حسگری که فشار خون را از نوک انگشتان اندازه میگیرد

با توسعه حسگری که براحتی فشار خون را با لمس نوک انگشتان اندازه‌گیری می‌کند دیگر نیازی به استفاده از کاف‌های پزشکی نیست. بالا رفتن فشار خون برابر با بالا رفتن احتمال ابتلا به مشکلات جسمی و سلامتی است. با این فناوری جدید براحتی میتوان با گوشی هوشمند، فشار خون را مشخص و وضعیت سلامت خود را به طور مداوم زیر نظر داشت. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

طراحی حسگری که قادر به خواندن فشار خون از نوک انگشتان است

پژوهشگران در شرکت زیست سنجی Valencell در ایالات متحده فناوری جدیدی توسعه داده‌اند که اجازه می‌دهد تا کاربران سطح فشار خون خود را به سادگی با لمس دستگاه‌های تلفن همراه خود اندازه‌گیری کنند.

با اینکه این فناوری هنوز در دستگاه‌هایی همچون آی فون گنجانده نشده است، پژوهشگران شرکت فکر می‌کنند که این فناوری می‌تواند برای هندست‌های (دستگاه‌های فرستنده و گیرنده تلفن) آینده ارزشمند باشد و فشار خون را به سادگیِ استفاده از یک حسگر اثر انگشت، اندازه‌گیری کرد. بنابر گفته‌های مخترعان، فناوری مشابه می‌تواند در هدفون‌های هوشمند نیز گنجانده شود.

دکتر Steven LeBoeuf مدیر شرکت Valencell به Digital Trends گفت: «فناوری اصلی برای برآورد فشار خون با حسگر زیست سنج نوری بر مبنای ویژگی‌های سیگنال فعال ثبت شده است. اطلاعات ضربانی جریان خون از نویز استخراج و اطلاعات جریان خون برای برآورد فشار خون مشخص می‌شود. در طول سال‌ها، ما از فناوری اساسی نظارت بر ضربان قلب برای برآورد دقیق پارامترهای فیزیولوژیک همچون فشار خون و ارزیابی سلامت قلب و عروق استفاده کرده‌ایم».

در مقایسه با نیاز به پوشیدن یک کاف پزشکی (بازوبند فشار سنج) ویژه به منظور به دست آوردن فشار خون، فناوری Valecell نیاز دارد تا کاربر به سادگی یک حسگر لمسی بر روی دستگاه تلفن همراه خود را لمس کند. این فناوری آزمون‌های اعتبار سنجی بسیار دقیقی را بر مبنای مجموعه داده‌های مختلف از صدها نفر را پشت سر گذاشته است.

LeBoeuf ادامه می‌دهد: «تأثیر بهداشت عمومی قابل توجه است. با این فناوری کاربران گوشی‌های هوشمند به آسانی می‌توانند فشار خون خود را در طول روز تخمین زده و ارزیابی بهتری از سلامتی کلی خود داشته باشند. ایده استفاده از نور برای تخمین فشار خون در گفتمان‌های عمومی مطرح شده بود. همچنین تلاش برای برآورد فشار خون از طریق دوربین تلفن همراه نیز وجود داشته است. با این حال فناوری ما نخستین راهکار علمی معتبر در دسترس برای عموم است».

در حال حاضر، حسگر هوشمند Valecell هنوز آماده فروش نیست، اگر چه نمونه‌های اولیه نشان داده‌اند که این فناوری به خوبی کار می‌کند. LeBoeuf امیدوار است سازندگان دستگاه‌ها از این فناوری در ترکیب با تلفن‌های هوشمند یا دستگاه‌های پوشیدنی استفاده کنند. این شرکت همچنین در حال توسعه یک راهکار مستقل برای استفاده در بیمارستان‌ها است و در حال حاضر به دنبال دریافت تأییدیه FDA است.


در مورد روش‌های اندازه‌گیری فشار خون بیشتر بخوانید:

>>مچ بند پوشیدنی پایش میزان فشار خون Omron

>>حذف بازوبند در فناوری تازۀ اندازه‌گیری فشار خون


منبع: digitaltrends

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *