این حسگر جدید، اطلاعات مغزی را با دقتی بی سابقه ثبت میکند

گروهی از مهندسان و جراحان مغز و اعصاب دانشگاه کالیفرنیا سن‌دیگو یک حسگر مغزی پیشرفته ساختند که می‌تواند درمان سرطان و صرع را تا حد بسیاری بهبود بخشد. دستگاه جدید می‌تواند سیگنال‌های الکتریکی را از سطح مغز با وضوحی که پیش از این برای چنین دستگاهی دیده نشده بود، ضبط کند. برای آشنایی بیشتر با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

این حسگر جدید، اطلاعات مغزی را با دقتی بی سابقه ثبت میکند

این پیشرفت فرصت‌های جدیدی را برای رابط‌های مغز و رایانه باز می‌کند، مانند مواردی که توسط Neuralink ایلان ماسک توسعه یافته است. این نه تنها به بهبود تشخیص بیماری‌های خطرناک کمک می‌کند، بلکه این پتانسیل را دارد که درک ما از مغز انسان را تغییر دهد.

۱۰۰ برابر وضوح فضایی بیشتر

دستگاه جدید نوعی حسگر الکتروکورتیکوگرافی (ECoG) است. این حسگرها معمولاً طی جراحی مغز باز برای اندازه‌گیری سیگنال‌های الکتریکی مغز انسان و تعیین دقیق بافت‌های فعال مورد استفاده قرار می‌گیرند و به جراحان کمک می‌کنند تا تومورهای مغزی را برای برداشتن، بهتر مکان‌یابی کنند. فناوری موجود در دستگاه جدید، که در مقاله‌ای در مجله Science Translational Medicine توصیف شده است، برای بهبود دقت حسگرهای ECoG طراحی شده است. در حالی که امروزه بیشتر دستگاه‌های ECoG 16 تا ۶۴ حسگر دارند، دستگاه جدید گروه دانشگاه کالیفرنیا سن‌دیگو از ۲۰۴۸ حسگر تشکیل شده است.

دلیل این امر این است که گروه کالیفرنیا سن‌دیگو توانست شبکه‌های حسگر را با چگالی بسیار بیشتر تولید کند و در عین حال از تداخل مشکل‌ساز که مانع طراحی‌های دیگر شده است، اجتناب کند. این گروه برای رسیدن به هدف، به جای حسگرهای تخت پلاتین که امروزه استفاده می‌شود، از میله‌های پلاتینی استفاده کرد. به این شکل امکان پیکربندی ۱۰۰ حسگر در واحد سطح فراهم می‌شود که وضوح فضایی را صد برابر بیشتر از میانگین پیشین می‌کند. شبکه‌های حسگری حاصل که با قرار دادن میله‌ها بر روی ماده زیست سازگاری به نام پاریلن ساخته شده‌اند، حدود یک دهم اندازه موی انسان هستند؛ ۱۰۰ برابر نازک‌تر از حسگرهای ECoG که امروزه استفاده می‌شود.

امکان ادغام با هوش مصنوعی

دانشمندان پشت دستگاه جدید، اطلاعات مناطق کلیدی مغز چهار داوطلب را حین انجام وظایف حرکتی ثبت کردند. آنها همچنین برای نخستین بار بدون استفاده از سوزن و تحریک الکتریکی، ستون قشری مغز موش را نقشه‌برداری کردند.

گروه دانشگاه کالیفرنیا سن‌دیگو معتقد است که دستگاه آنها می‌تواند برای بهبود فناوری رابط‌های مغز و رایانه فعلی مورد استفاده قرار گیرد. Neuralink، شرکتی که توسط SpaceX و مدیرعامل تسلا، ایلان ماسک تأسیس شده است، اخیراً اعلام کرده است که یک مدیر آزمایش بالینی را استخدام می‌کند، به این معنی که به زودی یک گام مهم به کاشت تراشه‌های کامپیوتری در مغز افراد نزدیک‌تر خواهد شد. ماسک در یک سخنرانی در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد رابط‌های مغز و رایانه می‌توانند به درمان بیماری‌های مغزی کمک کنند، در نهایت به کاربران اجازه می‌دهند تا با استفاده از ذهن خود در وب بگردند و حتی به ما کمک می‌کنند تا تهدید وجودی هوش مصنوعی را با «ادغام با هوش مصنوعی» کاهش دهیم.


>> بهبود پروتزهای کنترل شونده با امواج مغزی پس از ارتقای حسگر امواج

>> حسگرهای پوشیدنی ، راهی نوین برای بهبود بیماران سکته مغزی و ناتوان حرکتی


منبع:  interestingengineering.com

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *