ربات صنعتی تولید کرده است. این تعداد یک‌سوم آمار بازار جهانی فناوری‌های رباتیک است و ۵۸ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. دانشگاه‌ها و موسسات معتبر جهانی، جدیدترین نوآوری‌ها و پژوهش‌های خود را در صنعت رباتیک چین به کار می‌گیرند. وو شینیو (Wu Xinyu) استاد موسسه فناوری‌های پیشرفته شنژن (Shenzhen Institutes of Advanced Technology) و مدیر اجرایی مرکز سامانه‎های زیست تقلید و هوشمند (Center for Intelligent and Biomimetic Systems)، اسکلت بیرونی این مرکز را توسعه می‌دهد. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

ولید انبوه اسکلت های بیرونی توانبخشی در برنامه‌ی توسعه‌ی صنعت رباتیک چین

تخمین زده می‌شود که ارزش بازار جهانی اسکلت‌های بیرونی رباتیک تا سال ۲۰۲۰ از ۱٫۸ میلیارد دلار بگذرد. مرکز سامانه‌های زیست تقلید و هوشمند زیر نظر موسسه فناوری‌های پیشرفته شنژن (SIAT) آکادمی علوم چین (CAS) فعالیت می‌کند. وو شینیو سرپرستی گروه پژوهشی را بر عهده دارد و تاکنون چهار نوع اسکلت بیرونی با شش کاربرد مختلف توسعه داده است. در طول طراحی اسکلت‌های بیرونی این مرکز، ۳۸ اختراع ملی ثبت شده است.

ژائو یئون (Zhao Yeyun) دچار فلج اندام پایینی شده است و با کمک اسکلت‌ بیرونی رباتیک زندگی می‌کند هرچند توانایی خرید آن‌ را ندارد. نه سال پیش، ستون فقرات او در اثر تصادف خودرو آسیب دید. یک سال پس از بستری شدن، ژائو توانست با نخستین مدل اسکلت بیرونی ساخت گروه پژوهشی مرکز سامانه‌های زیست تقلید و هوشمند دوباره روی پاهای خود بایستد. از آن زمان، ژائو یئون یکی از داوطلبان اسکلت‌های بیرونی رباتیک این مرکز شد.

ژائو یئون اهل منطقه خودمختار گوانگشی ژوانگ (Guangxi Zhuang) است و توان مالی خرید اسکلت بیرونی را ندارد. اسکلت بیرونی ساخت مرکز سامانه‌های زیست‌تقلید و هوشمند، ۲۰۰۰۰۰ یوآن (۲۹۰۰۰ دلار) قیمت دارد. او امیدوار است که اسکلت‌های بیرونی به زودی به مرحله‌ی تجاری و تولید انبوه برسند تا قیمت آن‌ها کاهش یابد.

ولید انبوه اسکلت های بیرونی توانبخشی در برنامه‌ی توسعه‌ی صنعت رباتیک چین

ساختار مکانیکی اسکلت بیرونی رباتیک پایین تنه موسسه SIAT

سامانه‌ی رباتیک این اسکلت بیرونی، حسگرها را کنترل می‌کند تا قصد حرکت کاربر را شناسایی و به سامانه‌ی حرکت دستور مناسب را ارسال کند. طراحی بیونیک پروتز پایین‌تنه متناسب با اسکلت و مفاصل کاربر طراحی شده است. داوطلبانی همچون ژائو یئون می‌توانند ظرفیت‌های اسکلت بیرونی و اثرات آن بر کاربر را نشان دهند. ژائو با کمک اسکلت بیرونی می‌تواند بایستد، راه برود و بنشیند. پاهای رباتیک نخستین نسخه‌ی اسکلت بیرونی خیلی سنگین بود و ژائو نتوانست آن‌ها را حرکت دهد. با بازخوردهای داوطلبانی مانند ژائو، گروه پژوهشی به توسعه‌ی بهتر پروتز پایین‌تنه و سامانه‌ی رباتیک پرداختند. برای کاهش وزن اسکلت بیرونی از الیاف کربن چایگزین آلومینیوم استفاده شد و درنتیجه وزن اسکلت بیرونی از ۲۵ کیلوگرم به ۱۴ کیلوگرم کاهش یافت. اسکلت بیرونی تولیدی نه تنها در کاربرد پزشکی و توانبخشی کاربرد دارد بلکه در صنایع ماشین‌آلات سنگین نیز با هدف افزایش قدرت و بازدهی نیروی کار به کار گرفته شد.

گروه پژوهشی وو شینیو توانستند اسکلت بیرونی سبک با وزن تنها ۴ کیلوگرم طراحی کنند تا قدرت فیزیکی کاربران را بهبود دهند. همچنین وو شینیو با شرکت هواپیماسازی تجاری چین COMAC و فرودگاه بین‌المللی هنگ‌کنگ با هدف ساخت اسکلت‌های بیرونی صنعتی قرارداد همکاری امضا کرده است. اسکلت بیرونی رباتیک به کاهش خستگی و ذخیره‌ی انرژی کارگران کمک می‌کند. این گروه در آینده تصمیم دارد فناوری‌های پوشیدنی مناسب کوه‌نوردی و پیاده‌روی توسعه دهد.


در همین زمینه بخوانیم:

>>گسترش فعالیت های Ekso Bionics‌ در آسیا و چین
>>تلاش برای افزایش بهره‌ وری و ایمنی کارگران با اسکلت های بیرونی رباتیک


منبع: xinhuanet

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *