مروری بر اخبار ربات های ساخته شده در تابستان ۱۳۹۷

با پیشرفت علم رباتیک شاهد ساخت و پرده‌برداری از ربات هایی با توانایی‌های خاص هستیم. ربات‌هایی برای عبور از موانع در عملیات امداد و نجات، ربات‌هایی برای مطالعه‌ی ریه های انسان و … از این دست هستند. در ادامه به طور مختصر به تعدادی از این ربات‌ها اشاره خواهیم کرد. با مجله‌ی فناوری‌های پوشیدنی و توان‌افزا همراه باشید.

رباتی برای درک بهتر اثرات سیگار

پژوهشگران مؤسسه ویس در دانشگاه هاروارد رباتی ساختند که می‌تواند شبیه انسان سیگار بکشد. سپس دود را به سمت تراشه‌ای انباشته شده از سلو‌های زنده انسانی میراند. از این ربات و سلول‌های زنده برای درک بیماری‌های ریوی و بررسی تأثیر سیگار استفاده می‌شود.

رباتی که با الهام از سگ آبی از موانع عبور می کند

ربات‌های مستقل و خودران برای استفاده در کارخانه‌ها و دیگر فضاهای ساخت بشر عالی هستند، اما برای عبور از زمین‌های ناهموار و موانع تصادفی موجود در طبیعت مناسب نیستند. پژوهشگران دانشگاه Buffalo برای کمک به این ماشین‌ها از سگ آبی، موریانه‌ها و دیگر حیواناتی که توانایی غلبه بر این موانع را دارند، الهام گرفتند.

هنگامی که یک سگ آبی سد می‌سازد، طرح و نقشه از پیش تعیین شده‌ای را دنبال نمی‌کند. بلکه به حرکت آب واکنش نشان می‌دهد و تلاش می‌کند تا جلوی جریان آب را بگیرد. پژوهشگران در حال ایجاد سامانه‌ای برای ربات‌های مستقل هستند تا رفتار مشابهی داشته باشند و خود را با محیط سازگار کنند. این سامانه می‌تواند در عملیات جستجو وامداد و نجات و در اکتشافات سیاره‌ای برای وسایل نقلیه مریخ نورد و دیگر مناطق بکار گرفته شود.

ربات دیزنی تعادل خود را حفظ می کند

ربات Stuntronics جدید دیزنی می‌تواند پیش از فرود آمدن، حرکات آکروباتیک را در هوا انجام دهد. در سال‌های اخیر، Disney Research تلاش کرده است تا ربات‌ها را سریع‌تر و تعاملی‌تر کند و نسخه‌هایی توسعه دهد که می‌توانند اشیا را به صورت طبیعی چنگ زنند و حتی برای بازدیدکنندگان تردستی کرده و نظر آنها را جلب کنند. این شرکت اخیراً از ربات Stickman رونمایی کرد که در اصل یک چوب مکانیکی با دو درجه آزادی بود که می‌تواند در هوا پشتک و وارو بزند. حال آنها از رباتی رونمایی کردند که بیشتر شبیه انسان است. Stuntronics نیز شبیه Stickman در هوا پشتک و وارو میزند.

رباتی که با سرعت از روی جاپاها عبور می کند

اگر انتظار داریم ربات‌های دوپا موفق به انجام وظایفی همچون امداد و نجات و تسریع در کمک رسانی به حادثه دیدگان باشند، آنها باید بتوانند روی زمین‌های ناهموار و خطرناک حرکت کرده و از موانع بدون از دست دادن تعادل خود عبور کنند. ربات های پیشرفته کنونی کند هستند، در مقابله با اختلالات غیر منتظره قابل اعتماد نیستند و از نظر مصرف انرژی ناکارآمد هستند. Ayush Agrawal و Quan Nguyen از UC Berkeley و Carnegie Mellon به دنبال طراحی الگوریتم و سامانه‌های کنترلی برای غلبه بر این مشکلات هستند. آنها اکنون الگوریتم کنترلی توسعه دادند که به ربات ATRIAS اجازه میدهد بسیار سریع و چابک از روی مسیر تصادفی و جاپاها عبور کند.

ربات پرنده دانشگاه JSK

ربات پرنده DRAGON می‌تواند تغییر شکل دهد تا در محیط‌های پیچیده حرکت و حتی اشیا را دستکاری کند. این ربات به صورت خودکار و با توجه به محدودیت‌های محیطی و فضای مورد نیاز برای عبور از آن، تغییر شکل می‌دهد. در آزمایشگاه JSK در دانشگاه توکیو، متخصصین رباتیک، ربات DRAGON را طراحی کردند. DRAGON یک ربات پرنده مدولار است که می‌تواند حین پرواز از یک مربع تا مار یا هر چیزی میان این دو تغییر شکل دهد و از سوراخ‌های کوچک عبور کند.

ربات Cheetah 3 برای عملیات امداد و نجات

پژوهشگران MIT یک ربات نابینا ساختند که می‌تواند بدون کمک دوربین یا حسگرها حرکت کنند. ربات Cheetah 3 میتواند در شرایطی که برای انسان‌ها بیش از حد خطرناک یا غیر قابل دسترس است همچون بازرسی نیروگاه‌ها یا در مأموریت‌های نجات مفید باشد. پژوهشگران معتقدند رفتارهای غیر منتظره‌ی بسیاری وجود دارد که یک ربات بدون تکیه بیش از حد روی دید خود باید بتواند انجام دهد. تکیه بیش از حد روی دید ربات موجب کند شدن آن می‌شود، دقت کمی دارد و در برخی موارد نیز در دسترس نیست. اما رباتی که بیشتر بر اطلاعات لمسی تکیه کند، در حالی که سریع حرکت می‌کند، می‌تواند موانع غیر منتظره را کنترل کند.

رباتی که قادر است هر کاری را تنها پس از یکبار مشاهده انجام دهد

گروهی از پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا، برکلی راهی پیدا کردند تا یک ربات هر فعالیتی را پس از یکبار مشاهده تکرار کند. هرچند از لحاظ تاریخی، ربات‌ها برنامه‌ریزی شده‌اند تا اقداماتی همچون برداشتن اشیا را انجام دهند اما اینکار را از طریق کدهایی انجام میدهند که به صراحت بیان می‌کند چه کاری و چگونه باید انجام شود. به تازگی ربات‌هایی برنامه‌ریزی شده‌اند که صرفا از طریق مشاهده یاد بگیرند، درست شبیه انسان ها و حیوانات. اما چنین یادگیری تقلیدی معمولاً هزاران مشاهده نیاز دارد. در این تلاش جدید، پژوهشگران روش‌هایی را توسعه داده‌اند که به ربات اجازه می‌دهد یک عمل مطلوب را با مشاهده تنها یکبار انسان انجام دهد.

چهره ای برای دستیار تلفن هوشمند

ربات Emoto هوش مصنوعی تلفن هوشمند شما را به یک ربات تبدیل می‌کند. این ربات قادر است افرادی که مکررا به منزل شما می‌آیند را شناسایی کند و بسته به فرد مقابل با او ارتباط برقرار کند. Emoto کارهای یک دستیار هوشمند تلفن همراه را به شکلی قابل قبول انجام می‌دهد. در حقیقت Emoto نوعی برای گوشی هوشمند شخصیتی خلق می‌کند.

 این ربات میتواند از دیوار بالا رود و همچون لاک‌پشت بخزد.

این ربات توسط David Zarrouk طراحی شده است و Rising STAR یا RSTAR نامیده می‌شود. بدن این ربات جدا از پاهایش حرکت می‌کند و با تغییر مرکز جرم از موانع عبور می‌کند. RSTAR برای عبور از انواع موانع و مسیرها با کمترین هزینه حمل و نقل طراحی شده است. این ربات نه تنها می‌تواند از موانع عبور کند بلکه می‌تواند به صورت عمودی از دیوار بالا رود و با تغییر زاویه پاها از شکاف‌های باریک نیز بگذرد.

رباتی با انگشتان چالاک

ربات MELTANT-a توسط شرکت ژاپنی Meltin طراحی و ساخته شده است. شرکت Meltin روی مطالعه حرکت بدن انسان، یافتن جزئیات دقیق و اعمال آنها روی ربات‌ها فعالیت دارد.

ربات Mercury می تواند تعادل خود را حفظ کند

ما انسان‌ها به طور معمول در برخورد غیرمنتظره با دیگران براحتی می‌توانیم واکنش نشان داده و تعادل خود را حفظ کنیم. ما مجموعه‌ای از مهارت‌های پیچیده برای حرکت در میان ازدحام مردم و حفظ تعادل خود هنگام ضربه یا برخوردهای غیر منتظره داریم.

ربات دوپایی که توسط متخصصان رباتیک در دانشگاه تگزاس در آستین طراحی شده است توانایی چشمگیری در مواجهه با این سناریوها دارد. ربات Mercury که با الهام از انسان ساخته شده است، با استفاده از یک سامانه هوشمند بهترین حرکت را پس از برخورد انجام داده و تعادل خود را حفظ می‌کند. در حال حاضر پیشرفته‌ترین ربات‌ها هم براحتی تعادل خود را از دست می‌دهند. برخلاف تلاش‌های پیشین که تنها حرکت پاها را تنظیم میکرد ربات Mercury با تنظیم کل بدن خود واکنش نشان می‌دهد.

ربات خیاط

ربات Sewbo یک ربات خیاط است که قصد دارد به صنعت مد و پوشاک کمک کند. این شرکت امیدوار است تولیدکنندگان به کمک چنین ربات‌هایی، لباس‌هایی با کیفیت بالاتر را با قیمت پایین تولید کنند.


بیشتر بخوانیم:
پیشگامان علم رباتیک و اختراعات آن ها را بشناسید ( بخش نخست)

عضلات مصنوعی و پوشیدنی های رباتیک میتواند موجب استقلال حرکتی سالمندان شود

مروری بر فناوری های توسعه یافته در حوزه ی کشاورزی برای برداشت محصول و گرده افشانی


 

«استفاده و بازنشر مطالب تنها با ذکر لینک منبع و نام (مجله فناوری‌های توان‌افزا و پوشیدنی) مجاز است»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *