پنج شغلی که در آینده شانس استخدام رباتها در آنها بیشتر خواهد بود

بر اساس برآورد محققان دانشگاه آکسفورد درعرض دو دهه‌ی آینده ۴۷ درصد از مشاغل آمریکا می‌توانند خودکار شوند. اما کدام مشاغل زودتر به وسیله‌ی ربات‌ها اشغال می‌شود؟

پنج شغلی که در آینده شانس استخدام رباتها در آنها بیشتر خواهد بود

ابتدا باید تعریفی از ربات‌ها در این مقاله ارائه دهیم. ربات‌ها فناوری‌هایی هستند که برای انجام وظایفی که به طور معمول انسان‌ها باید انجام دهند،آموزش دیده‌اند. این دستگاه‌ها شامل الگوریتم‌های یادگیری ماشینهستند که بر روی بسترهای رایانه‌ای هدفمند اجرا می‌شوند. با در نظر گرفتن این تعریف بیایید فکر کنیم شما پس از از دست دادن شغلتان چه کاری انجام خواهید داد. البته یک راه حل کوتاه مدت که به شما کمک می‌کند آخرین نفری باشید که شغلتان را از دست می‌دهید، در پایان این مقاله ارائه خواهد شد.

۱- مدیریت رده‌ی دوم (Middle Management)

اگر وظیفه‌ی اصلی شغلی شما برداشتن یک عدد از یکی از جعبه‌های نرم‌افزار اکسل و کپی کردن آن در جعبه‌ی دیگر است و سپس باید برای این روند یک شرح بنویسید، ربات‌ها تهدیدی جدی برای شما به حساب می‌آیند. هر شغلی که در آن دانش صنعتی «خاص و منحصر به فرد» شما صرف تشخیص روابط بین اعداد در یک ماتریس می‌شود، نخست به وسیله‌ی ربات‌ها اشغال خواهد شد. پس آماده باشید!

۲-نمایندگان فروش

دستگاه‌ها می‌توانند از هر فرآیند فروشی مقدار زیادی درآمد کسب کنند . بنابراین مدیرعامل و هیئت مدیره‌ی شرکت‌ها با توجه به میزان اعتمادشان به دستگاه‌ها ممکن است که برای فروش، ربات‌ها را استخدام کنند.

۳- گزارش نویسان، روزنامه‌نگاران، نویسندگان و گویندگان

نویسندگی کار مشکلی است. اما نوشتن گزارش سخت نیست. می‌توان دستگاه‌ها را برای خواندن اطلاعات، تطبیق الگوهای تصاویر و فیلم‌ها، یا تجزیه و تحلیل هر نوع داده‌ی پژوهشی و نوشتن یک گزارش بسیار خوانا آموزش داد.سامانه‌های تبدیل متن به گفتار به سرعت در حال پیشرفت هستند و عملکردشان بسیار مطابق با واقعیت به نظر می‌رسد. انتظارها بر این است که گزارشگران مسابقات ورزشی و دستیارانشان تقریبا به زودی کنار گذاشته شوند.

۴- حسابداران و دفتردارها

پردازش داده‌ها شاید مشاغل بسیاری ایجاد کرده است. اما حسابداران و دفترداران بر مبنای یادگیری ماشین بسیار بهتر از همتایان انسانی خود عمل خواهند کرد به طوری که شما را ترغیب می‌کنند که به جای انسان‌ها از آن‌ها استفاده کنید. حسابداری رباتیکی در مراحل نخست خود است اما عملکرد آن در مدیریت حساب‌های پرداختی و دریافتی، کنترل موجودی، حسابرسی و چندین عملیات حسابداری دیگر که برای انجام آن‌ها به انسان‌ها نیاز است، بسیار فوق العاده است. بنابراین حسابداری چهارمین شغل در معرض خطر جایگزین شدن با رباتیک است.

۵- پزشکان

این مورد ممکن است تنها خروجی مثبت تضمین شده‌ی جایگزینی ربات‌ها در مشاغل انسانی باشد.جمعیت فعلی جهان ۷٫۳ میلیارد نفر است که بر اساس گزارش جدید گروه اقتصاد و امور اجتماعی سازمان ملل متحد انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ به ۸٫۵ میلیارد نفر، تا سال ۲۰۵۰ به ۱۱٫۲ میلیارد نفر و تا سال ۲۱۰۰ به ۱۱٫۲ میلیارد نفر برسد. در عمل اگر همه‌ی کسانی که قصد داشته‌اند پزشک شوند به هدف خود دست یابند هنوز هم تعداد کافی پزشک نخواهیم داشت.

اما باید توجه داشت که ربات‌ها می‌توانند پزشکان، جراحان و متخصصان حاذقی ایجاد کنند. بر اساس گزارش مرکز سرطان Memorial Sloan Kettering ، سامانه‌ی رایانه‌ای IBM’s Watson به تعدادی از بیمارستان‌های آمریکا ملحق شده است تا با ارائه‌ی بهترین درمان‌ها برای گروهی از سرطان‌ها و تشخیص سرطان‌های پوست در مراحل نخست به بیماران یاری رساند. در حال حاضر جراحان رباتیکیبسیار دقیق برای انواع جراحی‌ها از جایگزینی زانو گرفته تا اصلاح بینایی به کار گرفته می‌شوند. این روند با یک سرعت باور نکردنی در حال رشد است. البته نمی‌توان از چگونگی رفتار پزشکان رباتیکی با بیماران مطمئن بود اما می‌توان یک الگوریتم «مهربان باش» برای آن‌ها نوشت و آن‌ها با بیماران به گرمی رفتار خواهند کرد.

تعداد بسیار کمی از شغل‌ها در امان هستند

در زمان دولت اوباما، گزارشی توسط رئیس جمهور منتشر شد که دربرگیرنده‌ی یک پیش‌بینی بسیار ترسناک بود. «تا پنج سال آینده کارگرانی که درآمد هر ساعت آن‌ها ۲۰ دلار یا کمتر است با احتمال ۸۳ درصد با ربات‌ها جایگزین خواهند شد. احتمال جایگزینی کارگرانی با درآمد ۴۰ دلار در هر ساعت ۳۱ درصد است.» بنابراین ربات‌ها در راهند!

اما چه می‌توان کرد؟

اگر شما با یک ربات جایگزین شوید چه خواهید کرد؟ باید توجه داشت که فرآیند پیشرفت فناوری نه خوب و نه بد است، این اتفاقی است که در جریان دارد و دلیلی برای نگرانی نیست. با آگاهی از روند در حال جریان همه‌ی کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم سازگار شدن است.

برای سازگار شدن با این تغییرات ما باید به دنبال درک چگونگی تکامل مشارکت انسان و دستگاه‌ها باشیم. می‌دانیم که یادگیری ماشین تعداد زیادی از مشاغل که نیاز به آگاهی و شناخت سطح پایینی دارند را خودکار خواهد کرد. هدف ما این است که بتوانیم با قابلیت‌های شناختی بالای خود پیش‌بینی کنیم که چه بخش‌هایی از شغلمان به طور کامل خودکار خواهد شد و انجام چه بخش‌هایی از آن برای دستگاه‌ها مشکل خواهد بود. در چنین شرایطی عملی ترین راه حل مشارکت انسان و دستگاه است.

با این ترفند ما می‌توانیم روی سازگار کردن مهارت‌هایمان تمرکز کنیم و در روند مشارکت انسان-دستگاه از همتایانمان بهتر عمل نماییم. ما همیشه کاربران ابزار بوده‌ایم. اما اکنون شرکای ابزار خواهیم شد.

تشکیل یک گروه مشارکتی انسان-دستگاه همه‌ی شغل‌ها را از خطر خودکار شدن نمی‌رهاند اما یک مسیر روشن برای طولانی‌تر کردن مدت فعالیت شما در شغل فعلیتان خواهد بود. کافیست دریابید شغلتان چگونه باید تکامل یابد تا توانایی‌های فکری ارزشمند خود را به ثروت تبدیل کنید.

نویسنده: Shelly Palmer

منبع: linkedin

این نوشتار با عنوان «پنج شغلی که در آینده شانس استخدام رباتها در آنها بیشتر خواهد بود» نخستین بار در مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *