ربات Calico یک دستیار رباتیک پوشیدنی است

سازندگان Calico کاربردهای بسیاری را برای این ربات پوشیدنی کوچک پیش‌بینی کردند. از جمله نظارت بر سلامتی، آموزش روش‌های تمرینی مناسب، در توانبخشی یا نمایش مد. برای آشنایی بیشتر با این ربات کوچک و کاربردی با مجله فناوری‎های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

ربات Calico یک دستیار رباتیک پوشیدنی است
.

پژوهشگران در آزمایشگاه مصنوعات کوچک (SMART LAB) در دانشگاه مریلند روی ربات پوشیدنی کوچکی به نام Calico کار می‌کنند. این ربات با وزن تنها 18 گرم به یک مسیر ویژه که روی لباس شما دوخته شده، وصل می‌شود. ربات Calico با حرکت روی لباس انواع کارها را انجام دهد. از جمله عمل به عنوان گوشی پزشکی برای گوش دادن به قلب و ریه‌ها یا از طریق یک کلاس تناسب اندام، مربیگری می‌کند.

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های Calico، مکان‌یابی است. البته GPS آنقدر دقیق نیست که به شما کمک کند تعیین کنید ربات کجای لباس قرار دارد. پژوهشگران این مشکل را با تعبیه آهنرباهای نئودیمیم در مسیر لباس در فواصل مساوی حل کردند که می‌تواند به عنوان نشانگر استفاده شود. Calico با حسگرهای داخلی می‌تواند این آهن‌رباها را شناسایی کند و از آن‌ها برای تخمین جایی که در حال حاضر قرار دارد استفاده کند. این روش به ربات اجازه می‌دهد به طور مؤثر مسیری را در سراسر بدن شما طی کند. این یک سامانه بسیار مؤثر است، زیرا ربات هرگز یک نشانگر را در طول چرخه حرکت از دست نداد.

ویژگی ها و کاربردها

ربات Calico می‌تواند محموله 20 گرمی را حمل کند. بسته به موقعیت و جهت حرکت، می‌تواند با سرعتی معادل 115 تا 227 میلی‌متر بر ثانیه حرکت کند. به لطف طراحی کم مصرف، باتری 100 میلی‌آمپر ساعتی ‌کوچک بیش از 8 ساعت در حالت بیکار یا 30 دقیقه با حرکت مداوم دوام می‌آورد. شارژ بی‌سیم می‌تواند زمان کار ربات را بیشتر کند.

اعضای SMART LAB هنگام تشریح پژوهش‌های خود، برنامه‌های کاربردی بسیاری برای این پوشیدنی ارائه کردند. برای نمونه، یک میکروفون و یک افزودنی گوشی پزشکی، ربات را قادر می‌سازد تا علائم حیاتی را حس کند. این ربات می‌تواند به یک مکان از پیش تعریف شده حرکت کند تا به اعضای بدن شما گوش دهد. یا یک پزشک می‌تواند آن را در لحظه از راه دور کنترل کند. از آنجایی که سامانه دارای یک شتاب سنج است، می‌توان از آن برای تشخیص سقوط استفاده کرد.

اگر می‌خواهید یاد بگیرید که چگونه برقصید یا از طریق یک روال تمرینی راهنمایی شوید، این سامانه می‌تواند شما را از طریق برخی حرکات راهنمایی کند، فرم شما را ردیابی کند و بازخورد لمسی در مورد عملکرد شما ارائه دهد. با گسترش این ایده کلی به کاربردهای پزشکی، دوست کوچک شما می‌تواند برای توانبخشی به عنوان انگیزه‌ای برای انجام تمرینات و به عنوان نظارت بر پیشرفت استفاده شود.

دستیار پوشیدنی بدون نمایشگر، ارائه بازخورد معنادار به کاربر را چالش برانگیز می‌کند. برای غلبه بر این مشکل، پژوهشگران به فیزیکی سازی داده‌ها روی آوردند. برای نمونه، دستگاه می‌تواند با تبدیل بازوی شما به نوار پیشرفت فیزیکی، پیشرفت شما را در کارهای خاص نشان دهد. با نزدیک‌تر شدن به اهداف روزانه‌تان، دستگاه بیشتر به سمت بالا حرکت می‌کند.

.

و البته، یک برنامه به طور کامل سرگرمی برای این پوشیدنی وجود دارد. با افزودن مقداری خز و چشم‌های بامزه، می‌توانید یک دوست سرگرم کننده اطراف خود داشته باشید. می‌توان صدا، LED یا حتی نمایشگر را به آن افزود.


>> وعده ابزارهای پوشیدنی برای پژوهش های پزشکی

>> طراحی یک پوشیدنی نرم و کشسان برای نظارت مداوم بر مفصل زانو


منبع: spectrum.ieee.org

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *