سخنرانی: استفاده از اسکلت بیرونی رباتیک برای توانبخشی بیماران سکته مغزی

سخنرانی: استفاده از اسکلت بیرونی رباتیک برای توانبخشی بیماران سکته مغزی

سرانجام سخنرانی دکتر کارن نولان (Karen Nolan) در کنفرانس TEDx هرندون (Herndon) در ماه مه ۲۰۱۶ در YouTube بارگذاری شد. تمرکز صحبت‌های دکتر نولان بر روی نیازهای توانبخشی بیماران سکته مغزی است که از همی‌پلژی (Hemiplegia) رنج می‌برند. همی‌پلژی نوعی فلج یکسویه بدن است و علت آن، آسیب مغزی ناشی از سکته است.

دکتر کارن نولان عنوان دانشمند ارشد در عملکرد انسان و پژوهشهای مهندسی در بنیاد کسلر (Kessler Foundation) را دارد. شما ممکن است او را از ارائه بسیار قانع کننده و کامل با موضوع EKSO GT به عنوان یک ابزار توانبخشی در فوریه ۲۰۱۶ به یاد داشته باشید.

دکتر نولان در کنفرانس تدکس هرندون بیش از نیمی از وقت خود را صرف تمرکز بر نیازها و چالش‌هایی کرد که بیماران همی‌پلژی و همی‌پارزی (ضعف در یک طرف) با آن مواجه هستند. او سپس بحث را به سمت پتانسیل رباتیک برای توانبخشی بیماران سکته مغزی کشاند.

اوج سخنان وی زمانی است که یک ویدئو از دنیای واقعی توانبخشی را نمایش می‌دهد. او سپس توانبخشی کلاسیک را با توانبخشی یک دستگاه رباتیک اسکلت بیرونی توانبخشی (EKSO GT) مقایسه می‌کند. اما این تنها شروع بحث است؛ دکتر نولان یک شخصیت با نفوذ در بیومکانیک است.

دکتر نولان مزایای اسکلت بیرونی توانبخشی EKSO GT را فراتر از آنچه با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است بیان می‌کند. وی فعالیت عضلات هنگام استفاده از اسکلت بیرونی و زمانی که از آن استفاده نمی‌شود را نشان می‌دهد.  افزون بر این، او یک مدل کامل، متحرک و سه بعدی از بدن انسان با استفاده از اسکلت بیرونی و بدون استفاده از آن را در معرض دید قرار داد.

سخنرانی: استفاده از اسکلت بیرونی رباتیک برای توانبخشی بیماران سکته مغزی

در تصویر بالا، شما می توانید یک فرد را حین پیاده‌روی به سمت نمایشگر با کمک EKSO GT ببینید. دست چپ توسط یک عصا حمایت می‌شود. هر دو پا در جهت صحیح هستند و تا زمانی که تغییر وزن مناسب توسط اسکلت بیرونی شناسایی نشود گام برداشته نخواهد شد.

تصویر سمت راست، بیمار تحت توانبخشی کلاسیک را نشان می‌دهد. یک نفر چرخی که دست چپ را حمایت می‌کند نگه داشته است. نفر دوم به صورت دستی پای راست را حرکت می‌دهد. توجه داشته باشید که جهت پا به سمت بیرون است. مهم‌تر از آن و چیزی که با نگاه کردن تنها به یک ویدئو از دست خواهید داد، عدم وجود توزیع وزن مناسب است. فرد با دست چپ به چرخ تکیه کرده و پای راست همراه او کشیده می‌شود. این به طور چشمگیری باعث کاهش کیفیت جلسه توانبخشی می‌شود.

سخنرانی: استفاده از اسکلت بیرونی رباتیک برای توانبخشی بیماران سکته مغزی

دکتر نولان ارائه خود را با یک پیشنهاد در مورد بهبود رباتیک برای توانبخشی بیماران سکته مغزی، به پایان رساند. او پیشنهاد می‌دهد که مهندسان، کارشناسان پزشکی، بیماران و پژوهشگران همکاری بیشتری داشته باشند. هدف از این همکاری می‌تواند تعریف افرادی باشد که می‌خواهند و یا نمی‌خواهند از مزایای ربات توانبخشی استفاده کنند، هر جلسه چه مدت طول بکشد و یا چه روندی دنبال شود؟ بطرز شگفت آوری این دقیقاً همان چالش‌های ذکر شده توسط دکتر دیلن ادواردز (Dylan Edwards ) در ارائه ژوئن خود درEKSO Bionics است ( Objective Discussion Of The Ekso GT and Adoption Challenges).

نتیجه گیری

در کنفرانس تد، دکتر نولان لیست مزایای اولیه و ثانویه‌ی استفاده از اسکلت بیرونی توانبخشی (به طور خاص EKSO GT) را بیان کرد. او بحث را با ارائه فیلم، نمودار عضلات و مدل‌های سه بعدی توانبخشی رباتیک در مقابل کلاسیک ادامه داد. این قوی‌ترین استدلالی بوده که برای توانبخشی اسکلت بیرونی به عموم مردم ارائه شده است.

منبع: EXOSKELETON REPORT

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *