رونمایی از دستکش شگفت انگیز واقعیت مجازی با توانایی ارائه بازخورد لمسی

گروهی از پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی و رباتیک نرم یک دستکش هوشمند توسعه داده‌اند که به کاربران محیط واقعیت مجازی بازخورد لمسی ارائه می‌دهد. این دستکش نوآورانه رباتیک در مرحله نمونه‌سازی با موفقیت برای شبیه‌سازی احساس نواختن یک پیانوی مجازی مورد استفاده قرار گرفت. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

رونمایی از دستکش شگفت انگیز واقعیت مجازی که با استفاده از رباتیک نرم و چاپ سه بعدی ساخته شده است

همانطور که بازی‌ها و محیط واقعیت مجازی به طور فوق‌العاده‌ای در حال تبدیل شدن به واقعیت است، بخشی که کمی در این زمینه عقب مانده، پاسخ لمسی است. در حال حاضر بسیاری از بازخوردهای لمسی ارتعاشی جزئی هستند و هنگامی که کاربران با چیزی در جهان واقعیت مجازی مواجه می‌شوند، وز وز می‌کند.

بدیهی است که این نوع بازخورد ساده به اندازه جنبه‌های بصری متنوع واقعیت مجازی، دقیق نیست و کیفیت تجربه غوطه‌ور شدن در این محیط را کاهش می‌دهد. به همین علت Jurgen Schulze، پژوهشگر دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو اشاره کرد: «این فناوری‌ها واقع بینانه نیستند. شما نمی‌توانید هر چیزی را لمس کنید و یا زمانی که یک دکمه را فشار می‌دهید احساس مقاومت نمی‌کنید».

خوشبختانه، Schulze و گروهی از پژوهشگران امیدوراند حس لامسه را با یک روش مؤثر به محیط واقعیت مجازی آورند. وی افزود: «ما در تلاشیم تا کاربر ار نقطه نظر لمسی احساس کند که در دنیای واقعی قرار دارد».

رونمایی از دستکش شگفت انگیز واقعیت مجازی که با استفاده از رباتیک نرم و چاپ سه بعدی ساخته شده است

گروه دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو به تازگی کار خود را در کنفرانس واقعیت مجازی در Burlingame، کالیفرنیا ارائه داد، جایی که در آن شرکت کنندگان بدون شک تحت تأثیر این دست رباتیکی قرار گرفتند. بر خلاف دیگر تلاش‌های موجود برای آوردن حس لامسه به دنیای واقعیت مجازی، که اغلب بر مواد حجیم و سنگینی همچون فلز تکیه دارند، پروژه دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو از رباتیک نرم که بسیار سبک‌تر و انعطاف پذیر‌تر است برای ساخت دستکش استفاده می‌کند.

این دستکش رباتیک از سه بخش اصلی تشکیل شده است: یک حسگر Leap Motion که قادر به تشخیص موقعیت دست کاربر است. یک برد کنترلی که برای کنترل حرکات دستکش است و قطعات رباتیک نرم. این قطعات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بسته به چگونگی حرکت دست کاربر در جهان واقعیت مجازی پر از باد یا خالی از باد شود. این پر از باد شدن یا خالی شدن تقلیدی از نیروی لامسه هنگام دست زدن به چیزی در زندگی واقعی است.

رونمایی از دستکش شگفت انگیز واقعیت مجازی که با استفاده از رباتیک نرم و چاپ سه بعدی ساخته شده است

Michael Tolley، استاد مهندسی مکانیک در دانشکده مهندسی جیکوبز دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو و نویسنده ارشد این مقاله می‌گوید: «این یک نمونه اولیه است اما واقعاً شگفت‌آور و مؤثر عمل می‌کند». اجزای رباتیک نرم خود در دسته «Mckibben muscle» قرار دارند که به عنوان محفظه‌های لاستیکی پوشش داده شده با الیاف بافته توصیف می‌شوند. هر سه مؤلفه دستکش با هم کار می‌کنند و عضلات رباتیک برای پاسخ به حرکت انگشتان دست کاربر ساخته می‌شوند.

برای اسکلت بیرونی دستکش واقعیت مجازی، پژوهشگران یک قالب از دستکش را با فناوری چاپ سه بعدی ایجاد کردند. این گروه معتقد است استفاده از چاپ سه بعدی برای قالب، تولید انبوه دستگاه را آسان خواهد نمود.

گروه دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو برای آزمایش این دستکش واقعیت مجازی از پانزده کاربر که دو تن از آنها کارشناس واقعیت مجازی بودند، خواستند یک پیانوی مجازی را بنوازند. همانطور که می‌توانید در ویدئو ببینید، دستکش به صفحه نمایش یک رایانه متصل است و دست مجازی را در تعامل با صفحه کلید در زمان واقعی نشان می‌دهد. در پایان، کاربران از کیفیت بازخورد شگفت زده شدند که چگونه دستکش پاسخگو بود.

در حال حاضر، این گروه از مهندسان در حال کار بر روی بهبود طراحی دستکش واقعیت مجازی خود هستند و امیدوارند که سبک‌تر، کوچکتر و البته ارزان‌تر شود. Tolley نتیجه‌گیری کرد: «هدف نهایی ما ایجاد دستگاهی است که تجربه غنی‌تری از واقعیت مجازی را فراهم کند. اما شما می‌توانید تصور کنید که از آن برای عمل جراحی، بازی‌های ویدئویی و دیگر برنا‌مه‌های کاربردی نیز استفاده شود».


در مورد دستکش‌های هوشمند بیشتر بخوانید:

>>دستکش هوشمند برای لمس اشیا در دنیای واقعیت مجازی

>>دستکش‌های هوشمند واقعیت مجازی


منبع: ۳ders

استفاده و بازنشر این نوشتار تنها با ذکر لینک منبع و نام «مجله‌ی فناوری‌های توان افزا و پوشیدنی» مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *