رقابت شرکت های بزرگ فناور در ارائه ی برترین فناوری‌ های هوش مصنوعی

در سال‌های اخیر، شرکت‌های بزرگ فناور از جمله گوگل (Google)، آمازون (Amazon)، اپل (Apple)، اینتل (Intel)، آی‌بی‌ام (IBM) و مایکروسافت (Microsoft) بر بسترهای مبتنی بر هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری بزرگی کرده‌اند تا برترین و هوشمندانه‌ترین فناوری‌های هوش مصنوعی را ارائه کنند. فناوری‌های مبتنی بر AI در زمینه‌های مختلف از جمله صنعت خودروهای بدون راننده، دستیار هوشمند صوتی، شبکه‌ی ابری وارد شده‌اند. در این مقاله، هفت فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی که توسط شرکت‌های بزرگ طراحی شده‌اند معرفی می‌شود. با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

رقابت شرکت های بزرگ فناور در ارائه ی برترین فناوری‌ های هوش مصنوعی

بستر خدمات ابری گوگل

بستر هوش مصنوعی گوگل قرار بود در پروژه‌ی وزارت دفاع آمریکا به نام میون (Maven) به کار رود و کاربردهای یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی در چالش‌های بخش دفاعی این کشور از جمله بهبود تصویربرداری پهپادها استفاده شود. با نارضایتی کارمندان گوگل، این شرکت رویکرد خود در برابر هوش مصنوعی را بار دیگر ارزیابی کرد و تغییر داد. در چند ماه پیش، شرکت گوگل مجموعه‌ای از دستورالعمل‌هایی را منتشر کرد تا تعهد خود را در راستای توسعه‌ی اخلاقی فناوری هوش مصنوعی نشان دهد.

بستر خدمات ابری مبتنی بر هوش مصنوعی (Cloud Services Platform)، یکی از خدمات ارائه شده توسط گوگل است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد به برنامه‌ها و ابزارهای موردنیاز خود در هر کجا و هر زمان دسترسی داشته باشند. از سوی دیگر گوگل، هوش مصنوعی را در کاربردهای دیگر از جمله رابط انسان-ماشین استفاده می‌کند. در زمینه‌ی دستیار هوشمند صوتی و رابط انسان-ماشین، این شرکت دو رقیب قدرتمند مایکروسافت و آمازون را دارد. با این وجود گوگل، ظرفیت‌های هوش مصنوعی برای بخش‌های دیگر نیز با تمام توان به کار می‌گیرد.

گسترش خدمات وب آمازون

رقابت شرکت های بزرگ فناور در ارائه ی برترین فناوری‌ های هوش مصنوعی
همانند گوگل، شرکت آمازون نیز خدمات ابری مبتنی بر AI را برای توسعه‌دهندگان ارائه کرد. در نشست‌ سالانه‌ی ۲۰۱۸ AWS Summit که با هدف افزایش ارتباط جامعه‌ی شبکه‌ی ابری برگزار می‌شود، خدمات جدید بستر ابری ارائه شده توسط آمازون معرفی شد. خدمات SageMaker یکی از خدمات جدید آمازون برای توسعه‌دهندگان است. توسعه‌دهندگان می‌توانند برنامه‌های خود را روی این بستر ابری تعریف و تست کنند. SageMaker شرکت آمازون یکی از ابزارهای یادگیری ماشین MLaaS یا Machine Learning as a Service به شمار می‌آید و شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان داده‌های خود را در بستر ابری ذخیره می‌کنند.

بهبود عملکرد دستیار شخصی هوشمند سیری (Siri) شرکت اپل

رقابت شرکت های بزرگ فناور در ارائه ی برترین فناوری‌ های هوش مصنوعی
شرکت اپل با وجود موفقیت در ارائه‌ی محصولات تجاری خود، در زمینه‌ی هوش مصنوعی از رقیبان خود عقب‌تر است. دستیار شخصی هوشمند سیری ساخت اپل نتوانست در مقابل محصول‌های گوگل و آمازون حرفی برای گفتن داشته باشد. به تازگی، مدیر سابق هوش مصنوعی گوگل به اپل پیوست. همچنین تعدادی از استارتاپ‌ها از جمله استارتاپ تشخیص چهره RealFace و شرکت بینایی ماشین و ردیابی چشم SensoMotoric Instruments نیز با اپل همراه شدند تا بتواند بهتر با شرکت‌های دیگر رقابت کند.

ورود هوش مصنوعی به صنعت خودروهای خودران توسط اینتل

رقابت شرکت های بزرگ فناور در ارائه ی برترین فناوری‌ های هوش مصنوعی
شرکت اینتل با همکاری شرکت بزرگ چینی Baidu، هوش مصنوعی را برای خودروهای خودران توسعه می‌دهد. اینتل مدل Responsibility Sensitive Safety را ارائه کرده است تا با کمک محاسبات ریاضی، فرآیند تصمیم‌گیری را در خودروهای خودران ایمن کند. این مدل با تعریف شرایط خطر و علت خطر و روش پاسخگویی به خطر، اطمینان حاصل می‌کند خودروی خودران در هنگام حرکت خطری ایجاد نمی‌کند. همچنین در هنگام قرارگیری در شرایط خطرناک که دیگر خودروها ایجاد می‌کنند بهترین پاسخگویی را داشته باشد.

از سوی دیگر، اینتل با همکاری شرکت کره‌ای سامسونگ، کاربرد AI را به بخش سلامت و بهداشت و درمان وارد کرده‌اند. آن‌ها امیدوارند با کمک هوش مصنوعی، بتوانند تومورها را شناسایی و بیماری‌ها را درمان کنند.

شرکت IBM : هوش مصنوعی و درمان سرطان

رقابت شرکت های بزرگ فناور در ارائه ی برترین فناوری‌ های هوش مصنوعی
سامانه‌ی هوشمند واتسون (Watson) شرکت IBM در بخش سلامت با به کارگیری داده‌های ژنومیک بیماران، روش‌های درمانی برای سرطان ارائه می‌دهد. این پروژه در سال ۲۰۱۶ آغاز شد. به کارگیری سامانه‌ی واتسون در درمان و سلامت، نقش مهم هوش مصنوعی در این بخش را نشان می‌دهد. داده‌های ژنومیکجمع‌آوری شده با سرعت بیشتر هر پزشک و متخصصی ارزیابی می‌شود. همچنین سامانه‌ی هوشمند واتسون در پروژه‌ی مناظره با انسان (Project Debater) شرکت داده شد. این پروژه نخستین سامانه‌ی AI را ارائه کرده است که در موضوع‌های پیچیده می‌تواند با انسان مناظره کند.

شرکت خودروسازی فورد : هوش مصنوعی و خودروهای خودران

شرکت فورد (Ford) برنامه‌های خود را برای ساخت یک شهر هوشمند مبتنی بر AI و فناوری‌های هوشمند بیان کرد. شهر هوشمند یک AI متمرکز خواهد داشت که بستر شبکه‌ی حمل و نقل ابری (Transportation Mobility Cloud) را تشکیل می‌دهد. شبکه‌ی هوشمند حمل و نقل داده‌ها را در شهر جمع‌آوری می‌کند و ترافیک و حمل و نقل را مدیریت می‌کند. همچنین فورد یک شرکت خودورهای خودران راه‌اندازی کرده است تا شهر هوشمند را هرچه زودتر به واقعیت تبدیل کند.

شرکت مایکروسافت : حفظ محیط زیست با هوش مصنوعی

شرکت مایکروسافت اعلام کرد با همکاری نشریه‌ی نشنال جئوگرافیک (National Geographic) در بخش حفظ محیط زیست سرمایه گذاری کرده است. این پروژه با نام Earth Innovation Grant شناخته می‌شود و به عنوان بخشی از پروژه، دانشمندان داده به AI شرکت مایکروسافت دسترسی دارند. این پروژه، پژوهش‌های علمی مبتنی بر هوش مصنوعی را در زمینه‌ی کشاورزی نوین، حفاظت از تنوع زیست محیطی، تغییرات آب و هوایی و مسائل آب پشتیبانی می‌کند.


در همین زمینه بخوانیم:

>>چگونه هوش مصنوعی ، صنعت بانکداری را دگرگون خواهد کرد؟
>>هوش مصنوعی، استتوسکوپ قرن بیست و یکم


منبع: interestingengineering

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *