راحت تر شدن زندگی با کمک ربات ها

جذابیت ربات‌ها برای انسان موجب شده تا این ماشین‌های هوشمند به همه سطوح زندگی ما نفوذ کنند. امروزه، ربات‌ها در بخش‌های مختلف زندگی روزمره ما حضور دارند. ما می‌توانیم ربات‌ها را در خانه، محیط کار، بیمارستان‌ها و … ببینیم. در ادامه با جدیدترین ربات‌های ساخته شده و کاربردهای آنها آشنا می‌شویم. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

این خرچنگ رباتیک کوچکترین رباتی است که از راه دور کنترل میشود

مهندسان دانشگاه نورث‌وسترن رباتی بسیار کوچک ساخته‌اند که راه رفتنش از راه دور کنترل می‌شود. این ربات به شکل یک خرچنگ کوچک و شایان ستایش است. این خرچنگ‌های کوچک با عرض نیم میلی‌متر می‌توانند خم شوند، بپیچند، بخزند، راه بروند، بچرخند و حتی بپرند.

همچنین پژوهشگران ربات‌هایی با اندازه میلی‌متری شبیه کرم‌ها، جیرجیرک‌ها و سوسک‌ها ساختند. اگرچه این پژوهش در مرحله اکتشافی است، فناوری آنها ممکن است زمینه را برای تحقق ربات‌هایی در ابعاد کوچک فراهم کند که می‌توانند وظایف عملی را در فضاهای کاملاً محدود انجام دهند.

تعمیر خطوط انتقال برق با ربات‌ها

شرکت ژاپنی West Japan Railway از یک ربات انسان‌نما برای تعمیر سیم‌های برق استفاده می‌کند. این ربات حرکات دست و بالاتنه‌ی کاربری را تقلید می‌کند که با عینک واقعیت مجازی سیم‌های برق را از دید ربات می‌بیند. طراحی ربات به شکلی است که قادر به بلند کردن ۴۰ کیلوگرم بار تا ارتفاع ۹.۷ متر است.

تعمیر خطوط انتقال برق با ربات‌ها

ساخت رباتی برای حفظ و مراقبت از فضای سبز و باغچه‌ها

استارت‌آپ بلژیکی Eeve در حال توسعه یک ربات شخصی است تا به شما در تمیز نگه داشتن باغ کمک کند. این ربات می‌تواند از دوربین داخلی و هوش مصنوعی برای شناسایی و حذف علف‌های هرز استفاده کند، میوه‌ها و زباله‌ها را جمع می‌کند و در پایان شیفت خود، به درگاه شارژ خود باز می‌گردد تا باتری را برای گشت بعدی آماده کند. گروه توسعه Eeve در نظر دارد ربات Willow X  را تا پایان سال ۲۰۲۴ تولید کند.

ربات سرآشپز با توانایی چشیدن طعم غذا

یک ربات آشپز برای چشیدن طعم غذا در مراحل مختلف فرآیند جویدن آموزش دیده است تا ارزیابی کند آیا به اندازه کافی چاشنی افزوده است یا خیر. پژوهشگران دانشگاه کمبریج با همکاری شرکت تولیدکننده لوازم خانگی Beko، ربات سرآشپز خود را آموزش دادند تا شوری یک ظرف را در مراحل مختلف فرآیند جویدن، با تقلید از فرآیند مشابه در انسان، ارزیابی کند.

وقتی غذای خود را می جویم، متوجه تغییر در بافت و طعم می‌شویم. چرا که با جویدن، بزاق و آنزیم‌های گوارشی آزاد می‌شود و درک ما از طعم غذا تغییر می‌کند. نتایج آن‌ها می‌تواند در توسعه خودکار یا نیمه خودکار آماده‌سازی غذا با کمک به ربات‌ها برای یادگیری طعم خوب و ناخوشایند مفید باشد و آنها را به آشپزی بهتری تبدیل کند.

ساخت ربات‌های نرم پوشیدنی و توان‌افزا با محرک‌های پنوماتیک

مهندسان MIT روش جدیدی برای طراحی و ساخت ربات‌های نرم مبتنی بر محرک‌های پنوماتیک معرفی کرده‌اند. این دستگاه‌ها از هوای فشرده برای تقویت حرکت استفاده می‌کنند و PneuAct نامیده می‌شوند. این فناوری در پوشیدنی‌های کمکی، رباتیک و فناوری‌های توانبخشی کاربرد دارد. برای ساخت این دستگاه‌ها از فرآیند بافندگی ماشینی استفاده می‌شود. این گروه از این فرآیند برای ساخت یک دستکش استفاده کرد که می‌تواند توسط انسان برای تکمیل حرکت عضلات انگشت استفاده شود و میزان فعالیت ماهیچه‌ای مورد نیاز برای انجام کارها و حرکات را به حداقل برساند.

این روش پتانسیل بسیاری برای افرادی دارد که دچار آسیب و یا تحرک محدود انگشتان شده‌اند. این روش همچنین می‌تواند برای ساخت یک اسکلت بیرونی و بازیابی حرکت استفاده شود. برای این منظور، پژوهشگران آستینی ساختند که می‌تواند به کاربران کمک کند تا آرنج، زانو یا سایر اعضای بدن خود را خم کنند.

این ربات در پریدن از هر ماشین یا موجود زنده‌ای بهتر است

مهندسان دستگاهی ساختند که می‌تواند بیش از ۳۰ متر بپرد، بسیار بالاتر از جامپرهای مهندسی شده پیشین و بالاتر از بهترین جامپرهای بیولوژیکی. این ربات۳۰ سانتی‌متر ارتفاع و۳۰ گرم وزن دارد، می‌تواند خود را تا ۳۳ متر به هوا پرتاب کند و سرعت برخاستن آن ۲۸ متر در ثانیه است.

ساخت موش رباتیک برای جستجوی بازماندگان در زیر آوارها

گروهی از پژوهشگران مؤسسه فناوری پکن، چین، موش رباتیک جدیدی به نام SQuRo ساخته‌اند که حرکت موش‌های واقعی را در فضاهای باریک تقلید می‌کند. در طول آزمایش‌ها، SQuRo  با موفقیت از طریق گذرگاه‌های نامنظم به باریکی ۹۰ میلی‌متر و از موانعی به ارتفاع ۳۰ میلی‌متر عبور کرد و حین بالا رفتن از یک شیب ۱۵ درجه حرکت پایداری داشت.

تمامی این قابلیت‌ها به SQuRo اجازه می‌دهد تا از فضاهای باریک و زمین‌های ناهموار عبور کرده و وظایفی مانند شناسایی یا حمل و نقل را در سناریوهای مربوطه انجام دهد. ممکن است روزی برای کارهایی مانند جستجوی بازماندگان در بلایای طبیعی (مانند زلزله) یا انجام بازرسی از مناطق صعب‌العبور استفاده شود.

ساخت موش رباتیک برای جستجوی بازماندگان در زیر آوارها

ربات جدید iCub3 به عنوان آواتار راه دور برای اپراتور

ربات دوپای iCub 3 که در مؤسسه فناوری ایتالیا ساخته شده است، در مجموع دارای ۵۳ درجه آزادی است، سر آن دارای دوربین‌های چرخشی استریو است که به عنوان چشم عمل می‌کنند، دو میکروفون برای گوش‌ها و خطوط متحرک LED که نمایانگر دهان و ابروهای آن در صورت است.

حسگرهای لمسی در نوک هر یک از انگشتان نیز به ربات حس لامسه می‌دهد. اپراتور نیز از مجموعه‌ای از دستگاه‌های پوشیدنی استفاده می‌کند که به سامانه iFeel معروف است. این ابزارها شامل چندین واحد اندازه‌گیری اینرسی هستند، دستکش که هم حرکات انگشتان کاربر را ردیابی می‌کند و هم حس لامسه را از انگشتان ربات منتقل می‌کند و یک هدست واقعیت مجازی حالات صورت، پلک‌ها و حرکات چشم کاربر را ردیابی می‌کند، صدای او را می‌گیرد، به علاوه به کاربر اجازه می‌دهد آنچه را که ربات می‌بیند، ببیند و آنچه را که ربات می‌شنود، بشنود.

این ترکیب از فناوری‌ها به ربات اجازه می‌دهد تا به عنوان یک آواتار از راه دور برای اپراتور عمل کند. از یک طرف، همه‌گیری اخیر به ما آموخت که سامانه‌های حضور از راه دور پیشرفته ممکن است خیلی سریع در زمینه‌های مختلف مانند مراقبت‌های بهداشتی و تدارکات ضروری شوند. از طرف دیگر، آواتارها ممکن است به افراد دارای ناتوانی‌های جسمی شدید اجازه دهند تا کار کنند و وظایف خود را در دنیای واقعی توسط ربات انجام دهند. این سامانه ممکن است تکامل فناوری‌های توانبخشی و پروتز باشد.

ربات جدید iCub3 به عنوان آواتار راه دور برای اپراتور

ربات Spot در حال گشت زنی در شهر باستانی پمپئی

سگ رباتیک بوستون داینامیکس وظیفه جدیدی را بر عهده گرفته است؛ گشت زنی در شهر باستانی پمپئی. از این ربات برای بازرسی سایت از نظر مسائل ایمنی و ثبت تغییرات ساختاری در طول زمان برای مدیریت بهتر بناهای تاریخی استفاده می‌شود.

ربات Spot در حال گشت زنی در شهر باستانی پمپئی

ربات Mini Cheetah سریع‌تر از همیشه

در سال‌های اخیر، ربات‌های چهارپا با الهام از حرکت یوزپلنگ‌ها و دیگر حیوانات، جهش‌های بزرگی به جلو داشته‌اند. این ماشین‌ها اکنون می‌توانند راه بروند، برقصند، از موانع اجتناب و در را باز کنند. اما در مورد دویدن با سرعت بالا و حرکت روی بسیاری از زمین‌ها که یادگیری آن برای ربات‌ها کمی دشوارتر است، هنوز از همتایان پستانداران خود عقب هستند.

پژوهشگرانMIT، روی گام‌های سریع برای یک مینی‌یوزپلنگ رباتیک کار کرده‌اند. این گروه اکنون یک سیستم یادگیری تقویتی بدون مدل ایجاد کرده است که به مینی یوزپلنگ MIT کمک می‌کند یاد بگیرد چگونه سریع بدود و با راه رفتن در زمین‌های چالش برانگیز سازگار شود.

جراحی رباتیک زمان بهبودی بیمار را کاهش می‌دهد

نتایج پژوهش‌های انجام شده توسط دانشگاه شفیلد انگلستان نشان می‌دهد: جراحی رباتیک شانس بستری مجدد را به نصف (۵۲ درصد) کاهش می‌دهد و شاهد کاهش چشم‌گیر چهار برابری (۷۷ درصد) در شیوع لخته‌های خون (ترومبوز ورید عمقی و آمبولی ریه) هستیم. این نشان دهنده یک جراحی ایمن با عوارض بسیار کمتر و بازگشت سریع‌تر به زندگی عادی است.

با توجه به این یافته‌ها، جراحی باز به عنوان استاندارد طلایی برای جراحی‌های بزرگ اکنون برای نخستین بار به چالش کشیده شده است. همه بیماران واجد شرایطی که نیاز به اعمال جراحی بزرگ شکم دارند، اکنون باید گزینه جراحی رباتیک نیز در اختیار داشته باشند.

جراحی رباتیک زمان بهبودی بیمار را کاهش می‌دهد

ربات‌های انسان‌نمای پرستار

گروهی از پژوهشگران با الهام از نیازهای مراقبت‌های بهداشتی در طول همه‌گیری کووید۱۹، در حال توسعه ربات‌های انسان‌نمای پرستار با کنترل از راه دور هستند تا به کارکنان پزشکی در مراقبت از بیماران ایزوله یا در قرنطینه کمک کنند. آزمایش یک نمونه اولیه در تابستان امسال آغاز خواهد شد. پژوهشگران قصد دارند یک ربات کاربرپسند بسازند که وظایف پرستاری را در مکان‌هایی انجام دهد که خطر بالای سرایت یا عفونت سلامت پرستاران را تهدید می‌کند.

ربات‌های انسان‌نمای پرستار

مهندسان MIT یک سامانه رباتیک از راه دور توسعه داده‌اند که به جراحان برای درمان سریع و از راه دور بیماران دچار سکته مغزی یا آنوریسم کمک می‌کند.

جراحان در یک بیمارستان با جوی‌استیک یک بازوی رباتیک را در مکان دیگری کنترل می‌کنند تا بیمار را در یک بازه زمانی حساس عمل و عملکرد مغز او را حفظ کنند. این سامانه رباتیک، برای کمک از راه دور در مداخله درون عروقی طراحی شده است؛ روشی که در شرایط اضطراری برای درمان سکته‌های مغزی ناشی از لخته خون انجام می‌شود. چنین مداخلاتی معمولاً به جراح نیاز دارد تا به صورت دستی یک سیم نازک را به سمت لخته هدایت کند، تا انسداد را به صورت فیزیکی پاک کند یا داروهایی را برای شکستن آن تحویل دهد. یکی از محدودیت‌های چنین روش‌هایی دسترسی است: جراحان مغز و اعصاب اغلب در مراکز پزشکی بزرگ مستقر هستند که دسترسی به بیماران در مناطق دورافتاده دشوار است، به ویژه در زمان طلایی پس از آغاز سکته مغزی، که طی آن درمان باید برای به حداقل رساندن هرگونه آسیب مغزی انجام شود.

مهندسان MIT ؛ سامانه رباتیک از راه دور ، جراحان ، سکته مغزی یا آنوریسم

>> افزایش توانایی افراد با ربات های اگزواسکلتون

>> توسعه فناوری در پوشیدنی ها و لباس های هوشمند


«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *