بازگشت به آینده : کاربرد فناوری های نوین در طراحی کفش های کتانی

امروزه تحول طراحی و مد، هنر و موسیقی سبب تحول صنعت کفش نیز شده‌ است. شرکت‌های تولید کفش، با ترکیب فناوری و هنر به سوی طراحی متفاوت کفش‌های ورزشی گام برمی‌دارند. با ادغام صنعت کفش و فناوری‌های نوین، محصولاتی تولید می‌شود که عملکرد ورزشکاران را بهبود خواهد داد. صنعت آینده‌ی تولید کفش، بازاری از کفش‌ ایجاد خواهد کرد که مجموعه‌ای از پارامترهای مختلف شامل سلیقه‌ی کاربر، نیاز ورزشکار، به کارگیری مواد پایدار و تولید چاپ سه‌بعدی را در برمی‌گیرد. هم‌اکنون، فناوری تولید کفش در مرحله‌ی ابتدایی خود قرار دارد. شرکت‌های تولید کفش، چشم‌اندازی از کفش‌‌های جدید را که انتظار می‌رود در آینده شاهد باشیم، عرضه کرده‌اند. در آینده، کفش‌ها به چه شکلی هستند؟ با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

کفش کتانی هوشمند نایک مدل Nike HyperAdapt 1.0

بازگشت به آینده : ترکیب فناوری و هنر در طراحی کفش های ورزشی
کفش مدل HyperAdapt شرکت نایک را می‌توان نسخه‌ی جدیدتر کفش مدل Nike MAGs دانست. چند سال پیش، شرکت نایک تعداد محدودی کفش Nike Mags که با الهام از فیلم «بازگشت به آینده» ساخته شده بود در یک مزایده آنلاین به فروش رساند. درآمد حاصل از فروش کفش‌ها به بنیاد خیریه مایکل جی فاکس برای مبارزه با بیماری پارکینسون تعلق گرفت. این کفش بطور خودکار بندها را محکم می‌کند. طراح نایک، تینکر هتفیلد (Tinker Hatfield) کفش HyperAdapt را طراحی کرده است. او می‌گوید تکمیل فناوری آن ۲۰ سال به طول انجامیده است.

کفش HyperAdapt دارای باتری و چراغ‌های کوچک LED است. هنگام پوشیدن کفش، چراغ‌های LED روشن می‌شوند. فناوری الکترونیکی تنظیم خودکار بند (Electric Adaptable Reaction Lacing) کفش نایک که به صورت مخفف E.A.R.L شناخته می‌شود فناوری است که سبب تنظیم خودکار بندها و اندازه‌ی کفش در پاهای کاربر می‌شود. هدف پایانی شرکت نایک و تینکر هتفیلد، طراحی کفشی است که به طور پیوسته حرکات کاربر را شناسایی کند و با توجه به هر گام و حرکت او، تنظیم شود. این نوع کفش، عملکرد ورزشکار را به حداکثر مقدار خود خواهد رساند.

کفش کتانی چاپ سه‌بعدی آدیداس مدل Adidas Futurecraft 4D

بازگشت به آینده : ترکیب فناوری و هنر در طراحی کفش های ورزشی
کفش ورزشی مدل Futurecraft 4D شرکت آدیداس نشان داد فناوری چاپ سه‌بعدی نه تنها در روش تولید کفش‎ تحول ایجاد خواهد کرد بلکه در بهبود عملکرد کفش‌ها نیز تاثیر به سزایی خواهد داشت. آدیداس از روش جدید سنتز نور دیجیتال (Synthesis Light Digital) برای چاپ سه‌بعدی بهره برده است. فناوری سنتز نور دیجیتال توسط شرکت کربن (Carbon) ارائه شده و بسیاری از مشکلات روش‌های قدیمی ساخت افزودنی و چاپ سه‌بعدی را حل کرده است. با کمک فناوری سنتز نور دیجیتال، می‌توان قطعات با هندسه‌های پیچیده تولید کرد. با این روش مقرون به‌صرفه چاپ سه‌بعدی، کفی کفش‌های مدل Futurecraft 4D آدیداس تولیده شد. کفی کفش‌ها با توجه به بیست سال تجربه در تولید کفش کتانی برای ورزشکاران و افزایش طول عمر کفی و کنترل نیروی وارد بر پای ورزشکار طراحی شده است.

کفش کتانی چاپ سه‌بعدی آندر آرمور مدل Under Armour ArchiTech

بازگشت به آینده : ترکیب فناوری و هنر در طراحی کفش های ورزشی
شرکت لوازم ورزشی آندر آرمور یکی از نخستین شرکت‌هایی است که فناوری چاپ سه‌بعدی را در بهبود کیفیت کفش‌های خود به کار گرفت. در طراحی کفش مدل ArchiTecht این شرکت یک شبکه‌ی مش به کار رفته است. این شبکه عملکرد ورزشکار را افزایش می‌دهد.

کفش کتانی دارای صفحه نمایش ShiftWear

بازگشت به آینده : ترکیب فناوری و هنر در طراحی کفش های ورزشی
یکی از کفش‌های منحصر به فرد در میان کفش‌های پیشتاز آینده، کفش ShiftWear است. این کفش دارای صفحه‌ی نمایش است و می‌تواند هر طراحی سفارشی را که کاربر بخواهد، نمایش دهد. صفحه‌ی نمایش رنگی اچ‌دی (HD) بر قسمت پشت کفش تعبیه شده است. کفش به صورت بی‌سیم به گوشی هوشمند متصل می‌شود. با استفاده از برنامه‌ی کاربردی گوشی هوشمند، می‌توان طرح‌های هنری مورپسند خود را بر کفش نمایش داد. ShiftWear حتی به صورت بی‌سیم قابل شارژ است.

کفش ورزشی Adidas Speedfactory AM4LDN

بازگشت به آینده : ترکیب فناوری و هنر در طراحی کفش های ورزشی
اگرچه برخی از فناوری‌های به‌کار رفته در تولید کفش مدل Speedfactory AM4LDN شرکت آدیداس کاملا جدید نیست اما این شرکت با طراحی کفش AM4LDN نشان داد چگونه می‌تواند با توجه به نیازهای ورزشکاران و به صورت سفارشی‌سازی شده و در کمترین زمان کفش تولید کند.

کفش هوشمند ورزشی DigitSole

بازگشت به آینده : ترکیب فناوری و هنر در طراحی کفش های ورزشیکفش DigitSole را می‌توان یکی از کفش‌های کاربردی آینده برشمرد. شرکت DigitSole، این کفش را در تارنمای جذب سرمایه‌ی جمعی کیک‌استارتر (Kickstarter) معرفی کرد. DigitSole می‌تواند نیروی وارد بر پا، تعداد گام‌ها، مقدار کالری سوزانده شده، وضعیت بدن و حتی میزان خستگی شما را ردیابی کند. کفش ورزشی ضدآب DigitSole به گوشی هوشمند متصل می‌شود و درباره‌ی عملکرد و راه رفتن به شما بازخورد می‌دهد. اگر احساس سرما کردید این کفش می‌تواند پای شما را گرم نگه‌دارد. DigitSole دقیقا نشان می‌دهد کفش‌ها در آینده‌ چه ویژگی‌هایی خواهند داشت.

بازگشت به آینده : ترکیب فناوری و هنر در طراحی کفش های ورزشی


در همین زمینه بخوانیم:

>>انواع کفش های هوشمند و ردیاب های تناسب اندام برای پا
>>کفش هوشمند نایک باقابلیت سفت شدن خودکار بندها
>>بهبود الگوی دویدن ورزشکاران با کفی هوشمند کفش


منبع: interestingengineering

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *