اندازه گیری مداوم فشار خون با پوشیدنی ها

برای بیمارانی که با مشکلاتی مانند فشار خون دست و پنجه نرم می‌کنند اطلاع دائم از وضعیت فشار خون بسیار مهم است. پوشیدنی‌های غیر تهاجمی در این موارد مهم هستند. یکی از این پوشیدنی‌ها توسط گروهی در دانشگاه Monash استرالیا طراحی می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این وسیله با مجله‌ی فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

نمونه ی آزمایشی پوشیدنی فشار سنج Monash

روش رسمی سنجش فشار خون استفاده از بازوبندهای فشارسنج است. متاسفانه امکان استفاده‌ی مداوم از این دستگاه بسیار دقیق در طول روز وجود ندارد. بیماران به طور قطع بازوبندهای فشار سنج را در تمام طول روز بدست نمی‌بندند. علاوه بر آن خوانش پیوسته‌ی فشار خون با این دستگاه‌ها ممکن نیست و تنها خوانش‌های تکی انجام می‌شود.

یک پوشیدنی برای سنجش دائمی فشار خون

دانشمندان دانشگاه Monash در استرالیا با در نظر داشتن کلیه‌ی این محدودیت‌ها دستگاهی آزمایشی طراحی کرده‌اند. این پوشیدنی بی‌سیم به یک حسگر رادار موج پیوسته‌ یا CWR مجهز است که به استخوان جناغ سینه می‌چسبد. یک حسگر فتوپلتیسموگرام یا PPG نیز به لاله‌ی گوش متصل می‌شود. حسگرهای PPG معمولا به صورت حسگرهای فشار سنج دیده می‌شود. این حسگرها تغییرات حجمی خون را با انتشار نور بررسی می‌کنند. سپس تحلیل طیف جذبی این نور توسط بافت بدن بیمار به صورت عددی گزارش می‌شود.

با این دو حسگر زمان صرف شده پس از پمپ شدن خون از قلب تا رسیدن آن به لاله‌ی گوش اندازه‌گیری می‌شود. بر اساس این زمان می‌توان تفسیری از فشار خون بیمار ارائه داد.

نتایج نخستین آزمایش

در آزمایش این محصول، افرادی از ۴۰ تا ۶۵ سال این دستگاه را به همراه فشارسنج‌های رایج در حالت نشسته، خوابیده و در حال دوچرخه سواری امتحان کردند. در قیاس با بازوبندهای فشارسنج این دستگاه در حالت استراحت ۹۳ درصد دقیق، و در حالت تمرین بدنی تا ۸۳ درصد دقیق بود.

در حال حاضر محدودیت‌های سنجش فشار در طول خواب و ورزش این دستگاه را توجیه می‌کند. بنابراین سنجش اطلاعات حیاتی بیماران با فشار خون کم یا بالا به صورت بی‌وقفه ممکن نیست. یک دستگاه پوشیدنی راحت و قابل حمل که در حین انجام امور روزانه قابل استفاده باشد یک پیشرفت مهم در حوزه‌ی سلامت در استرالیا و جهان است.

دانشیار مسئول این طرح، Mehmet Yuce.

بیشتر بخوانیم:
پنج ردیاب مفید برای سنجش روزانه ی سلامت
برترین فناوری های پوشیدنی نمایشگاه CES 2020 (بخش دوم)


منبع: newatlas

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *