ربات ها، قهرمانان نبرد علیه کرونا

ربات‌ها ابزارهایی امن برای رویایی و کار در شرایطی هستند که امکان ابتلا به بیماری بالاست. در این شرایط هر چه تعداد پرسنل درمان کمتر باشد، بهتر خواهد بود. در ادامه به ذکر نمونه‌های مختلفی می‌پردازیم که از ربات‌ها در مکان‌های درمانی استفاده شده است. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

رباتی برای حمل مواد ضدعفونی کننده

می­‌توان به ربات­‌ها به عنوان قهرمانانی سریع وکارآمد در جنگ علیه ویروس کرونا اعتماد کرد. گروهی از ربات­‌ها به صورت موقتی در بیمارستان شهر Wuhan چین، مراقبت از بیماران مبتلا به کرونا را آغاز کردند.

صرف وعده‌­های غذایی، گرفتن تب بیماران و ارتباط با آن­ها توسط ربات‌­ها انجام می­‌شد. یکی از این ربات‌­ها Cloud Ginger نام دارد که توسط شرکت CloudMinds طراحی و تولید می‌شود. این شرکت در پکن و کالیفرنیا فعالیت می­‌کند.

Karl Zhao، رئیس شرکت CloudMinds، در مورد ربات­‌های انسان­ نما گفت، استفاده از ربات­‌ها در این راستا تجربه مفیدی بود. آن­ها با بیماران تعامل داشتند، بیماران را سرگرم می‌کردند و حتی به آن­ها تمرینات کششی می‌­دادند. او افزود، بیمارستان­‌های صحرایی به کلی با ربات­ها اداره می­‌شوند.

یک تیم پزشکی کوچک ربات­‌های بیمارستان را از راه دور کنترل می‌­کردند و فشار خون و سایر علائم حیاتی را از طریق مچ­بندی که به بیماران داده شده بود، بدست می‌­آوردند.

این کلینیک هوشمند برای مدت کوتاهی از بیماران مراقبت می­‌کرد اما آینده­‌ای را می‌­توان متصور بود که از ربات‌­ها به طور گسترده‌­ای برای مراقبت از افراد مبتلا به بیماری‌های مسری استفاده شود در حالی که پزشکان آن‌­ها را از راه دور کنترل می­‌کنند.

معاینه عمومی توسط رباتها

معاینه عمومی

در بیمارستان­‌های تایلند و چند نمونه دیگر، بیماران به وسیله ربات‌­ها و از طریق ویدئو کنفرانس با پزشکان و متخصصان ملاقات می­‌کنند. پزشکان به وسیله برخی از این ربات‌­ها معاینات تنفسی و ریوی بیماران را از راه دور انجام می‌­دهند.

بیمارستان Alexandra در سنگاپور از رباتی به نام BeamPro برای تهیه دارو و غذای بیماران مبتلا به ویروس کرونا استفاده می­‌کنند. آن­‌ها حتی برای معاینه افرادی که مشکوک به بیماری هستند نیز ربات­‌ها را به کار می­‌گیرند.

پزشکان و پرستاران می­‌توانند ربات‌­ها را از طریق رایانه، خارج از محل بیماران کنترل کنند و به وسیله صفحه نمایش و دوربین با بیماران تعامل داشته باشند.

Alexander Yip، مدیر نوآوری بهداشت بیمارستان، به کانال خبری محلی CNA گفت، به کارگیری این ربات‌­ها باعث می‌­شود ارتباط نزدیک مجموعه درمانی با بیماران کاهش یابد و آن­ها از خطر ابتلا به بیماری در امان می­‌مانند.

طبق گفته مرکز کنترل بیماری­‌های آمریکا، حتی از ربات‌­ها برای بررسی و بازبینی مکان­‌های آلوده نیز می‌­توان استفاده کرد. مانند زمانی که کابین‌­های کشتی کروز Diamond Princess پس از تخلیه مسافران آلوده برای هفته‌­ها مورد بررسی قرار گرفت.

علاوه بر این، بیمارستان‌­ها وظیفه ضد عفونی کردن اتاق­‌ها، دستگیره‌­ی درها و سالن­‌ها را به ربات­ها داده­‌اند. برای این منظور، به گفته Melinda Hart، مدیر ارتباطات رسانه­‌ای شرکت آمریکایی Xenex،  تقاضای این دسته از ربات­‌ها رو به افزایش است.

هچنین افزود، از ربات­‌های Xenex’s LightStrike در بیش ۵۰۰ مراکز درمانی استفاده می‌شود که تعداد آن­ها در این مراکز به دلیل شیوع بیماری رو به افزایش است.

به گفته Hart این شرکت از سراسر جهان سفارش دریافت می­‌کند و علاوه بر بیمارستان­‌ها، مراکز مراقبت­‌های درمانی، هتل‌­ها، سازمان‌­های دولتی و شرکت­‌ها دارویی برای ضد عفونی کردن مکان‌­های خود این ربات­‌ها را به کار می‌­گیرند.

به گفته Cyril Kabbara بنیان‌­گذار شرکت Shark Robotics در فرانسه، در حدود یک ماه گذشته به صورت آزمایشی یک واحد را ضد عفونی کرده‌­اند و اکنون در حال دریافت سفارش هستند.

پزشکی از راه دور

آیا استفاده از ربات ها به لحاظ مالی ارزش دارد؟

به گفته Lesley Rohrbaugh، مدیر تحقیقات انجمن فناوری مصرف کنندگان ایالات متحده، شیوع ویروس کرونا باعث سرعت گرفتن نوآوری در حوزه رباتیک شده است. ما به بعضی از این فناوری‌­ها در این زمان نیاز داریم، به همین دلیل مزایای آن‌­ها نسبت به قیمتشان بیشتر است.

به گفته او، هوش مصنوعی، حسگرها و به کار بردن سایر قابلیت­‌ها مانند اینترنت پر سرعت در ربات­ها باعث بالا رفتن قیمتشان می­شود.

نمونه دیگری از نوآوری در این راستا، استفاده از پهپاد است. پهپادهای مجهز به حسگر و دوربین، جمعیت مردم را تحت نظر خواهند داشت و در صورت تشخیص علائم ویروس کرونا در افراد، آن را نشان می­‌دهند.

تیمی از دانشگاه استرالیای جنوبی با همکاری شرکت Draganfly از کانادا، در حال کار بر روی این پروژه هستند.

به گفته Javaan Singh Chahl، استاد دانشگاه، از این روش برای شناسایی ویروس از طریق مشاهده انسان استفاده می‌­شود. این روش ممکن است بخشی از یک سامانه­‌ی اخطار اولیه باشد و یا به صورت آماری مشخص کند که چه تعداد از مردم در یک جمعیت مبتلا هستند.

تیم او در حال توسعه الگوریتم­های رایانه‌­ای هستند که قادر است عطسه یا سرفه را تشخیص دهد و به عنوان مثال در یک فرودگاه، از راه دور، نبض و دمای بدن افراد را اندازه گیری کند.


بیشتر بخوانیم:
همه گیری کووید ۱۹ موجب استفاده بیشتر از ربات ها در سراسر جهان میشود
Vocalis Health: تشخیص بیماری های تنفسی و قلبی عروقی با پردازش سیگنال های صوتی
مروری بر فناوری های کمکی کم شنوایان و ناشنوایان


منبع: techxplore

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *