لباس هوشمند: آینده صنعت پوشیدنی

از پوشیدنی‌ها به عنوان آینده فناوری هوشمند یاد می‌شود. اما ساعت مچی و هدفون‌های حجیم کم کم تبدیل به منسوجات هوشمند نمی‌شوند. منظور پوشیدنی است که در واقع به عنوان لباس پوشیده‌اید. ردیاب‌های تناسب اندام مطمئناً در کل جامعه نفوذ کرده است. اما شما چند نفر را می‌شناسید که از عینک‌های هوشمند استفاده می‌کنند یا چه تعداد از افراد حتی پس از خرید عینک‌های هوشمند همچنان از ردیاب‌های تناسب اندام خود استفاده ‌می‌کنند؟ این عدم استفاده نشان می‌دهد که هنوز مزایای صنعت مدرن پوشیدنی فراگیر نشده است و تنها راهکار ممکن منسوجات هوشمند است. با مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی همراه باشید.

لباس هوشمند: آینده صنعت پوشیدنی

برای درک آنچه در حوزه فناوری پوشیدنی هوشمند به وجود خواهد آمد اجازه دهید نگاهی به چند فناوری برجسته در این حوزه بیندازیم.

تغییر رنگ لباس

شما احتمالاً پیراهن‌هایی را دیده‌اید که می‌توانند براساس روشنایی یا گرمای محیط تغییر رنگ دهند. این نوع پیراهن‌ها نسبتاً رایج می‌شوند زیرا راهی آسان برای متمایز کردن تیشرت شما از دیگران ارائه می‌دهد. از همین فناوری برای ایجاد لباس‌هایی استفاده می‌شود که می‌توانند با نظر کاربر تغییر رنگ دهند و نه از طریق محرک‌های منفعل مانند نور یا گرمای بدن.

تناسب اندام

تناسب اندام و بهداشت محرک اصلی صنعت پوشیدنی هستند. اما این بدان معنی نیست که هر پوشیدنی در بازار بهداشت مناسب باشد. برای نمونه ردیاب‌های تناسب اندام. حدود ۳۰ درصد از افرادی که آنها را خریداری می‌کنند درنهایت از آنها استفاده نمی‌کنند. این بدان معناست که داده‌هایی که این ردیاب‌ها در اختیار مردم قرار می‌دادند به اندازه کافی مناسب نبودند، چرا که افراد از پوشیدن آنها منصرف می‌شوند.

بخش دیگری نیز در اینجا وجود دارد، بهبود جسمی. زمانیکه شما در تلاش هستید چرخیدن خود در بازی گلف را بهبود ببخشید یا شوت کردن توپ فوتبال را بهتر انجام دهید، ممکن است پوشیدنی‌های هوشمند در آینده بتوانند به شما کمک کنند این کار را انجام دهید.

در پایان روز، اگر می‌خواهید دقیقاً بدانید که بدن شما چه کاری انجام داده است، بهترین راه برای انجام این کار داشتن حسگر در تمام بدن است. چه راه ساده‌تری برای داشتن حسگرها در بدن با یکپارچه کردن آنها در لباس‌هایی که می‌پوشید.

مهندسان صنایع توانسته‌اند حسگرهای حرکتی ایجاد کنند که فوق‌العاده نازک هستند و می‌توانند در شانه‌های پیراهن و یا داخل کفش‌ها تعبیه شوند. این حسگرها می‌توانند از باتری‌های ساعت مچی تغذیه کنند و به راحتی در هر لباسی که ضخامت کمی داشته باشد جا شوند. با پیشرفت فناوری، این حسگرها کوچکتر و کوچکتر می‌شوند و به زودی حتی می‌توانند با پارچه نیز بافته شوند.

مد و پوشیدنی

به نظر می‌رسد مد و فناوری پوشیدنی رابطه نزدیکی داشته باشند. برای نمونه فناوری تغییر رنگی که پیش از این به آن اشاره کردیم یا پارچه‌هایی که روشن می‌شوند. طراحان پیش از این لباس‌هایی از رشته‌های فیبر نوری تهیه کرده‌اند که به کاربر اجازه می‌دهد تا با چند کلیک ظاهر روشن خود را کنترل کند.

OLED نیز بسیار کوچک و به اندازه یک فیبر نساجی معمولی نازک هستند. این بدان معنی است که آنها می‌توانند به پارچه بافته شوند و کاربر حضور آنها را احساس نکند.

تلفن خود را با لباستان شارژ کنید

انسان‌ها زیاد حرکت می‌کنند. آنها همچنین مقدار کمی انرژی حرارتی آزاد می‌کنند. اگر لباس‌هایی داشتیم که از سلول‌های پیزوالکتریک ساخته شده بودند، می‌توانستیم از همه این انرژی استفاده کرده و تلفن‌های خود را شارژ کنیم.

پژوهشگران در حال کار روی ژنراتورهای صفحه‌ای سرامیکی هستند که در لباس‌ها بکار رود و روی پوست شما می‌نشینند. طرف نزدیک شما توسط بدن گرم می‌شود و طرف دیگر در معرض هوا است. این تغییر دما موجب می‌شود ماده نیمه هادی در وسط ژنراتورها، الکترونها را به سمت سمت سرد دستگاه پخش کند تا یک ولتاژ ایجاد شود. اگر این کار به اندازه کافی در کل بدن انجام شود، می‌توان ولتاژ کافی برای شارژ باتری تلفن هوشمند یا سایر فناوری‌های پوشیدنی خود ایجاد کرد.

متأسفانه، این نوع مولد حرارتی پوشیدنی هنوز انرژی کافی برای تأمین تغذیه هر چیزی را تولید نمی‌کند. با این حال، این امر عمدتاً به دلیل عدم کارآیی است و نه به دلیل عدم وجود انرژی حرارتی کافی از بدن انسان برای انتقال به دستگاه‌ها.

منسوجات پوشیدنی در خط مقدم فناوری پوشیدنی قرار دارند. آنها احتمالاً ارزان‌تر از آن چیزی هستند که شما فکر می‌کنید. به پیراهنی فکر کنید که می‌تواند به شما در تجزیه و تحلیل چرخش گلف کمک کند یا کفش‌هایی که به شما کمک می‌کنند بهتر عمل کنید. فناوری پوشیدنی، آینده است.


بیشتر بخوانیم:

>> شش لباس هوشمند برتر در سال ۲۰۱۹

>> سامانه های الکترونیکی پوشیدنی با قابلیت تغییر شکل


منبع: interestingengineering

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوریهای توان افزا و پوشیدنی) مجاز است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *